מנכ"ל קופאס: "יש תחרות מספקת בשוק הביטוח בישראל"

מנכ"ל חברת ביטוח האשראי הקטנה והצעירה קופאס, שכבר מחזיקה בכ-11% מהשוק שבו היא פועלת בארץ, אופטימי לגבי ישראל, ומספר: "בתחילה הופתעתי לראות עד כמה השוק פה ללא שחקנים בינלאומיים, בביטוח ובבנקים"

שוק הביטוח בישראל הוא שוק ישראלי מאוד. פעם היו בישראל שתי קבוצות ביטוח בינלאומיות, מהגדולות בעולם, שפעלו פה: AIG, בחברה שנושאת את שמה, וג'נרלי, ששלטה במגדל.

בסוף 2012 ג'נרלי יצאה מפה, ובכל זאת, כיום עדיין יש שתי חברות בינלאומיות שפועלות פה ישירות ובשמן, ושולטות בפעילותן בארץ, האחת מוכרת לכולם, והשנייה היא קופאס (Coface), חברת ביטוחי האשראי מהגדולות ביותר בעולם, שנכנסה לפה לפני שנים אחדות, וכבר מחזיקה בנתח שוק דו-ספרתי. מי שמנהל אותה מאז הקמתה הוא כרמינה מנדולה, שבריאיון ל"גלובס" מסמן שהוא עדיין רחוק מלמצות את מה שהוא רוצה עבורה.

פעילותה של קופאס העולמית בארץ החלה בתחילת 2015, והיא הצטרפה כשחקנית שלישית לשוק ביטוחי האשראי לטווח קצר בישראל, נוסף על בססח וכלל ביטוח אשראי. הקבוצה העולמית פתחה באותו זמן פעילויות גם בקולומביה ובמרוקו. "קודם לישראל עבדתי כמנהל הכספים באזור אפריקה, המזרח התיכון ואגן הים התיכון בקופאס, מהמטה במילאן", אומר מנדולה בראיון ל"גלובס", ומוסיף: "קופאס היא חברה בינלאומית שמחולקת לכמה אזורים.

"אחד הפרויקטים שעליהם הייתי אחראי הייתה הבדיקה להיכנס בתחום ביטוח האשראי למדינות נוספות. אחת המדינות הייתה מרוקו, שם הקמתי את הפעילות ב-2013. אז גרתי לבדי בקזבלנקה לחצי שנה, על מנת להוציא את הפעילות לדרך.

"לאחר מכן שבתי למילאן, וכעבור כמה חודשים התחלתי לבדוק אם להקים פעילות בישראל. מדוע ישראל? לישראל יש צמיחה מרשימה בתמ"ג, יש כלכלה מגוונת ופעילות יצוא משמעותית. לכן באתי לתקופה של כחצי שנה לשבוע מדי חודש, החל מהמחצית השנייה של 2013, כדי ללמוד את השוק, את הלקוחות ועוד.

"לאחר מכן ניסחתי תוכנית עסקית שאושרה על-ידי הקבוצה באפריל 2014. ביולי אותה שנה באתי לפה עם משפחתי, ומאז אני כאן. עשיתי את הרילוקיישן במהלך המבצע בעזה, והאזעקה הראשונה בתל אביב תפסה אותי באחד מבתי המלון בעיר, ולפתע ראיתי רבים רצים מהחוף לכיוון אחד. זה היה נראה לי מוזר, פניתי למלצר ושאלתי אם זה מה שאני חושב שזה, והוא אמר לי שעליי למצוא מחסה. אז הייתי עוד בלי משפחתי. זה לא היה הלם עבורי, כי חשתי בטוח כל הזמן".

ביטוח אשראי לעסקים נועד להגן על העסק המקומי מפשיטת רגל או הפסד בגין אי קבלת תשלום מלקוחות בארץ או בחו"ל מכל מיני סיבות. קופאס היא קבוצת ביטוח האשראי השנייה בגודלה בעולם במונחי פרמיות, "ובעלת הנוכחות הכי גדולה בעולם, מאחר שאנו מספקים כיסוי ביטוחי ביותר מ-200 מדינות", אומר מנדולה.

שתי הגדולות האחרות הן היולר הרמס, הגדולה בעולם, והשלישית בגודלה - אטרדיוס, ששתיהן גם מחזיקות בנוכחות בישראל; לראשונה יש שותפות עם הראל הישראלית בבססח שהוקמה בשנת 1957, והשנייה מחזיקה בחמישית ממניות כלל ביטוח אשראי, שבשליטת כלל ביטוח שהוקמה ב-1981. אגב, ככל הידוע אטרדיוס פועלת בכמה חוזים ישירות בישראל, לא דרך כלל ביטוח אשראי, וגם AIG העולמית עובדת בקטן מאוד בתחום זה עם חברות בישראל.

השוק הישראלי מתחלק בין שלוש החברות. מדובר בשוק גדל, שחווה צניחה אדירה בפרמיות בשנת 2014 - אז הפרמיות ירדו מכמעט 240 מיליון שקל לכ-219 מיליון שקל, על פי הערכות, כנראה בגלל שבססח איבדה את כיל לאטרדיוס העולמית. מאז כניסתה של קופאס, השוק חזר לגודל שלו מלפני 2014, והיום הוא מסתכם ביותר מ-240 מיליון שקל. "תרמנו רבות להגדלת השוק הזה בישראל", אומר מנדולה, ששב ומדגיש כי "יש לקוחות חדשים שלא בוטחו קודם בביטוח אשראי".

כבר יש לך נתח שוק של 10.6%.

"התוצאות התפעוליות שלנו חיוביות, אך בשורה התחתונה אנו עדיין בדרך לשם, משום שטרם הגענו לגודל הנדרש. אנו עולים על התוכניות המוקדמות; אני מקדים בשנה את התוכנית העסקית שאני בניתי. נתח השוק שלנו אף גבוה מ-10.6% כעת, בסביבות 12%. אין ספק שהשוק הישראלי חיכה לשחקן שלישי בשוק ביטוחי האשראי, והכניסה של קופאס ענתה על ביקוש בשוק. הכניסה שלנו לשוק הגדילה אותו".

מה היעד שלכם?

"אנו רוצים לגדול, ככל שנוכל להשיג. זה שוק פתוח, ויש חברות רבות שלא מבוטחות בביטוח אשראי. זה לא אוקיינוס כחול, אבל יש פוטנציאל. השוק הזה היה של שתי חברות, שרצו לשמור על הדובדבן שבקצפת, והיו חברות עסקיות רבות שלא קיבלו מענה. אנו מכוונים לחברות הללו. אנו מעוניינים בחברות קטנות ובינוניות, עם מחזור של 20 מיליון שקל עד 100 מיליון שקל. מעל לרף הזה זה לא שוק המטרה שלנו כעת. זה לא שאיננו מעוניינים בזה כמו שזה לא בפוקוס שלנו כעת".

אתה נותן מחירי רצפה כדי לצמוח?

"אנו לא נותנים מחירים נמוכים. כלל וכלל לא. המטרה שלנו היא שירות טוב וכיסוי טוב ונרחב".

באילו סקטורים אתה מתמחה?

"אנו עובדים עם כל הסקטורים. אין סקטור מסוים שאיני עובד עימו".

מה אתה אומר על בססח ועל כלל ביטוח אשראי?

"איני מדבר על המתחרים".

ומה דעתך על שוק הביטוח בישראל?

"זה שוק מפוזר ומגוון, עם חמש-שש חברות גדולות ועוד כשבע-שמונה חברות נוספות. יש תחרות מספקת בשוק הביטוח בישראל להבנתי. בתחילה הופתעתי לראות עד כמה השוק פה ללא שחקנים בינלאומיים, בביטוח ובבנקים".

קופאס תישאר בארץ לטווח ארוך?

"לעד. זו מחויבות של הקבוצה, שבאה לפה כדי להישאר פה".

מה דעתך על מצב הכלכלה בישראל?

"הכלכלה הישראלית מעניינת מאוד. היא צומחת כל הזמן בשיעור גבוה, וכל הסקטורים גדלים. אנו גם רואים גידול במחזורים של החברות העסקיות, ויש פעילויות וחברות חדשים, ומוצרים חדשים, ושירותים חדשים, וזו באמת כלכלה מאוד מעניינת".

איך ישראל נתפסת היום אצל קופאס בעולם?

"בהיבט הגיאופוליטי, ישראל תמיד נראית אותו דבר. המצב הגיאופוליטי תמיד מעניין, אך הקונפליקט בין ישראל לפלסטין צפוי להימשך עוד שנים, כך שיש איום, אך אפשר להמשיך ולחיות איתו, כפי שהיה עד כה. כלומר, יש נקודה שחורה אך ניתן לחיות עימה".

אילו סקטורים מסוכנים יותר במשק הישראלי?

"הסקטורים המסוכנים בישראל הם בנייה וקבלנות, אופנה ובתי עסק של קמעונות, מוצרי אלקטרוניקה ואביזרי סלולר. אני מעריך שנראה עוד פשיטות רגל, במיוחד בתחום האופנה".

כמה שנים אתה גר בישראל?

"כמעט ארבע שנים. אני אוהב את ישראל ואני חושב מה עליי לעשות כדי להישאר פה. אעשה הכל כדי להישאר כאן, חוץ מלהתגייר. מבחינתי אשאר מנכ"ל קופאס ישראל ככל שאדרש, אני אוהב זאת. אני מעורב במספר פרויקטים ברמת הקבוצה, אך תפקידי הוא מנכ"ל הפעילות בישראל".

ביקשת אזרחות פה?

"לא, אבל אני חושב על כך. אבדוק את האפשרויות".