פלייבאזז תממן את השימוש בתמונות וסרטונים של גטי אימג'ס

יצרני התוכן העושים שימוש בפלייבאז כפלטפורמה תוכן להשתמש במלאי התמונות של מאגר התמונות וסרטוני הווידאו של גטי אימג'ס ללא עלות

שאול אולמרט ותום פחיס / צילום: ויקטור לוי
שאול אולמרט ותום פחיס / צילום: ויקטור לוי

חברת פלייבאזז חתמה על הסכם שיתוף-פעולה ארוך-טווח עם גטי אימג'ס, במסגרתו יוכלו יצרני התוכן העושים שימוש בפלייבאזז כפלטפורמה להשתמש במלאי התמונות של מאגר התמונות גטי אימג'ס ללא עלות.

גטי אימג'ס הוא מאגר התמונות בין הגדולים הקיימים כיום בעולם. ההסכם בין החברות לא מגדיר מראש היקף עסקה אלא התחייבות של פלייבאזז למימון השימוש של הכותבים לפי עלות לכל שימוש - מה שאומר עסקה בהיקף של כמה מיליוני דולרים.

סוגיית רישיונות לשימוש תמונות סטילס ווידאו היא אחת הסוגיות הכואבות של יצרני תוכן, בעיקר בחו"ל. יצרני תוכן רבים כמו בלוגרים, עסקים קטנים ויצרני תוכן לא ממוסדים זקוקים לתמונות וחומרי וידאו כחלק מהעבודה השוטפת שלהם, אך ההתקשרות עם חברות מאגרי תמונות היא יקרה לעסק קטן וטכנית לא תמיד אפשרית. אכיפת האיסור על שימוש בתמונות לא מורשות בחלק מהשווקים בעולם היא גבוהה, והתוצאה היא שגם שימוש בתמונה מגוגל אימג' עלולה לגרור תביעה שבסופה עשוי יצרן התוכן לשלם כמה עשרות אלפי דולרים.

לדברי תום פחיס, ממייסדי החברה, פלייבאזז מדובר במהלך אסטרטגי שנובע גם מתפישת עולם אך כמובן גם מאינטרס עסקי: "זה חלק מהפילוסופיה שלנו על לתת כלים לביטוי לעולם ולאשר דמוקרטיזציה של יצירת התוכן. מבחינת עניין עסקי יש אינטרס אסטרטגי להעמיק את השימוש בפלייבאזז כסטנדרט לכתיבת תכנים".

לדבריו, במערכת של פלייבאזז משתמשים בשנה בכ-150 אלף כותבים. "משיחות עם הכותבים עלה כי נושא הרישיונות הוא אחד התחומים הכואבים להם ביותר. למשל, בתחום האופנה או בלוגים של סיקור אירועים סיפרו לנו שהפחד מתביעה על שימוש לא מורשה הוא חלק מהיומיום שלהם. בלוג אופנה שרוצה לסקר אירוע - כמעט כל תמונה שקשורה לאירוע היא פוטנציאל לתביעה עבורו, כי אין לו גישה לתמונות".

הווידאו הוא כיום אחד התחומים המעניינים ליצרני תוכן לפבלישרים וליצרני תוכן פרטיים, אך הוא גם התחום היקר לייצור מבחינת עלויות. פחיס מסביר כי שיתוף-הפעולה יאפשר לכותבים פרטיים לייצר וידאו עם רישיונות, כי התשלום עבור זכויות מכוון בעיקר לשם. "תוכן וידאו הוא מצרך יקר, ואותו אנחנו מנגישים לכולם", הוא מסכם וטוען כי מדובר במהלך שמשחק לטובת כולם. "גם לגטי אימג'ס יש אינטרס מעבר לאינטרס הכספי: בדרך-כלל הם לא מאפשרים לפלטפורמות לתת לצד שלישי את התמונות. אבל גם הם רוצים להגיע לקהל הזה של הכותבים שכיום אין להם דרך להגיע אליו. זה מאפשר להם את הטמעת המותג שלהם בקהלים חדשים שלא היו מגיעים אליהם אחרת".

גטי אימג'ס (Getty Images) היא סוכנות צילום ותמונות שבסיסה בסיאטל שבארצות-הברית. החברה הוקמה בשנת 1993 על-ידי מארק גטי, כאשר היקף השימוש באינטרנט בעולם החל לגדול במהירות. במהלך השנים התרחבה גטי אימג'ס באופן משמעותי ורכשה חברות קטנות יותר כמו אייסטוקפוטו וג'ופיטרמדיה. כיום מעסיקה החברה אלפי עובדים וברשותה מאגר של עשרות מיליוני תמונות, הנחשב לאחד הגדולים בעולם. מאז שנת 2000 מיוצגת גטי אימג'ס בישראל, כשהפעילות שלה בישראל התבססה בעיקרה על רכישת חברת פיקסקאוט בשנת 2011.

פלייבאזז שבבעלות שאול אולמרט ותום פחיס היא פלטפורמה המאפשרת להגדיל את התעבורה באתרי אינטרנט באמצעות יצירת תכנים ויראליים. הפלטפורמה המאפשרת ליצור תוכן ויראלי שניתן להטמיע באתרי אינטרנט או אפליקציות מובייל, כמו סקרים, חידונים ותוכן אינטראקטיבי וכדומה.