מגייסים עוד זמן עד הקלפי: הקואליציה כבר לא תשוב לעצמה

המשבר הקואליציוני הולך ונרגע, אך ספק אם המערכת הפוליטית כבר תשוב בשנה הקרובה למצב רגיעה ■ פרשנות

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: לע"מ, קובי גדעון
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: לע"מ, קובי גדעון

אחרי כמה יממות על "טורים" גבוהים והילוך חמישי בדהירה לבחירות, המערכת הפוליטית הורידה אתמול את הקצב להילוך ראשון, מקסימום שני. אבל אנחנו עדיין לא נמצאים בניוטרל וספק אם המערכת הפוליטית בישראל כבר תשוב, בשנה הקרובה, למצב רגיעה.

גם שר הביטחון, אביגדור ליברמן לא נרגע. ליברמן הבהיר היום בצהריים, בישיבה של סיעת ישראל ביתנו, כי אין בכוונתו לפרוש מהממשלה, לפחות בשלב זה, ואמר: "אני לא מתנדב לעזוב את הממשלה עד שהחוק יעבור סופית. אם יעבור, נסיק את המסקנות". למרות הדברים, ליברמן תקף את חוק הגיוס המוצע. "החזירו לנו ספר טלפונים בדמות חוק ומצפים שישראל ביתנו תתמוך בחוק הזה? זה אבסורד, זה פייק חוק", אמר. "כולנו, כולל השרה סופה לנדבר (חברת ועדת השרים לחקיקה - ט"ש), נצביע נגד החוק. החוק הזה הוא בגידה בחיילים".

השחקנים הפוליטיים, ראשי הסיעות וגם מי שבחוץ, הבינו בשבוע האחרון שנתניהו כבר לא מחפש את ה"איך ללכת" לבחירות. הוא עסוק ב"מתי נוח לו" ללכת לבחירות - ומכך נגזרת ההתנהלות של כולם, כולל בכירי הליכוד שמקיפים את נתניהו ומחכים בכליון עיניים ליום שאחרי. להלן תמונת ביניים של השחקנים הבולטים.

הסיעות החרדיות

פעם אחר פעם הציבור בישראל מבין שאיומי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, איומי סרק הם. מדי כמה חודשים נוהג בו האדמו"ר מגור כמפעיל בובה על חוט. מכוון אותו לכאן או לשם, גורם לו לכופף את גבו קדימה, להשפיל את עיניו וראשו רק כדי לסיים סיבוב פוליטי חדש בהתקפלות מוחלטת. בבוקר האדמו"ר מגור מתעקש שגיוס בני ישיבה זה בנפשם, ובערב הוא מוציא מכתב שמותר להצביע בעד התקציב.

כך היה בסיפור הפסקת פעולת הרכבת בשבת בסיבוב הראשון שלו בסתיו 2016, כך היה בוויכוח על עבודות התשתית ברכבת בקיץ 2017. חבילת החוקים בנושא המרכולים ושעות עבודה ומנוחה עברה בקושי ואפילו, לטענת גפני ודרעי, אין לחוק המרכולים משמעות רבה מדי.

מה קרה בסיבוב העכשווי סביב חוק הגיוס? תוך שבוע העביר האדמו"ר את ליצמן מדרישה מלאה לחוק יסוד: לימוד תורה, בשלוש קריאות, דרך חוק רגיל לאי-גיוס בשלוש קריאות ועד לנוסח חסר משמעות ("בלתי חוקתי", כפי שכינתה זאת השרה איילת שקד), שישונה ללא היכר מהיום ועד לקריאה השלישית בסוף מושב הקיץ. יחד עם זאת, ייתכן שבמועד הבא, בקיץ 2018 יתאים לאדמו"ר מגור לפזר את הממשלה על הנושא הזה, ובזירה הפוליטית כולם משערים שממילא מהלכיו מתואמים עם מהלכי ראש הממשלה.

הליכוד

שרי הליכוד הבכירים, למעט זאב אלקין, הקפידו שלא להופיע היום בשעות הבוקר להצבעה בוועדת השרים לחקיקה ולתמוך בחוק הגיוס הבלתי חוקתי. לא כולם חברים בוועדה, אבל מבין אלה שבחרו לא לתמוך בהצעה - יריב לוין, מירי רגב, אופיר אקוניס, גילה גמליאל ואיוב קרא - אפשר להבין מה חושבים פעילי השטח של הליכוד על התמיכה בחוקי השתמטות כדי להחזיק את הממשלה בחיים.

קבוצת השרים הזו יודעת היטב מה יפגע בהם בפריימריז הפנימיים במפלגה והם לא ממהרים להתגייס למענו של ראש ממשלה שמתחיל להיראות להם חלש.

בנימין נתניהו לא יצא מורווח מן המשבר הזה. כל מי שפגש אותו בשבועות האחרונים, כולל החתומה על טור זה, התרשם שהוא מחפש נרטיב ראוי לפירוק הממשלה ולהליכה לבחירות בתאריך המתאים לו. אך הדבר לא עלה בידו. הזירה הפוליטית לא התמסרה לידיו וכך, כאשר הוא ממשיך כלפי חוץ להפגין ביטחון עצמי רב ודבקות באמירה שיש לתת לממשלה להשלים את כהונתה עד נובמבר 2019, נתניהו דחה את הקץ.

התוצאה מבחינתו, תהיה אומללה. השליטה המופלאה שלו בימי בחירות בקביעת סדר היום הציבורי - תחזור שוב לחיקם של השוטרים, החוקרים והפרקליטים. מאימת תיק 4000 הוא לא יצליח לחמוק, ואם אין בחירות ביוני 2018 במה ידונו משפחות ישראל בשולחן ליל הסדר? שוב ושוב בתיקי החקירה.

הבית היהודי

הנה עוד סיבוב פוליטי שבו הצמד נפתלי בנט ואיילת שקד יוצא כשידו על העליונה. הם הוכיחו לכל מצביעי הימין שהם אלה הדבקים בכל הכוח בממשלה הכי ימנית והכי לאומית שיכולה להיות. השיא הגיע היום בבוקר, בהצבעה בוועדת השרים לחקיקה כאשר השרה שקד הייתה היחידה שטרחה להגיע. כדי שהחוק לא ייפול, אל מול הצבעתה הנוגדת של השרה סופה לנדבר, גייסה שקד בטלפון את ההצבעה בכתב של השר דוד אזולאי החולה, והשר זאב אלקין שלא נמצא בישראל.

בנט ושקד שהו בשבוע שעבר באיפא"ק, במקביל לראש הממשלה, ובעוד הוא ניסה לכאורה לנהל את המשבר משם - בעיקר באמצעות העלאת דרישות והגברת המתחים מהודעה להודעה - שקד עבדה מול החרדים כדי למצוא פתרון.

השר בנט ממצב את עצמו בשבועות האחרונים כיחיד בממשלת נתניהו שמדי פעם טורח להציב מראה מוסרית אל מול ראש הממשלה נתניהו. הוא דיבר בגנות המתנות (תודה באמת) והשבוע הבהיר שלא יסכים לתת לנתניהו ללכת לבחירות רק כי לוח השנה מסתדר לו כמו הכוכבים.

אגב, למרות העמדה הנחרצת של השניים, ספק אם בסקרים או בקלפיות יהיו לכך תוצרים. בנט ושקד תקועים בתוך מפלגה ימנית למדי והציבור בישראל לא נוהג "לתת פרסים" על התנהגות ערכית ראויה.

כולנו

השרים משה כחלון ויואב גלנט לא הגיעו היום לוועדת שרים לחקיקה, לתת יד להצבעה בעד החוק שאמור לאפשר לחרדים לדחות את הגיוס. כאמור, החוק הזה אינו סופי וישונה ללא היכר, אך כחלון וגלנט בכירי כולנו לא היו מוכנים להצטייר בציבור הרחב כמי שמאפשרים את המריחה הזו.

כחלון ממוקד בהעברת תקציב המדינה לשנת 2019 והוא מתעניין פחות בנושאים אחרים. כאשר מדברים איתו על שוחד, כחלון נוהג מדי פעם למשוך כתף. "למה יש לכם ציפיות רק ממני?". הרי גם דרעי, ליברמן, בנט ושקד הם שרים בכירים בממשלה שמגבים ראש ממשלה חשוד.

ישראל ביתנו

אביגדור ליברמן, הנרדף התמידי בעיני עצמו, מזדהה לעד עם הקורבנות שמותקפים לכאורה על ידי רשויות החוק במדינה. ליברמן מוכן להגן בגופו על נתניהו מפני השוטרים, "פורעי החוק", שבאים לבצע הפיכה בריונית השלטון, אך בנושא הגיוס הוא מגלה עמדה עקבית לאורך זמן.

ליברמן עשוי להרוויח לא מעט, הן מהוויכוח הקודם על פתיחת מרכולים בשבת וגם כעת כאשר נושא הגיוס הופך להיות אלמנט ליבה של המפלגה החילונית-ימנית. ליברמן שיגר את השרה לנדבר להצביע נגד החוק ולהגיש ערר על החוק, דבר שעשוי לעכב עוד מעט את פתרון המשבר.

ליברמן, שמבין שמערכת הבחירות ממש בפתח, יוכל לצאת לציבור ולהציג עמדה עקבית ואחידה - התנגדות לאורך כל שלבי החקיקה. הקואליציה, בראשות ח"כ דוד אמסלם, נערכת להצבעה על חוק הגיוס בקריאה טרומית כבר ביום ד' הקרוב, כאשר ליברמן לא יהיה נוכח. השרה לנדבר, אם תבחר להצביע נגד החוק, לא תיחשב כמי שהתפטרה מתפקידה כיוון שמדובר בהצעת חוק פרטית וקריאה טרומית בלבד. אך הוויכוח על החוק הזה עשוי לשוב לשולחן בעוד כחודשיים, מיד אחרי תום פגרת הקיץ וליברמן נערך לזה כבר מעכשיו.

יש עתיד והמחנה הציוני

האופוזיציה, בראש ות יאיר לפיד ואבי גבאי, מתנגדת לחוק ותומכת בכל עת בהקדמת הבחירות, אך יצוין שבמפלגת העבודה, לפחות, רוצים להיות חלק מממשלה עתידית ויעשו הכל כדי לשבת עם הסיעות החרדיות בקואליציה מגוונת, ולכן ההתבטאויות היוצאות מן העבודה חריפות יותר בכל הנוגע לחשדות הפליליים נגד נתניהו ומתונות ביחס לנושאי הגיוס. ח"כ איציק שמולי, מטעם העבודה, שלח הודעה התוקפת את הצעת החוק. "זו לא פשרה אלא כתב כניעה מביש ולא חוקתי שמוכר את ציבור המשרתים ופוגע בצה"ל", כתב שמולי וקרא לליברמן ולכחלון לא להיכנע לסחטנות. אך שם זה נעצר.

במקביל, לחץ השבוע גבאי עם הודעות ברורות שהוא לא ישב בממשלה בראשות נתניהו, גם אחרי בחירות, בעוד בסיעת יש עתיד הבהירו שלא ייכנסו לממשלה עם ראש ממשלה שיש נגדו כתב אישום. מאחר שמועד כתב האישום רחוק כרגע (יקח עוד זמן, אחרי השלמות חקירה, שימוע, דיון של היועץ המשפטי), הרי שבתיאוריה אם נתניהו משיג רוב משמעותי בסבב הבחירות הבא, ח"כ לפיד עם הסיעה שעשויה להיות השנייה בגודלה יסכים לשבת איתו בממשלה.

ומה לגבי הוויכוח על הגיוס והשפעתו על קפיצת יש עתיד בסקרים? זה עשוי לקרות, אך מעניין יהיה לראות אם זו תהיה עלייה לטווח קצר או יותר מזה.