מחריף הריב הפוליטי בין רה"מ נתניהו ליו"ר הכנסת אדלשטיין

אדלשטיין מאיים כי אם הוא לא יוביל את טקס הדלקת המשואות בהר הרצל - הכנסת לא תיקח חלק באירוע

יולי אדלשטיין  / צילום : איל יצהר
יולי אדלשטיין / צילום : איל יצהר

הריב הפוליטי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מחריף. ביממה האחרונה נרמז מלשכת ראש הממשלה נתניהו שהוא מתעקש להשתתף באירוע טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, כנואם המרכזי, וזאת על אף שלפי הנוהג שנוצר עד היום, אירוע זה מובל על ידי יו"ר הכנסת, וראש הממשלה אינו נוהג להתייצב שם. בשנים האחרונות שיגר נתניהו ברכה באמצעות וידאו, ואף אשת ראש הממשלה שרה נתניהו הגיעה לטקס.

היום הודיע אדלשטיין לחברי הכנסת ולעובדיה כי ייתכן שהכנסת לא תהיה צד לחגיגה.

לדבריו, "בימים האחרונים עלתה מחדש ההצעה של יו"ר הוועדה לסמלים וטקסים, השרה מירי רגב, לבצע שינויים מהותיים בטקס הדלקת המשואות המסורתי המתקיים בהר הרצל.

אם אכן הדבר יתממש, תהיה זו לראשונה מאז קום המדינה פגיעה באירוע ממלכתי ביותר על לוח השנה, שבעיני רבים הוא מעין מקדש מעט ישראלי. אם הכנסת לא תהיה המייצגת היחידה בטקס, לצערי הכנסת ואנשיה לא יוכלו לקחת בו חלק".

אדלשטיין הוסיף: "כמי שפועלים יחד עמי בבית הזה כבר תקופה ארוכה, אני מרגיש שעליי להסביר לכם את ההחלטה. גלוי וידוע לפניכם שלא לכבודי אעשה ולא לכבוד בית אבא אעשה, אלא לכבוד הכנסת - כדי שלא ירבו מחלוקות בישראל. בכוונת מכוון מעולם לא היה טקס הדלקת המשואות נחלת שבט זה או אחר בחברה הישראלית. הוא אהוב כל-כך דווקא מכיוון שהוא מגלה את מה שלפעמים בלהט היומיום נסתר מעינינו: שהחברה שלנו היא רקמה אנושית אחת, שהישגיה הכבירים נובעים מרוח הלכידות שנושבת בה. לכן דווקא הכנסת, בה מתאספים נציגיהם של כל איש ואישה בישראל, בה מיוצגת החברה הישראלית על כל מגזריה, עדותיה וגווניה, היא זו שבאופן מסורתי הובילה את הטקס המיוחד הזה - באחדות, בכבוד ובממלכתיות".

אדלשטיין הוסיף במכתבו לעובדי הכנסת כי "אין ספק בעיניי כי אם יימחק אופיו הלאומי, תצא האש מן המשואות ותלבה את המחלוקות בינינו, המשוועות למנוחה. לכך לא נוכל לתת יד".

השרה מירי רגב, שהואשמה על ידי יו״ר הכנסת כמי שמנסה לשנות את הטקס הגיבה לדבריו של אדלשטיין: ״טקס המשואות מנוהל ומאורגן על ידי ממשלת ישראל. העובדה שהממשלה כיבדה את יו״ר הכנסת לאורך השנים, אינה הופכת את הטקס, לטקס של הכנסת. הממשלה, באמצעות ועדת השרים, בראשה אני עומדת החליטה כי השנה יכבדו את המדינה, נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו״ר הכנסת והמנהיג של המדינה הבכירה ביותר מבין אלה שתגענה. בניגוד למה שנכתב, לא יהיה כל שינוי מהותי ולא יפגע כהוא זה, אופיו הלאומי של הטקס, להפך - יופיעו בו נכבדים שיחזקו את אופיו הממלכתי של הטקס״.

בראשית השבוע צייצה השרה רגב: "נשגב מבינתי. מה מפריע ליו"ר הכנסת שבחגיגות ה-70 למדינה ינאמו הנשיא וראש הממשלה? לא זוכרת שאדלשטיין קנה את הר הרצל או רכש את הזכויות של טכס המשואות הממלכתי".

רגב הוסיפה כי מדי שנה משודר סרטון ברכה של ראש הממשלה ״כנראה שליו"ר הכנסת מפריעה נוכחותו הפיזית של ראש הממשלה בטקס ולא נאומו. אני שומעת אזרחיות ואזרחים רבים בימים האחרונים - אף אחד לא מצליח להבין את ההתנגדות, ההתנהלות ומכבסת המילים הזו של אדלשטיין, הטוענת כי בהגעת נשיא המדינה וראש הממשלה יש פגיעה בממלכתיות ובאחדות הטקס".

בשנים האחרונות היה סבור אדלשטיין שהמריבות שלו עם נתניהו הן בבחינת בא והולך. שיש תקופות בהן הם מתנגשים ולאחר מכן מגיעות תקופות של ישור ההדורים. אך, גם עם יו"ר הכנסת הקודם ראובן ריבלין, הרבה ראש הממשלה נתניהו להתנגש. הדברים הגיעו עד כדי כך, שכאשר ריבלין התמודד על תפקיד נשיא המדינה (ההצבעה היא של 120 חברי כנסת) עשה נתניהו ככל יכולתו כדי שריבלין יובס, לרבות הציע לבטל את חוק יסוד נשיא המדינה, כדי שהתפקיד יבוטל.

בסופו של דבר, אדלשטיין, שכבר היה יו"ר הכנסת בעת ההיא, כאשר צריך היה לקבוע מועד להיבחרו של הנשיא, התנגד בקולו למהלך ביטול חוק יסוד נשיא המדינה והשתמש בסמכותו בחוק כדי לקבוע מועד לבחירות. זו היתה ההתנגשות הראשונה בין אדלשטיין לנתניהו.