שחקן חיזוק לעורכי הדין של טראמפ: התובע במשפט פולארד

ג'וזף דיג'נובה, שניהל את התביעה נגד המרגל הישראלי, ידוע כפרקליט תוקפני שלא מהסס להוריד את הכפפות ■ תומכי פולארד טענו בשעתם כי דיג'נובה הפריז בחומרת הנזק הבטחוני שגרם פולארד ■ דיג'נובה: "שלא תהיה טעות; קבוצה ב-FBI ובמשרד המשפטים מנסה לתפור תיק לטראמפ"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אם לשפוט על פי רמת הדציבלים של הציוצים החדשים בחשבון הטוויטר של דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב מצטייר כמי ששרוי במצוקה ולכוד בפינה. היו זמנים, והם לא רחוקים, שבהם הודיע טראמפ שהוא ישמח להשיב על שאלותיו של רוברט מולר, התובע המיוחד שבוחן בזכוכית מגדלת היבטים שונים של פעילות הממשל הנוכחי, לא רק את קשרי מטה הבחירות של טראמפ עם גורמים רוסיים. עכשיו יורה הנשיא לעבר מולר וצוותו חיצי טוויטר משוחים ברעל, שמעידים על סערת רגשות ואולי גם על כוונתו לפטר את התובע ולשים קץ לחקירתו.

"החקירה של מילר מעולם לא הייתה צריכה להתחיל כי לא היה שת"פ (עם הרוסים) ולא היה פשע", צייץ טראמפ במוצ"ש. "החקירה הזו מבוססת על פעילויות נכלוליות ועל ה'דוסיה' הכוזב (תיק מסמכים על פעילות טראמפ ברוסיה שחיבר איש מודיעין בריטי לשעבר- ר.ד.), שמומן ע"י הילארי הנוכלת והמפלגה הדמוקרטית... ציד מכשפות!"

ולמחרת בבוקר: "איך זה שבצוות של מולר עובדים 13 דמוקרטים מושבעים, כמה מהם תומכים גדולים של הילארי הנוכלת, אך רק אפס רפובליקאים... האם מישהו חושב שזה הוגן? ובכל זאת, לא היה שת"פ!" (האמת היא, שמולר עצמו רפובליקאי - ר.ד.)

ייתכן שהפניקה של טראמפ נובעת מחשש, שפלצור החקירה הולך ומתהדק לא רק סביבו אלא גם סביב בני משפחתו הקרובים - חתנו ג'ארד קושנר ודונלד טראמפ הבן. יתר על כן, טראמפ ודאי נחרד מכך, שהחשדות לגבי שת"פ של מטה הבחירות שלו עם הרוסים במהלך הקמפיין הם רק תיק אחד בחקירה. האתר הפליטי/כלכלי אקסיוס דיווח אתמול (ב'), כי החקירה מתמקדת עתה באירועים שקרו אחרי הבחירות. על פי הדיווח, אירועים אלה הם הנושא שנדון בשיחות שעורכים עתה אנשי התובע המיוחד עם פקידי הממשל.

המשמעות היא, שהתובע המיוחד בודק חשדות האם טראמפ היה מעורב במאמצים לשבש הליכי משפט: למשל, פיטורי ג'יימס קומי, ראש FBI לשעבר, ומאמץ של הנשיא להפסיק הליכים משפטיים נגד מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי, שכיהן פחות מחודש בתפקידו ואולץ להתפטר לאחר ששיקר לממונים עליו לגבי קשריו עם גורמים רוסיים. וצריך לזכור, שמולר ביקש מחברת האחזקות של טראמפ, Trump Organization - וקיבל - מסמכים שקשורים בפעילות טראמפ ברוסיה בשנים קודמות. טראמפ הזהיר פעם שפלישת החקירה לחייו הפיננסיים תהיה חציית קו אדום.

האם באו מים עד נפש? האם נמצא טראמפ על סף קבלת החלטה לפטר את מולר (או, יותר במדויק, להורות לסמכות המתאימה במשרד המשפטים לפטרו, אם אכן תימצא סמכות כזו?) זו תהיה בעליל החלטה לא רציונלית עם פוטנציאל לחולל משבר תחוקתי חסר תקדים בארה"ב. ואפילו מחוקקים רפובליקאים הזהירו אותו בפומבי לא לעשות זאת. ("זאת תהיה התחלת הסוף של נשיאות טראמפ", הכריז הסנטור הרפובליקאי לינדסי גרהאם.)

אחד מפרקליטי טראמפ בבית הלבן הודיע אתמול, כי הנשיא אינו מתכנן ואינו שוקל לפטר את מולר. אבל אחד מעורכי הדין האישיים של הנשיא קרא לתובע המיוחד לשים קץ לחקירה. ובצעד נוסף, שמעיד כנראה על כוונת טראמפ להעביר את צוות ההגנה המשפטית שלו ממצב של מגננה למצב של התקפה, שכר הנשיא את שירותיו של הפרקליט הימני המפורסם ג'וזף דיג'נובה, שידוע כעורך דין תוקפני שלא מהסס להסיר את הכפפות.

הוא התפרסם בשנות ה-80 של המאה שעברה כתובע הפדרלי במשפטו של ג'ונתן פולארד, שהורשע בריגול למען ישראל ב-1987 ונדון למאסר עולם עם המלצה לא לשחררו אי פעם. פולארד שוחרר לאחר שריצה 30 שנות מאסר והוא חי עתה בניו-יורק.

תומכיו של פולארד, ובראשם פרופ' אלן דרשוביץ מהארווארד, האשימו בזמנם את דיג'נובה, שהוא הפריז בחומרת הנזקים הביטחוניים שגרם פולארד, אנליסט מודיעין בצי, בהעברת מידע מסווג לישראל. ב-1998 טען דרשוביץ, בראיון טלוויזיה, כי דיג'נובה הגיש לבית המשפט שדן את פולארד הצהרה כוזבת בשבועה.

וכך הגיב דיג'נובה: "אלן, אם רק תסתום את הפה לרגע - ואני יודע שזה קשה לפרופסור נפוח מהארווארד כמוך. אתה אדם פוגעני ומחורבן מפני שאמרת משהו שאינו נכון בעליל בשידור ארצי". שנים לפני כן הוא אמר: "אם אתה עושה את תפקידך היטב, תמיד יהיו אנשים שימתחו עליך ביקורת. ככל שהביקורת עזה יותר, זה סימן שעשית את העבודה הטובה ביותר".

לדיג'נובה יש דעות נחרצות על החקירה נגד טראמפ, על FBI ועל משרד המשפטים. בראיון לפוקס ניוז בינואר השנה הוא רקם את התיאוריה הבאה: "הייתה מזימה חצופה לזכות את הילארי קלינטון מכל אשמה (בפרשת האי-מיילים), בניגוד לחוק, אם היא לא תזכה בבחירות (לנשיאות), ואז להאשים את טראמפ בפשע כלשהו על לא עוול בכפו. שלא תהיה לכם טעות. קבוצה של אנשי FBI ומשרד המשפטים מנסה לתפור תיק לטראמפ על פשע שהוא לא ביצע".