ניחוח של אכזבה: התפוצץ המו"מ על מכירת ללין

מייסדות ללין היו במגעים למכור 25% מהמניות לחברת נוקס הצרפתית לפי שווי של 350 מיליון שקל • הרוכשת הפוטנציאלית רצתה לפצל את התשלום על המניות, והעסקה התפוצצה • במסגרת העסקה הייתה אמורה פוקס לרכוש 1% נוסף מהמייסדות ולהפוך לבעלת השליטה בללין עם 51%, אולם גם זה בוטל

ללין / צילום: יונתן בלום
ללין / צילום: יונתן בלום

המשא-ומתן בין מייסדות רשת ללין וקבוצת פוקס  שבשליטת הראל ויזל לחברת הקוסמטיקה הצרפתית הבינלאומית נוקס (NUXE) לרכישת 50% מרשת הסבונים והנרות הריחניים הגיע לפיצוץ. בנובמבר האחרון קבוצת פוקס, שמחזיקה בכ-50% מללין, דיווחה כי רשת הקוסמטיקה הבינלאומית נוקס שבבעלות עליזה ז'אבס תרכוש ממייסדות ללין, רויטל לוי ומירב כהן, כ-25% מהרשת לפי שווי של 350 מיליון שקל.

אמש (ב') הגיעו המגעים לפיצוץ, כשבחברת נוקס דרשו לשנות את המתווה המקורי של העסקה ולבצע את התשלום בשתי פעימות ולא באמצעות פעימה אחת כפי שקיוותה פוקס. במסגרת מסמך ההבנות שנחתם עם הרוכשת הפוטנציאלית, הסכימו הצדדים לתקופת בלעדיות של עד 40 ימי עבודה שהוארכה מספר פעמים. המגעים כללו מספר ביקורים של ויזל בפריז במטה החברה, אך היום מתברר כי הצדדים לא הגיעו להבנות.

לאחר שהצדדים גיבשו את תנאי העסקה, הרוכשת הפוטנציאלית ביקשה לפצל את רכישת המניות ולרכוש בשלב ראשון 12.5% מהון המניות של ללין, ולקבל אופציה לרכישת 12.5% נוספים מהון המניות בתוך שנה. ויזל הודיע אתמול בשעות הלילה לרשת הצרפתית כי הוא מסרב למתווה הנוכחי שהציעה, וכי העסקה מבוטלת בשלב זה. 

מדובר באכזבה למייסדות ללין, שכן הרכישה הייתה אמורה לסדר ללוי וכהן "אקזיט" של כ-90 מיליון שקל בשלב הראשון, כאשר היה התשלום עשוי לגדול בכ-110 מיליון שקל, אם נוקס הייתה מממשת אופציה שניתנה לה ב-4 השנים הבאות, לרכוש את מלוא המניות של ללין.

במסגרת העסקה הייתה אמורה פוקס לרכוש 1% נוסף מללין מהמייסדות - ולעלות לאחזקה של 51%, ובכך להפוך לבעלת השליטה ברשת. אולם כעת, משהמשא-ומתן הגיע לפיצוץ, העסקה כולה מתבטלת, וכך גם החלק שפוקס הייתה אמורה לרכוש.

פוקס רכשה 50% מרשת ללין לפני כעשור, בתמורה לסכום של 12.9 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-26 מיליון שקל בלבד. רשת ללין נוסדה ב-1999, והיא עוסקת במכירת תכשירי גוף ואמבט, תכשירי טיפוח, סבונים, נרות, שמנים, אביזרים ומתנות.

כיום מונה הרשת 107 חנויות בישראל ומפעילה חנות אחת בניו-יורק. בנוסף, לרשת יש 25 סניפים נוספים בחו"ל הפועלים בזכיינות במדינות יפן, וארה"ב, וצפוי להיפתח סניף נוסף בטורונטו, קנדה. 

ללין
 ללין

על הרווחיות הגבוהה של ללין ניתן ללמוד מהדוחות של קבוצת פוקס. בשנת 2017 הסתכמו המכירות של ללין ב-184 מיליון שקל בהשוואה לשנה שקדמה לה, אז הסתכמו המכירות ב-163 מיליון שקל. הרווח התפעולי ב-2017 הסתכם ב-19.8 מיליון שקל המהווים 10.7% מהמכירות, וזאת לעומת רווח תפעולי של 8.1 מיליון שקל, אשר המהווים 5% בלבד מהמכירות ב-2016.

ברבעון הרביעי של 2017 הכנסות מגזר האווירה והטיפוח של קבוצת פוקס הסתכמו בכ-44 מיליון שקל - עלייה של 17% ביחס לרבעון המקביל ב-2016. הרווחיות הגולמית במגזר גבוהה במיוחד ומסתכמת בכ-68%, וזאת גם בהשוואה לרווחיות גולמית של 62.5% ברבעון המקביל ב-2016. הרווח התפעולי המגזרי ברבעון הסתכם בכ-4.6 מיליון שקל, המהווים 10.5% מהמכירות, וזאת לעומת חצי מיליון שקל, המהווים 1.5% מהמכירות, ברבעון הרביעי של 2016.