המכסים הסיניים פוגעים בתעשיות היצוא המצליחות בארה"ב

החקלאות האמריקאית סופגת את המכה העיקרית מההודעה של סין כי תטיל מכסים על בשר חזיר, פירות וסוגי סחורות אחרים • עדיין, האמצעים שהוכרזו עד כה הם קטנים ולא משמעותיים

מחסן שקדים ליצוא בקליפורניה /צילום: רויטרס, Elijah Nouvelage
מחסן שקדים ליצוא בקליפורניה /צילום: רויטרס, Elijah Nouvelage

ההסלמה במתיחויות הסחר בין בייג'ין לוושינגטון מכניסה את החקלאים ואת היצואנים החקלאיים בארה"ב לתוך הקלחת.

למורת רוחם של תעשייני בשר החזיר ומגדלי הפירות ברחבי ארה"ב, סין הכריזה על מכסים של עד 25% על בשר חזיר אמריקאי ושמונה מוצרים נוספים, ושל עד 15% על פירות ו-120 סוגי סחורות (קומודיטיז). לפי ההודעה הסינית, המכסים יקיפו מוצרים בשווי כ-3 מיליארד דולר. מדובר בתגובה למכסים בסך 25% שהנשיא טראמפ הטיל על פלדה ועל אלומיניום מיובאים בחודש שעבר.

המתיחות צפויה להתגבר עוד יותר השבוע, מאחר שטראמפ הורה על סדרת פעולות, כולל סבב חדש של מכסים על יבוא סיני בשווי 60 מיליארד דולר, כדי להעניש את סין על האשמות שהיא מפירה זכויות קניין רוחני של ארה"ב.

עם זאת, כלל לא ברור אם שני הצדדים יאבדו את השליטה על מלחמת הסחר. ארה"ב וסין כבר החלו בשיחות הכנה לגיבוש פתרון. סבב המכסים החדש של ארה"ב יעוכב ב-30 יום עד לקבלת תגובות מהתעשיות הנוגעות בדבר, ואחר כך יהיו לממשל עוד 180 ימים להחליט אם להטיל את המכסים החדשים בפועל.

כמה מייצאים החקלאים האמריקאיים
 כמה מייצאים החקלאים האמריקאיים

זה יהיה פסק זמן ארוך לשיחות - אם כי כעת, הן ייערכו תחת איום אמריקאי בתגמול על המכסים הסיניים. פקידים אמריקאים מצפים לכך שגם סין תגיב בהתאמה לאיומיה של ארה"ב, וכך ההסלמה תעלה עוד מדרגה.

ההסלמה הזו יוצרת רשימה מתארכת של מנצחים ומפסידים בכלכלה האמריקאית. אחת מתעשיות היצוא המצליחות ביותר של ארה"ב, החקלאות, סופגת את המכה העיקרית מן התגמול הסיני, כמו גם תעשיות שצורכות פלדה ואלומיניום, ויצטרכו כעת לשלם עליהם מחירים גבוהים יותר.

העונשים של סין על תעשיית הבשר האמריקאית, על הפירות ועל סחורות נוספות מעלים את אי הוודאות לגבי מכירות מוצרי החזיר בחו"ל - בייחוד בשוק העולמי בהיקף 1.17 מיליארד דולר בשנה של מוצרים כמו רגלי וזנבות חזיר, שסין היא הצרכנית הגדולה ביותר שלהם, לפי נתונים של פדרציית יצוא הבשר האמריקאית.

עם זאת, האמצעים שהוכרזו עד כה הם קטנים. ארה"ב ייצאה סחורות חקלאיות בסך 140.5 מיליארד דולר בשנת התקציב האחרונה (עד אוקטובר 2017), לפי נתוני משרד החקלאות האמריקאי. סין הייתה יעד היצוא הגדול ביותר, עם כ-22 מיליארד דולר.

היקף התגובה הסינית, מכס על סחורות בסך 3 מיליארד דולר, מאותת שגם ההשלכה הישירה של מכסי הפלדה שהטילה ארה"ב אינה גדולה. רק 2% מיבוא הפלדה האמריקאי מגיעים ישירות מסין. משרד האוצר הסיני רמז שתגובת בייג'ין אמורה להיות מידתית לפעולות שנקטה ארה"ב עד כה.

"האמצעים שננקטו על ידי ארה"ב עד כה אינם פרי מחשבה נכונה, אבל הם קטנים מכדי שיהיו להם השלכות מקרו-כלכליות גדולות, וגם אם הם יציתו תגמול בלתי נמנע, המצב יהיה רחוק ממלחמת סחר בהיקף מלא", אמר ג'וש פיינמן, הכלכלן העולמי הראשי של DWS, חברת ניהול הנכסים של דויטשה בנק.

קברניטי הסחר בממשל האמריקאי אומרים שהם משחקים משחק לטווח ארוך כדי לעצור את נוהגי הסחר הלא הוגנים של בייג'ין, ואינם מתמקדים בהשלכות קצרות טווח.

בשימוע בוועדת הכספים של הסנאט ב-22 במארס, נציג הסחר האמריקאי רוברט לייטייזר אמר: "אי אפשר לטעון שבגלל מגדלי פולי סויה אנחנו לא נעמוד על זכויותינו במגוון רחב של דרכים, והיצואנים והמגדלים שלנו לא יספגו עונשים בהיקף מאות מיליארדי דולרים בגלל מסחר לא הוגן".

פולי סויה לא כלולים ברשימת המכסים של סין, שהיא הצרכנית הגדולה בעולם של זרעי שמן, אבל המגזר החקלאי בארה"ב חושש שפולי סויה ייפגעו מתגמול סיני אם מלחמת הסחר תסלים.

מחוקקים בקונגרס, בייחוד מהמערב התיכון, חוששים מהשלכות המכסים הסיניים על המוצרים החקלאיים של המדינות שלהם, אבל רבים מהם גם שותפים לדאגת הממשל מנוהגי הסחר של סין.

"המערב התיכון יהיה כנראה האזור הפגיע ביותר למתיחויות הסחר הללו" אמר חבר בית הנבחרים דון בייקון, רפובליקאי מנברסקה. אבל הוא תומך במכסים שמציע הממשל נגד מוצרים סיניים. "סין מתנהגת בצורה לא הוגנת, ובלי הוגנות אין סחר חופשי", הוא אמר.

גם תעשיית הפירות נערכת לסערה העתידית. סין קנתה בשנה שעברה פירות ואגוזים אמריקאיים בשווי 460 מיליון דולר, ומגדלי פירות מדובדבנים עד אגוזי פיסטוק חוששים מירידה בהיקפי היצוא או במחירים כתוצאה מהמכסים שסין הטילה.

ג'ון גלס, מגדל של פרי הדר על 7,500 אייקר (30,000 דונם) בקליפורניה, אמר שהמכסים באים בדיוק כשהוא קונה מוצרים ליבול הבא של התפוזים בשנה הבאה, שחלק גדול ממנו מרוסס, נגזם ומנוכה מעשבים במטרה לייצא אותו לסין.

מגדלי הדובדבנים בקליפורניה מצויים כעת 30 יום לפני תחילת הקטיף שלהם, והם חוששים במיוחד מאובדן גישה לשווקים בסין, אמר מאט מקאינרני, סגן נשיא ווסטרן גרוארז, גוף שמייצג חקלאים וחברות הובלה במדינות כמו קליפורניה ואריזונה.

"העצים ממשיכים להניב, ואנחנו ממשיכים לקטוף", בלי קשר למתחים הפוליטיים, אמר מקאינרני. "אנחנו רק נזק אחד של בעיה מסחרית רחבה יותר".