דרמה אדירה? SHELL במו"מ עם לוויתן ליצוא גז ב-25 מיליארד ד'

בסוף השבוע דווח כי ענקית האנרגיה shell נמצאת במגעים לרכישת גז טבעי מהמאגרים "לוויתן" ו"אפרודיטה" בהיקף עתק למשך 10 שנים ■ גורם בענף האנרגיה: "העסקה מעלימה כל חשש עתידי לעודף היצע של גז בשוק המקומי"

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

ענקית האנרגיה הבינלאומית shell נמצאת במגעים לרכישת גז טבעי מהמאגרים "לוויתן" ו"אפרודיטה" הקפריסאי בהיקף של 25 מיליארד דולר למשך 10 שנים - כך דווח ביום חמישי האחרון בבלומברג.

על-פי הדיווח שמבוסס על מקורות במשק האנרגיה, המשא-ומתן החשאי מתנהל בין הצדדים לרכישת 10 BCM בשנה משני המאגרים יחד.

"אם העסקה תיחתם, הרי שמדובר בדרמה אדירה למשק המקומי. היא תצריך פרויקט הרחבה ל'לוויתן', והיא מעלימה כל חשש עתידי לעודף היצע של גז בשוק המקומי", אומר היום (א') בשיחה עם "גלובס" גורם בענף האנרגיה.

על-פי סוכנות הידיעות הבינלאומית, הצדדים שואפים לחתום על ההסכם עד סוף השנה - אז SHELL, בעלת מתקן ההנזלה אידקו שבמצרים, תוכל להנזיל ולייצא גז לכל העולם.

דרכי יישום העסקה, אם תיחתם, לא ברורות בשלב זה, אך ניתן להניח כי הן דומות ליישום העסקה עם דולפניוס המצרית שנחתמה בחודש שעבר. מדובר ב-3 דרכים אפשריות להובלת הגז מישראל לחופי מצרים ומשם למתקן ההנזלה באידקו שליד אלכסנדריה - דרך התשתית הישנה של חברת EMG, דרך הצינור הירדני או באמצעות בניית צינור בכרם שלום על-ידי נתג"ז הישראלית.

בשבוע שעבר הודיעה השותפות כי היא מתקדמת בהכנת התשתית ליישום עסקת יצוא הגז לדולפינוס המצרית: החל משא-ומתן עם חברת EMG ובעלי מניותיה לצורך רכישת זכויות בחברה על-מנת להשתמש בצינור הגז של החברה. עוד דווח כי נמשכת הבנייה של הצינור הירדני בעל קיבולת של 10 BCM, באמצעותו ניתן יהיה להתחבר לגריד הפאן-ערבי ולהזרים גז מ"תמר" ו"לוויתן" - גם למצרים.

מדובר בניסיון שני של הצדדים לחתום עם shell - ב-2016 אף נחתם הסכם לא מחייב בין שותפי "לוויתן" ל-BG (שנרכשה על-ידי Shell), ליצוא גז מ"לוויתן" למתקן ההנזלה. ואולם, ההסכם לא הבשיל לכדי עסקה מחייבת, והמגעים הוקפאו בשל הדיונים על מתווה הגז באותה עת.

פיתוח מאגר "לוויתן", פרויקט הגז הגדול ביותר בישראל, יצא לדרך לפני שנה, ועל-פי העדכון האחרון של השותפות, הזרמת הגז הטבעי למשק תחל בסוף 2019. בעלי המאגר הם דלק קידוחים (45.3%) שבשליטת יצחק תשובה, נובל אנרג'י האמריקאית (39.7%) ורציו שמחזיקה ביתרה. נובל ודלק מחזיקות גם במאגר אפרודיטה בשיתוף עם SHELL.

לפני כ-3 שבועות דווח ב"גלובס" כי קיימים מגעים מתקדמים לחתימת הסכם ליצוא גז טבעי ממאגר "אפרודיטה" למצרים למתקן ההנזלה אידקו. מאגר "אפרודיטה", המכיל כ-120 BCM גז טבעי, התגלה עוד ב-2010 וטרם פותח. פיתוחו אמור להיות מאוחד עם השלב ב' של פיתוח "לוויתן", שנמצא במרחק של כ-30 ק"מ בלבד ממנו. זאת, בכדי להוזיל את עלויות הפיתוח ולהציב אסדת קידוח אחת. לאחר שככל הנראה נסללה הדרך לפיתוח שלב ב' של המאגר "לוויתן" על-ידי חתימת החוזה מול דולפינוס, גם הפיתוח של "אפרודיטה" מתחיל להתקדם.

לא מן הנמנע כי תגלית הגז החדשה במימי קפירסין, "קליפסו", נותנת רוח גבית לתהליכי משא-ומתן של המאגרים המתחרים לצורך חתימות על חוזי אספקת הגז. "קליפסו", שהתגלה על-ידי ENI האיטלקית ו-Total הצרפתית, מכילה על-פי ההערכות יותר מ-230 BCM. ENI הידועה ביכולותיה לפתח מאגרי גז בזמן שיא (מאגר זור, למשל, התחיל להזרים גז תוך כשנתיים וחצי) היא גם בעלת מתקן ההנזלה בדמיאטה שבמצרים, המתקן המתחרה של אידקו. 

בשותפות "לוויתן" לא הגיבו לידיעה.