בנק י-ם: פנינו למיזוג ידידותי עם דקסיה - ולא השתלטות עוינת

מבטיח להגיש הצעה כספית מפורטת לאחר שיוקמו צוותים בין הצדדים לקידום המיזוג

בנק דקסיה / צילום: שאטרסטוק
בנק דקסיה / צילום: שאטרסטוק

נמשכים ניסיונותיו של בנק ירושלים  לקדם עסקת מיזוג עם דקסיה ישראל . בנק ירושלים, שבשליטת משפחת שובל שלח היום (א') מכתב תשובה לדקסיה ישראל, ובו הבהיר כי פניו למיזוג ידידותי ולא להשתלטות עוינת על הבנק. מכתב זה הגיע לאחר שבדקסיה ישראל סירבו להיפגש עם בנק ירושלים ודרשו קודם לכן לראות את הצעתם המלאה למיזוג, כולל המחירים.  

"ברצוננו להבהיר כי המבנה המשפטי של העסקה אשר אנו מבקשים לבחון עמכם הוא מיזוג אשר במסגרתו יירכשו על-ידינו 100% ממניות בנק דקסיה. בעל השיח ביחס לעסקה כזו הוא דירקטוריון בנק דקסיה", נכתב במכתב.

מקורב לבנק ירושלים הוסיף בשיחה עם "גלובס": "לאור שאלות שהפנו אלינו, החלטנו לפרסם מכתב המבהיר כי פנינו למהלך לא עוין למיזוג שיושג בשיתוף-פעולה עם דירקטוריון דקסיה ישראל, ורק לאחר מכן יעבור את אישור בעלי המניות של הבנק".

באשר לסוגיית המחיר בעסקה, בבנק ירושלים עדיין לא מפרסמים הצעה מפורטת כשם שביקשו בדקסיה. בבנק ירושלים כותבים כי לטעמם כדאי ששני הצדדים יקימו צוותים ייעודיים לנושא שייפגשו: "לאחר חילופי דעות ראשונים בין הצדדים, נוכל להגיש לכם הצעה אינדקטיבית וכן התייחסות לגבי מתווה העסקה, שתכלול בין השאר התייחסות לתמורה על רכיביה (מניות ומזומן) או מנגנונים אחרים ונוספים, ככל שיהיה צורך בהם".

דקסיה ישראל, העוסק בעיקר בתחום האשראי למגזר המוניציפלי, הפך לבנק ללא גרעין שליטה לפני מספר שבועות, כאשר דקסיה העולמית מכרה תוך יום אחד את החזקותיה בבנק לשורה של משקיעים. מאז אירעו לא מעט שינויים בבנק שכללו את התפטרות היו"ר שמונה על-ידי דקסיה העולמית ומינויה של לבנה שיפמן על-ידי הדירקטוריון. במקביל לכך הוועדה למינוי דירקטורים של בנק ישראל כבר הודיעה כי נפתחה ההרשמה למועמדים שירצו להתמודד על תפקיד דירקטור בבנק. כך שגם הרכב הדירקטוריון, שאמור לקדם מהלך של מיזוג, צפוי להשתנות במהלך החודשים הקרובים.

לעת עתה נראה כי דירקטוריון דקסיה ישראל לא מפגין התלהבות בקידום המיזוג עם בנק ירושלים. מנגד לפחות בעל מניות מרכזי אחד הפגין תמיכה בקידום עסקה שכזו - מרכז השלטון המקומי, שמחזיק בכ-6% ממניות הבנק ומהווה לקוח מרכזי שלו שלח מכתב ובו ביקש לקדם שיחות למיזוג. לא מן הנמנע כי אם דירקטוריון דקסיה ימשיך בסירובו להיפגש עם נציגי בנק ירושלים, יצטרפו בעלי מניות נוספים בהפעלת לחץ על הדירקטוריון.

מכיוון שדקסיה הוא בנק ללא גרעין שליטה, מי שמחזיק מעל ל-2.5% מהמניות חייב לדווח על כך. מרשימת הדיווחים שהעביר הבנק עד כה עולה כי לצד גופים מוסדיים כגון הראל, פסגות וילין לפידות, ישנם גם בעלי עניין בדמות קרנות - קרן נוקד וקרן ספירה. כמו כן ישנם בעלי מניות פרטיים הנחשבים בעלי עניין: טדי שגיא ודני רימוני. 

מאז הפך דקסיה לבנק ללא גרעין שליטה לפני פחות בחודשיים, איבדה המניה כ-10% משוויה, וזאת בשל מכירת המניות על-ידי דקסיה העולמית במחיר הנמוך בכ-13% ממחיר השוק. מאז אותה עסקה בדיסקאונט, המניה עדיין לא התאוששה באופן מלא.