שופטי העליון בדימוס על פסקת ההתגברות: פוגעת בזכויות יסוד

בהודעה שפורסמה מטעם העמותה למשפט ציבורי - עליה חתומה בין היתר נשיאת העליון בדימוס דורית ביניש - נכתב כי "מתן סמכות לרוב של 61 מחברי הכנסת לחוקק חוק שפוגע בצורה בלתי ראויה בחירויות היסוד, מפר את האיזון בין הרשויות, מסכן את זכויות האדם בישראל ומאיים על הדמוקרטיה"

נשיאת העליון בדימוס דורית ביניש / צלם: פול דודי ועקנין
נשיאת העליון בדימוס דורית ביניש / צלם: פול דודי ועקנין

בהודעה שפורסמה מטעם העמותה למשפט ציבורי - ועליה חתומים נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת דורית ביניש; המשנה לנשיאה לשעבר, השופט סלים ג'ובראן; שני שופטי העליון לשעבר, יצחק זמיר ואליהו מצא; וכן 4 פרופסורים בכירים למשפטים: מרדכי קרמניצר, סוזי נבות, ישי בלנק וקלוד קליין - מביעים החתומים את דאגתם מהצעת החוק הממשלתית לחוקק את פסקת ההתגברות לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

הדברים מגיעים בהמשך לפרסום ב"גלובס"  מלפני יומיים אודות חתימה של 47 מרצים בכירים למשפטים על מכתב לראש הממשלה, שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה, בדרישה להימנע מקידום אותה יוזמת חקיקה.

בהודעה שפורסמה הבוקר (ה') מטעם העמותה למשפט ציבורי, נכתב כי "העמותה רואה בדאגה רבה את ההצעה הממשלתית לחוקק את פסקת ההתגברות, שתאפשר לכנסת ברוב של חבריה לתת תוקף לחוק שבית המשפט העליון מצא שהוא פוגע בזכויות הקבועות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, באופן שאינו הולם את ערכי המדינה, לתכלית פסולה ובאופן בלתי מידתי", וצוין כי "מאז חקיקתו של חוק היסוד לפני כ-25 שנה, יישם אותו בית המשפט העליון בזהירות רבה ופסל מכוחו מספר מצומצם של חוקים שנמצא כי הם סותרים בעליל את חוק היסוד".

עוד נכתב בהודעה כי "העמותה מתריעה כי מתן סמכות לרוב של 61 מחברי הכנסת לחוקק חוק שפוגע בצורה בלתי ראויה בחירויות יסוד אלה, מעניק כוח רב מדי לקואליציה ולממשלה, מפר את האיזון בין רשויות המדינה, מסכן את זכויות האדם בישראל ומאיים על האופי הדמוקרטי של המדינה. בוודאי שתיקון חפוז ובלתי מאוזן זה אינו המנגנון הראוי להסדרת היחסים בין בתי המשפט לבין הכנסת והממשלה. העמותה מפצירה בממשלה ובכנסת שלא לקדם הצעה זאת". 

כל החתומים על מכתב כיהנו, וחלקם עדיין מכהנים, כנשיאי ויושבי-ראש העמותה למשפט ציבורי.