ההסתדרות: הבחירות בתע"א יתקיימו מחר כמתוכנן

מוטי פרץ, שמתמודד נגד יאיר כץ על התפקיד, ביקש לדחות את הבחירות ולהצמיד אותן לבחירות של מועצת העובדים, אך רשות השיפוט של ההסתדרות דחתה את הבקשה • רשות החברות הממשלתיות פנתה לתע"א: הבחירות ליו"ר הוועד ייערכו בניגוד לנוהל התקין

יאיר כץ / צילום: יאיר כץ
יאיר כץ / צילום: יאיר כץ

הבחירות הצפויות לתפקיד יושב-ראש ועד העובדים בתעשייה האווירית יערכו כמתוכנן מחר (ד'). כך, החליטה היום רשות השיפוט של ההסתדרותזאת, לאחר שהרשות דנה אתמול במשך כ-6 שעות בבקשת המועמד לתפקיד, מוטי פרץ, לדחות את הבחירות למועד אחר.

על התפקיד היו"ר מתמודדים יאיר כץ, בנו של יו"ר הוועד לשעבר וכיום שר העבודה והרווחה חיים כץ, וראש מינהלת הבטיחות של החברה, מוטי פרץ, שדרש לדחות את מועד הבחירות ולהצמיד אותן לבחירות של מועצת העובדים. חיים אזולאי, מי שהיה מועמד נוסף לתפקיד, הסיר היום (ג') את מועמדותו. אזולאי אמר כי אין בכוונתו לתמוך במי מבין המועמדים.

בתוך כך, גם רשות החברות הממשלתיות מגלה עניין בהליך הבחירות שמסעיר בשבועות האחרונים את התע"א: בפניה של רכז התעשיות הביטחוניות ברשות, יאיר בקמן, ליו"ר תע"א הראל לוקר ולמנכ"ל שלה יוסי וייס, הוא ציין כי הבחירות מחר צפויות להתקיים בניגוד לנוהל של ארגון העובדים - שכן עובדי החברה יתבקשו לבחור רק את יו"ר הוועד ולא את חברי מועצת העובדים.

על רקע ההליך החריג, רשות החברות ביקשה מלוקר ומוייס להסביר אם קיימת מצד התע"א מחויבות לעלויות כלשהן כתוצאה מהבחירות - כמו תשלום עבור הזמן שבו עובדי החברה משתתפים באספות עם המתמודדים לראשות הוועד.

בנוסף, הרשות ביקשה מראשי תע"א פרטים אודות מהלכים שנקטו, כמו פרסום נוהל סדור להתנהלות העובדים בחברה בזמן הבחירות או צמצום הפגיעה בעבודה השופטת בעקבות ההליך.

רשות החברות הוסיפה והבהירה ללוקר ולווייס כי עליהם לוודא כי לא יושתו על החברה עלויות עודפות כתוצאה מקביעת שני מועדי בחירות.

טענות לאי סדרים בקביעת הבחירות

אתמול (ב'), במשך כ-6 שעות, קיימה רשות השיפוט של ההסתדרות הכללית דיון בדרישה של מוטי פרץ לדחות את הבחירות הצפויות מחר, ולקבוע מועד אחר שבו יתבקשו העובדים לבחור גם את יו"ר הוועד וגם את חברי מועצת העובדים - גוף שמונה 64 חברים. נציגיו של פרץ בדיון טענו כי ההליכים שבמסגרתם נקבעו הבחירות במתכונת זו - לוקים באי סדרים: זאת, בין השאר בשל הכוונה לקיים בחברה מערכת בחירות נוספת, שבמסגרתה ייבחרו חברי מועצת העובדים. פרץ טען כי מדובר בהליכים שמשיתים על התע"א עלויות כספיות רבות - בשל השתתפותם של אלפי עובדים באספות הסברה תכופות שנערכות במתקני החברה. מצדו של המועמד כץ נטען כי בחירות כלליות לוועד בעת הזאת יובילו לטלטלה בחברה. הדיון הארוך שהתקיים אתמול ברשות השיפוט הסתיים בלי תוצאות, והיום כאמור הוחלט כי הבחירות יערכו כמתוכנן. 

ועד התעשייה האווירית נחשב לאחד הוועדים החזקים במשק, ובשנה וחצי האחרונות חלק מחבריו היו במוקד חקירה פלילית שקיימה יחידת להב 433 של המשטרה, בחשד לשחיתות עמוקה בחברה. במסגרת החקירה נעצרו בכירים בוועד, בהם היו"ר היוצא שלו, אהוד נוף, ואחד המועמדים להחליפו, כץ הבן. המשטרה המליצה לפני מספר חודשים להגיש כתבי אישום נגד השניים. החקירה עסקה בין השאר באיומים שהופנו כלפי עובדים בחברה- כדי שיתפקדו לשורות הליכוד. בתע"א, חברה ביטחונית שבבעלות המדינה, מועסקים כ 15 אלף עובדים.

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי "ההחלטות על קיום הבחירות למזכיר ארגון העובדים בנפרד מהבחירות למועצת העובדים ועל מועדיהן התקבלו על-ידי ההסתדרות וארגון העובדים בלבד ובהתאם לתקנונים שלהם. החברה מנועה על-פי הדין מהתערבות בעניינים פנימיים של ארגון העובדים".

עוד נמסר כי "הנהלת התע"א הוציאה הנחיות מפורטות לעובדים באשר להתנהלות סביב הבחירות ועוקבת מקרוב אחר התהליך, כדי לוודא שלא ייעשה שימוש במשאבי החברה ורכושה לצרכי בחירות, שלא תיגרמנה הפרעות לעבודה התקינה ושהפגיעה בזמן העבודה תהיה מינימלית".