התעשיינים מבקשים החרגה מהמכסים האמריקאים על מתכות

הנשיא טראמפ הטיל מכסים בשיעור 10 ו-25% על יבוא אלומיניום ופלדה לארצות-הברית ■ התעשיינים דורשים סיוע ממשרד הכלכלה ■ המשרד עוד לא החליט איך לפעול

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

חשש כבד בתעשיות המתכת בעקבות חתימתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, על הצווים המטילים מכס בגובה של 25% על פלדה ומכס בגובה של 10% על אלומיניום. על רקע הצווים שנחתמו בסוף השבוע וייכנסו לתוקף בתוך כעשרה ימים, תעשיינים בענף לוחצים על משרד הכלכלה והתעשייה לפעול מול הממשל האמריקאי בבקשה להחריג את ישראל מתוכנית המכסים החדשה של הנשיא.

מנתוני איגוד תעשיות המתכת בהתאחדות התעשיינים עולה כי יצוא של פלדה ואלומיניום מישראל לארה"ב הסתכם ב-2017 ב-25 מיליון דולר: "מדובר בהיקפי יצוא נמוכים יחסית שאינם מהווים איום כלשהו על הכלכלה האמריקאית, ולכן יהיה נכון אם ישראל תוחרג מהתוכנית החדשה", אמר ל"גלובס" ראש האגף לסחר חוץ ולקשרים בינלאומיים בהתאחדות, דן קטריבס.

אתמול (ב') קיימה ההתאחדות דיון מיוחד בנושא והוחלט לרכז במהלך הימים הקרובים מאמצים מול הרשויות בארה"ב בניסיון להחריג את ישראל מהמכסים: "אף שמדובר בהיקפי יצוא נמוכים, המכסים עלולים לפגוע אנושות בתעשיות ישראליות בענף זה, רובן חברות קטנות ובינוניות", אמר יו"ר איגוד תעשיות המתכת, יהודה היימן.

אחת החברות הישראליות שמייצאות אלומיניום לארה"ב היא אקסטל, שפועלת באזור התעשייה במישור אדומים ומעסיקה כ-300 עובדים. כ-80% מהיצוא שלה מופנה לשוק האמריקאי, בעיקר חומר גלם לייצור של פרופילים ולתעשיות הרכב: "בשנים האחרונות היבוא המסיבי של מתכות מסין לשוק הישראלי כמעט הרג אותנו, ואילץ את תעשיית המתכות להתייעל להטמיע טכנולוגיות יצור חדשות ולכוון את התוצרת לשווקים חדשים. עכשיו אנחנו עומדים לקבל סטירת לחי מממשל טראמפ", אמר סמנכ"ל החברה, דרור יתים, בשיחה עם "גלובס".

יתים הוסיף כי "עבור חברות מישראל, למכסים בגובה כזה יש משמעות אחת והיא הפסקת היצוא וסכנת סגירה. היבוא של אלומיניום מסין לישראל גדל בכל שנה ב-7%, מספר שעוד עשוי להאמיר אם תוכניות להבאת חברות בנייה מסין לישראל יבשילו. אין בישראל חברות גדולות שיכולות לרכוש מאתנו מתכות ולכן הרווחיות שלנו היא בחו"ל".

על פי הערכת התאחדות התעשיינים, בישראל פועלות בין 50 ל-60 חברות שעשויות להיות מושפעות מההחלטה של טראמפ בסוף השבוע. בשיחות עם "גלובס" תעשיינים בענף הזהירו מפני יצירת תקדים בארה"ב- להטלת מכסי הגנה נוספים שישפיעו גם על ענפי יצוא נוספים: "אם עד עכשיו הבנו שאנחנו חיים בגלובליזציה, הרי שכעת מתברר שאנחנו בעיצומו של תהליך שעשוי להוביל לדה-גלובליזציה", מזהיר קטריבס: "אנחנו רואים יותר ויותר מדינות שנוקטות בגישה של פרוטקציוניזם, וזאת מגמה שמדאיגה אותנו כי יש בה כדי לפגוע ביצוא הישראלי. אנחנו בעד סחר חופשי והוגן".

טראמפ נימק את החלטתו להגביל את יצוא המתכות לשוק האמריקאי ב"תגובה לאיום ביטחוני" שנוצר בעקבות גל סגירות של מפעלים בארה"ב, שנגרם כביכול בשל הצפת השוק בפלדה ואלומיניום מסין: "ישראל בטח לא מהווה איום כלשהו על השוק האמריקאי, ובטח ובטח ולא איום ביטחוני. אנחנו לא סין, שמציפה את ארה"ב במיליוני טונות של מתכות ובין ישראל לארה"ב יש יחסים מיוחדים וטובים. אנחנו מקווים שבשם היחסים הקרובים האלה - הממשל האמריקאי יחריג אותנו, כפי שהצהיר שהוא נכון להחריג מדינות ידידותיות. רק מוטב שממשלת ישראל תפעל מהר בנושא, כי נותרו לנו 10 ימים בלבד למצות את המאמץ בנושא", אמר תעשיין בענף המתכת.

מאז סוף השבוע, במינהל סחר החוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה מנתחים את משמעות ההחלטה בארה"ב, ואת מידת השפעתה על חברות ישראליות. חרף הבקשות של התאחדות התעשיינים, לפעול להחרגת ישראל מתכנית המכסים, המינהל טרם החליט בנושא: "אנחנו בוחנים את נתוני יצוא המתכות מישראל לארה"ב ועדיין מנסים להבין את המנגנון האמריקאי שבאמצעותו ניתן לבקש החרגה כזאת", אמר היום ראש המינהל, אוהד כהן.

לדברי כהן, מאז סוף השבוע נציגי המינהל שבראשותו מקיימים קשר רציף עם משרד הסחר בארה"ב בניסיון ללמוד על השפעת ההחלטה של טראמפ על חברות מישראל.