משרד האוצר נגד פלוג: "ההישגים - למרות בנק ישראל"

בנק ישראל פרסם דוח שנתי מחמיא על כלכלת ישראל, אבל באוצר העדיפו לתקוף את הבנק דווקא • המתח בין שני הגופים נוגע לחילוקי הדעות בנושא הפחתת המסים

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

בנק ישראל פרסם אתמול (ד') את הדוח השנתי שלו על כלכלת ישראל, ולמרות המחמאות הרבות שהיו בו לממשלת ישראל ולמשרד האוצר, העניינים התדרדרו מהר לחילופי דברים לא נעימים בין האוצר לבנק.

במשרד האוצר הגיבו לדוח בהודעה שההישגים "הם למרות המכשולים של בנק ישראל". "המשרד הצליח להוריד את מחירי הדיור לאחר 12 שנים, להפחית מסים ולהצמיח את הכלכלה הישראלית, למרות הקשיים והמכשולים שהערים בנק ישראל", נאמר בהודעת המשרד, "לצערנו הרב בנק ישראל ממשיך לנהוג במדיניות כלכלית שמשרתת בעיקר את האינטרסנטים. כלכלת ישראל נמצאת במצב הטוב ביותר זה עשרות שנים בזכות 3 שנים של עבודה קשה וצעדים אמיצים, שהוביל משרד האוצר בראשות השר משה כחלון עבור אזרחי ישראל ולמרות התנהלות של בנק ישראל".

הנגידה פלוג אמרה בתגובה כי "אינה מבינה את התגובה של משרד האוצר. יש לי תחושה שמי שכתב את התגובה הזאת לא קרא את הדוח לפרטיו ויכול להיות שהוא הושפע מכותרות שראה פה ושם".

ובחזרה לדוח - שמספק תמונת מצב מקיפה של הפעילות הכלכלית במשק. הבנק מבליט בדוח השנה את ההישגים המרכזיים ואת נקודות החוזקה של המשק, ומצניע את נקודות החולשה ואת הביקורת.

לפי הדוח, המשק ממשיך לצמוח, השכר ממשיך לעלות, תיק הנכסים של הציבור ממשיך לגדול ואפילו הבורסה מתאוששת אחרי שנים של דשדוש. המחירים בישראל אינם עולים, הציבור ממשיך להגדיל את חובותיו אבל לא בקצב מדאיג וצמיחת ענף ההייטק היא תופעה בקנה מידה עולמי ואפילו מחירי הדיור הפסיקו לעלות.

וביקורת? הפחתות המסים הרבות עלולות לייצר בעיה לממשלות הבאות; מחסור גובר במהנדסים מאיים על ההייטק, שמעסיק מעט מדי תושבי פריפריה; הסכמי-הגג עלולים לסכן את הרשויות המקומיות.

נושאים רגישים באמת, כמו אי-הטיפול בבעיית הפריון הנמוך, עצירת ההשתלבות של חרדים וערבים בשוק העבודה, כשלי מערכת החינוך והעלות האדירה של מחיר למשתכן - יחכו כנראה לדוח הבא.