הדיבידנד באקסטל מגיע לביהמ"ש: "מצבה הכספי מעורר חשד"

החלטת החברה להעניק דיבידנד לבעל השליטה, כבר גרמה למידרוג להודיע כי תבחן את דירוגה ■ עתה דורש עו"ד שגיא ברוך גילוי ועיון במסמכים

גארי ברנט / צילום: אתר החברה
גארי ברנט / צילום: אתר החברה

נמשך הלחץ על חברת הנדל"ן הזרה אקסטל סביב חלוקת הדיבידנד לבעליה, גארי ברנט. לאחר ההודעה של חברת מידרוג על בחינה מחדש של דירוג החוב של אקסטל, תידרש החברה להתמודד גם עם פנייה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בבקשה לגילוי מסמכים בנושא חלוקת הדיבידנד בסך 75 מיליון דולר, שישמש את ברנט לכיסוי חובות לרשויות המס בארה"ב.

אמש (ד') דיווחה אקסטל על בקשה לגילוי ועיון במסמכים שהגיש כנגדה עו"ד בנתאי שגיא ברוך באמצעות באי-כוחו, עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט ממשרד נאור-גרשט. בבקשה מבקשים עורכי הדין נאור וגרשט כי בית המשפט יורה לאקסטל לגלות את כל המסמכים הנוגעים לאישור חלוקת הדיבידנד ולביצועו.

בין השאר מבקשים עורכי הדין את כל מצגות ההנהלה והמסמכים שהוצגו לדירקטוריון לקראת החלוקה, את כל תזרימי המזומנים העתידיים שהוצגו לדירקטוריון בעת אישור החלוקה ואת הנתונים שלפיהם נערכו אותם תזרימי המזומנים. כמו כן דורש מגיש הבקשה גם את הפרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון, את חוות-הדעת המקצועיות שניתנו בנוגע לחלוקה, את ניתוחי הרגישות שבוצעו לתזרים החזוי וכן את הודעות ההתפטרות של שני הדירקטורים, יהלי שפי ודוד ברוך.

הדירקטורים שהתנגדו התפטרו

לטענת המבקש, דירקטוריון החברה החליט על חלוקת הדיבידנד והעברתו המידית לבעלים גארי ברנט, למרות שמצבה הכספי של החברה מעורר חשד לפיו אין באפשרותה "לשרת את נטל החוב האדיר שלה במועדים שבו עליה להשיב אותו".

בהצבעה על חלוקת הדיבידנד תמכו 5 חברי דירקטוריון, ובהם ברנט עצמו שמחזיק בתפקיד היו"ר, כשמנגד נרשמו רק שני מתנגדים, הדירקטור החיצוני דוד ברוך והדירקטור הבלתי תלוי יהלי שפי. בעקבות ההחלטה הודיעו שני המתנגדים על התפטרותם מתפקידיהם בחברה, שתיכנס לתוקף בסוף החודש הנוכחי.

לטענת המבקש ועורכי דינו, התפטרות הדירקטורים "מעידה לכשעצמה על הקושי העולה מהחלטת הדירקטוריון בדבר חלוקת הדיבידנד. ה"ה שפי וברוך הינם עתירי ניסיון רב בתחום ניהול החברות ונשאו תפקידים בכירים במערכת הבנקאית ובשוק ההון וחזקה עליהם כי הבינו היטב את משמעות חלוקת הדיבידנד והשלכותיה על יכולת הפירעון של החברה".

עוד נכתב בבקשה כי מאחר שבעל השליטה משמש בתפקיד יו"ר הדירקטוריון ואף השתתף בהצבעה על הדיבידנד, עולה החשד כי הוא פעל לטובתו שלו ולא לטובת החברה ונושיה. הם אף מציינים כי בשיחת הוועידה שלאחר החלטת החלוקה אמר ברנט על הדירקטורים המתפטרים כי אחד מהם לא הבין כלום, ודוד ברוך (הדירקטור השני) התפטר כי הוא מודאג.

"תמוה כיצד יו"ר דירקטוריון (ובעל שליטה שאמור לשלשל לכיסו את מלוא כספי הדיבידנד) מבקר דירקטורים מודאגים (מדי) בעלי מומחיות חשבונאית. ביטחונו של בעל השליטה בדבר יכולת הפירעון של החברה, מוטל בספק וזאת לאור מצבה הכספי של החברה והנתונים עליהם היא מדווחת במסגרת הדוחות הכספיים", נכתב עוד בבקשה.

שלשום (ג') כבר הודיעה חברת מידרוג כי היא מציבה תחת בחינה עם השלכות שליליות את דירוג האג"ח של אקסטל בשל חלוקת הדיבידנד והתפטרותם של שני דירקטורים בתגובה להחלטה. לאקסטל יש חוב של 1.67 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה מסדרות א' וב', שנסחרות לפי תשואה של 13%-14%.

בהודעתה ציינה מידרוג כי חלוקת הדיבידנד בהיקף מהותי זה והתפטרות הדירקטורים בעקבותיה, מהווה השלכה שלילית על דירוג הסדרות שעומד על A3.

אקסטל פועלת בשוק הנדל"ן של ניו-יורק, ועיקר התמחותה הוא בייזום והקמה של מגדלי יוקרה ברובע מנהטן. לחברה יש התחייבויות של כ-1.84 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, אותן היא אמורה לפרוע עד סוף 2021. בשנה הנוכחית נדרשת החברה לפרוע סכום של כ-600 מיליון שקל ועוד כ-570 מיליון שקל ב-2019. 107 מיליון דולר.