צו הקפאת הליכים לחברה המפתחת מוצר מציל חיים

ביהמ"ש מינה נאמן לחברת קרדיאקס מדיקל, המפתחת דפיברילטור זעיר לטיפול ראשוני במקרה של דום לב

בית משפט / צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית משפט / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השופטת בטינה טאובר מבית המשפט המחוזי בחיפה הורתה על מתן צו הקפאת הליכים ומינוי נאמן לחברת קרדיאקס מדיקאל המפתחת דפיברילטור זעיר.

מאיר מריאן, מהנדס במקצועו, כמעט איבד את בנו שנפגע בפיגוע בשנת 1998, וחייו ניצלו הודות לטיפול מציל חיים שהוענק לו לאחר שסבל מדום לב. האירוע המטלטל הוביל את מריאן להקדיש את כל מרצו וכספו לפיתוח מכשיר דפיברילטור חיצוני זעיר, אשר נועד להעניק טיפול ראשוני ודחוף במקרה של דום לב.

כעת נקלעה החברה, שנמצאת בשלבים מתקדמים של פיתוח המכשיר, לקשיים תזרימיים משמעותיים שאינם מאפשרים לה להשלים את תהליך הפיתוח, וקיים חשש שכל ההשקעה במוצר תרד לטמיון.

חובות החברה שהצטברו עד כה עומדים על סך של 11.7 מיליון שקל, והם שהובילו את החברה לבקש מבית המשפט צו להקפאת הליכי הגבייה כנגדה, על-מנת לאפשר לה לאתר משקיע שירכוש את נכסי החברה או יממן את השלמת התהליכים הדרושים לסיום פיתוח המוצר ושיווקו.

הליכי הגבייה מרתיעים משקיעים

החברה טוענת כי אף שמספר משקיעים כבר הביעו עניין בהשקעה בחברה, הליכי הגבייה שננקטו נגדה באמצעות נושיה הרתיעו אותם, ולכן נדרש צו הקפאת ההליכים, על-מנת לאפשר לחברה לנסות להשלים את תהליך המשא-ומתן מול אותם משקיעים פוטנציאליים.

לטענת החברה, הצפי לאחר השלמת הפיתוח הוא שניתן יהיה לספק את המכשירים בעלות נמוכה למיליוני חולים המצויים בסיכון גבוה ללקות בדום לב, ובפרט חולים המצויים זמן קצר אחר התקף לב. הערכת החברה היא כי התגובה המיידית שהמערכת תעניק לחולים אלה תגדיל את הסיכוי להישרדות מדום לב, מ-5% כיום לשיעור של כ-50%.

השופטת טאובר כתבה בהחלטתה כי מהמידע שהוצג לה עולה כי החברה "נקלעה למצוקה תזרימית, אין ביכולת להמשיך את פיתוח המכשיר, כי אינה מחזיקה נכסים כלשהם למעט המכשיר עצמו והקניין הרוחני הקשור אליו, וכי בהיעדר צו הקפאת ההליכים עשויים להינקט סעדים עצמיים על-ידי נושים שונים, או לחלופין החברה תיקלע להליכי פירוק, ואזי כל ההשקעות בה יירדו לטמיון".

בצל זאת, ומאחר שנושי החברה הסירו התנגדותם ממתן הצו, וכן נציגת הכנ"ר שנכחה בדיון לא הביעה התנגדות למתן הצו, החליטה השופטת טאובר לאשר את מתן הצו ולמנות את עו"ד ליאור מזור ממשרד מזור בית הלחמי כנאמן בהקפאת ההליכים, אשר ייטול את סמכויות הניהול מידי הנהלת החברה.

השופטת טאובר ציינה בהחלטתה כי הצו "יקנה לחברה שקט תעשייתי, יאפשר לשמור על החברה כעסק חי, על כל המשתמע מכך, ויאפשר לבעל התפקיד אשר ימונה לבחון את האפשרות של איתור משקיע ו/או רוכש לחברה, באופן שימקסם את יכולת הפירעון של החברה וישפר את מצבם של הנושים הבלתי מובטחים".

עוד הוחלט כי צו ההקפאה שניתן לחברה יהיה תקף גם למריאן עצמו, שמלבד היותו המנהל של החברה, הוא גם בעל המניות שלה, הערב לחובותיה. טאובר כתבה כי "ערה אני להלכה לפיה יוחל צו הקפאת הליכים על בעלי מניות הערבים לחובות החברה, רק בנסיבות חריגות ולא על דרך הכלל, ואולם לאחר שעיינתי בבקשה ונוכחתי לראות חיוניותו של המבקש בהמשך הפעלת החברה במסגרת הליכי הקפאת ההליכים, בעיקר לצורך איתורם של משקיעים ומימוש נכסי החברה, סבורני כי ראוי להחיל אף על המבקש את צו הקפאת ההליכים".