מגיע ל"ביטוח ישיר": קובי הבר יחליף את רביב צולר

הבר, שייכנס לתפקיד מנכ"ל איי.די.איי ביטוח, מכהן כיום כראש החטיבה העסקית בבנק לאומי

קובי הבר / צילום: איל יצהר
קובי הבר / צילום: איל יצהר

מוקי ודורון שנידמן מצאו את המחליף לרביב צולר: קובי הבר מבנק לאומי, שיצטרף כמנכ"ל לחברת הביטוח שבשליטתם - איי.די.איי ביטוח, שמוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר". הבר נמנה עם הצמרת הבכירה ביותר של בנק לאומי, שם הוא מכהן כחבר הנהלה וראש החטיבה העסקית, ובעבר הוא כיהן כראש אגף תקציבים באוצר. הוא מגיע במקום צולר, שניהל את החברה מצוין, ויצר בה ערך רב, ומתחת לבעלי בית מעורים ומעורבים, שגם יודעים לתת יד חופשיה למנכ"לים מצליחים בקבוצה שלהם.

באיי.די.איי מציינים, כי "הבר נבחר על-ידי ועדת האיתור, שכללה את יו"ר החברה מוקי שנידמן, דורון שנידמן, יוסי קוצ'יק והדירקטור החיצוני אהרון פוגל". האחרון היה יו"ר קבוצת הביטוח מגדל, ויו"ר נס טכנולוגיות לצד צולר, שניהל אותה לאורך שנים.

כמו כן, פוגל היה בעבר ראש אגף תקציבים באוצר (בדומה להבר), מנכ"ל משרד האוצר וגם עבד בעבר בלאומי. המינוי של הבר תלוי בקבלת אישור רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון - אישור שצפוי להתקבל ללא כל בעיות.

הבר, בן 49, נשוי ואב לארבעה, הינו סמנכ״ל בכיר בבנק לאומי, משמש זה קרוב לשש שנים כראש החטיבה העסקית-מסחרית של הבנק (הוא החליף בתפקיד זה את רקפת רוסק עמינח, כשמונתה למנכ"לית הבנק), ולפני כן שימש כראש החטיבה לכספים ולכלכלה של הבנק.

נוסף על כך, הוא מכהן גם כיו"ר לאומיטק - זרוע בנקאות ההייטק של הבנק, ובעבר כיהן גם כיו"ר לאומי פרטנרס, זרוע הבנקאות להשקעות של לאומי. בנק לאומי דיווח אמש, כי הבר "הודיע על כוונתו לסיים את כהונתו בבנק בחודשים הקרובים", תוך שהוסיפו כי "טרם נקבע מועד לעזיבתו".

עזיבתו של הבר את לאומי מפתיעה במובן מסוים. אמנם הוא נמצא בלאומי זה כעשור, אך הוא סומן כאחד המועמדים המרכזיים להחליף את רוסק עמינח כמנכ"ל לאומי - גוף הגדול באופן משמעותי מאיי.די.איי ביטוח.

הבר נחשב למקורב ולמוערך על-ידי יו"ר לאומי דוד ברודט, שאמור להיות הגורם המרכזי שישפיע על זהות המנכ"ל. יחד עם זאת, הקדנציה של ברודט מסתיימת בסוף השנה הבאה, ובינתיים נראה כי רוסק עמינח לא מתכוונת לעזוב בזמן הקרוב את לאומי, כך שייתכן שברודט יעזוב עוד לפני רוסק עמינח, מה שעלול להקטין את הסיכוי של הבר להיבחר למנכ"ל.

לכן, מבחינת הבר נקרתה כרגע הזדמנות לקבל לידיו ניהול של חברה, בעוד שישנה אי-ודאות בנוגע לקבלתו את תפקיד מנכ"ל בנק לאומי. עם הליכתו של הבר מסתמן שהמחליף של רוסק עמינח יגיע מחוץ לבנק.

בעקבות שי טלמון

הבר ייכנס לתפקיד מאתגר מאוד, מאחר שבשנים האחרונות רשמה איי.די.איי נסיקה בהכנסות מפרמיות וברווחים, מה שהתבטא בנסיקה בערך מניותיה. איי.די.איי ביטוח נסחרת לפי שווי של כ-3.2 מיליארד שקל (מנייתה לא הגיבה בצורה משמעותית היום), וכבר כמה שנים היא נמנית עם שש חברות הביטוח הגדולות במונחי שווי שוק, אף שהיקפי פעילותה פחותים מאלה של מתחרותיה המסורתיות - הראל, הפניקס, מגדל, כלל ביטוח ומנורה מבטחים. מבחינה זו מגיע הבר לאופרציה קטנה בהרבה מזו שיש לו בלאומי, אך לראשונה הוא יהיה מנכ"ל.

הבר אינו ראש החטיבה העסקית הראשון בבנק גדול שממונה למנכ"ל חברת ביטוח: קדם לו שי טלמון, שניהל את החטיבה העסקית בפועלים, וגם היה בכיר באגף תקציבים וראש אגף בכיר באוצר (החשכ"ל), ושהיה מנכ"ל כלל ביטוח.

הבר נחשב מנהל בכיר מאוד ומנוסה בפיננסים, אך לא בתחומי הפרט כי אם בממשקים מול חברות גדולות, ולכל הפחות בינוניות, ולא עם הציבור הרחב, וכמו כן הוא לא צמח בענף הביטוח.

לעומת זאת איי.די.איי הנה חברת פרט שמוכרת לציבור הרחב, ולא ממש בקשר עם החברות הגדולות במשק.

גם צולר היה מינוי חיצוני

עם זאת, הבר לא יהיה מינוי חיצוני לביטוח ראשון עבור משפחת שנידמן, ששולטת בחברת צור שמיר ששולטת בהמשך הדרך בקבוצת ביטוח ישיר. זה קרה עם קודמו, צולר, שהתפקיד העיקרי שבו שימש קודם לכן היה מנכ"ל ומייסד נס טכנולוגיות.

לאחרונה עזב צולר את ביטוח ישיר, לאחר עשר שנות כהונה מוצלחות מאוד, לטובת תפקיד מנכ"ל כיל. אגב, בעבר הביאו השנידמנים עוד מנכ"ל חיצוני לענף הביטוח, לחברת הביטוח הישירה שבשליטתם: אייל לפידות, שכיום מנהל את הפניקס, ושברבות השנים כבר הפך ל"איש ביטוח".

למשפחת שנידמן ולקבוצת ביטוח ישיר שבבעלותה קשרים ענפים לקבוצת בנק לאומי, ובעיקר לזרוע בנקאות ההשקעות של הבנק - לאומי פרטנרס. זו הובילה את רוב ההנפקות של הקבוצה, וכן ביצעה עבורה פעילויות בנקאות להשקעות נוספות.

לאומי פרטנרס שותפה של ביטוח ישיר בחברה האחות המוצלחת מימון ישיר, שעוסקת בתחום האשראי הצרכני החוץ-בנקאי, ושאותה מובילה ערן וולף.

לאחרונה רבו הערכות כי יקשה על בעלי השליטה באיי.די.איי, כמו גם בחברות ביטוח אחרות, למלא את תפקיד המנכ"ל בגורמים מקצועיים מחוץ לענף הפיננסים, וזאת בשל חקיקת שכר הבכירים בפיננסים, שלראשונה הגבילה את השכר המקסימלי בסקטור זה. במובן זה, מינויו של הבר אינו הפתעה, מאחר שהוא נתון לאותן מגבלות גם בבנק לאומי.