הסטארט-אפ שרוצה שהתודעה שלכם תחיה לנצח

הרעיון מאחורי Nectome נשמע עתידני במיוחד: לשמר את מוחם של אנשים שעברו המתת חסד כדי להפוך את אישיותם לסימולציה ממוחשבת ■ הוא מקבל תמיכה ממאיץ הסטארט-אפים המצליח בעולם, אבל לא כל מדעני המוח מתלהבים ממנו

מוח/ צילום: שאטרסטוק
מוח/ צילום: שאטרסטוק

Nectome הוא סטארט-אפ מעמק הסיליקון שמציע לשמר את המוח שלכם לפרטי פרטים מיקרוסקופיים אחרי מותכם, ואי-שם בעתיד, לסרוק את תוכנו ולהפוך אותו לסימולציה ממוחשבת. אם זה לא נשמע מצמרר מספיק, שימוש בטכנולוגיה יצריך המתת חסד כשלב ראשון.

הפתרון הכימי החדשני של החברה יכול לשמר גופה למאות ואף אלפי שנים, לפי אתר MIT Technology Review, אך המוח חייב להיות "טרי". לכן החברה מתכננת לחבר אנשים שחולים במחלות סופניות למכונת לב-ריאה, כדי להזרים את הכימיקלים לעורק שמספק דם לראש ולצוואר, כשהם עדיין חיים אך מורדמים. החברה התייעצה עם עורכי דין שמכירים את אופציית המתת החסד בקליפורניה לחולים סופניים, ומאמינים שהשירות יהיה חוקי. כרגע היא מזמינה לקוחות לעתיד להצטרף לרשימת המתנה תמורת פיקדון של עשרת אלפים דולר, שיוחזרו במלואם אם יתחרטו. עד כה 25 אנשים הצטרפו לרשימה.

רוברט מקלנטיר, מייסד-שותף של החברה ובוגר MIT, פיתח שיטה המשלבת חניטה ושימור בטמפרטורות נמוכות (קריוניקה). היא הוכחה כאפקטיבית כששימרה מוחות בעלי חיים עד לרמה הננומטרית, כולל את רשת הסינפסות שמחברת נוירונים, שמיפוי שלה עשוי להיות הבסיס ליצירת תודעתו של אדם מחדש. הציפייה היא לא להחזיר מתים לתחייה, אלא לשחזר אינפורמציה שנמצאת במוח. "אם המוח מת, זה כמו שהמחשב שלך מכובה, זה לא אומר שהאינפורמציה לא שם", אמר קן הייוורת', נשיא "הארגון לשימור המוח".

אם זה עדיין נשמע כמו מדע בדיוני, נציין כי נקטום גייסה מיליון דולר עד כה, ובנוסף זכתה במענק של 960 אלף דולר מהמכון האמריקאי הלאומי לבריאות הנפש, שצופה כי ניתן יהיה להשתמש בטכנולוגיה למחקר תרופתי. הסטארט-אפ השתתף בבוטקאמפ של Y Combinator, הנחשב למאיץ הסטארט-אפים המצליח בעולם, ובשבוע הבא יוצג בפני משקיעים נוספים במסגרת פעילות המאיץ. "אני מאמין שיש לטכנולוגיה שלנו פוטנציאל מסחרי אדיר", אמר מקלנטיר.

יש כמובן גם מקום להטיל ספק. עדיין אין ראיה שזיכרונות יכולים "להישלף" מרקמות מתות, עדיין קשה מאוד למפות את כל הקשרים במוח, ולא ידוע אילו מבנים מוחיים ופרטים נחוצים כדי לשמר זיכרון, אישיות או תודעה. ובכלל - השאלה המדעית והפילוסופית מהם בדיוק זיכרון, אישיות ותודעה היא אחת המורכבות שבנמצא.

נוסף על כך, ישנם מדענים שסבורים כי חברות כמו נקטום מספקות תקוות שווא לסוג של תחיית מתים. מדען המוח מייקל הנדריקס אמר ל-MIT Technology Review: "אני מקווה שאנשי העתיד ייגעלו מכך שבמאה ה-21, האנשים העשירים ובעלי החיים הנינוחים ביותר בהיסטוריה בזבזו כספים ומשאבים על הניסיון לחיות לנצח על גב צאצאיהם". את פעילות נקטום הוא כינה "בדיחה".

החברה הצליחה לשמר מוחות בעלי חיים עד לרמה הננומטרית, כולל את רשת הסינפסות שמחברת נוירונים, שמיפויה עשוי להיות הבסיס ליצירת תודעתו של אדם מחדש.