הרפורמה בחח"י צפויה להיחתם ברביעי הקרוב

הצדדים צפויים להקדים את לוחות הזמנים, שהקציב להם ראש הממשלה, בשבועיים • אם הצדדים לא יגיעו להסכמות עד ה-25 במאי, נתניהו צפוי לחזור ולקדם את עתירת המדינה לבג"ץ כנגד זכותם של עובדים במונופולים לשבות נגד רפורמה

שי באבד / צילום: תמר מצפי
שי באבד / צילום: תמר מצפי

פריצת דרך במגעים על הרפורמה במשק החשמל: משרדי האוצר והאנרגיה, ההסתדרות והנהלת חברת החשמל מתכוונים לחתום על ההסכמות בנוגע לרפורמה כבר ביום רביעי הקרוב, כך נודע ל"גלובס". בכך יקדימו הצדדים את לוחות הזמנים אותם הקציב להם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבועיים. בשלב זה לא ידוע האם כוונת הצדדים היא להביא את אישור הרפורמה להצבעת הממשלה ביום ראשון הקרוב או לדחות את אישורה בשבועיים בשל יום ירושלים ושבועות.

יצוין כי אם הצדדים לא יגיעו להסכמות עד ה-25 במאי, נתניהו צפוי לחזור ולקדם את עתירת המדינה לבג"ץ כנגד זכותם של עובדים במונופולים לשבות נגד רפורמה. השבוע קבעו הצדדים שלושה דיונים מרתוניים שיתקיימו היום, מחר ומחרתיים כדי לסגור את המחלוקות האחרונות שנותרו. הליך אישור הרפורמה כולל חתימה על הסכם קיבוצי שיכלול בתוכו את כל צעדי הרפורמה שגובשו.

"נותרו לנו כל מיני נקודות קטנות, אין לדעתי דברים מאוד מהותיים", אמר בשיחה עם "גלובס" גורם ממשלתי בכיר. לדבריו, כמו גם לטענת בכירים אחרים המנהלים את המשא ומתן המתווה הנוכחי של הרפורמה ייצא לדרך.

מבין אותם הנושאים שעדיין נותרו פתוחים ניתן לציין למשל - איך להבטיח שכל עובד פעיל יקבל 1,700 שקל תוספת לפנסיה ביום הפרישה (שיכול להיות גם בעוד 20 שנה) והאם להעביר את תחנות הכוח שיישארו בחברה לחברה-הבת.

מבין המתנגדים למתווה המתגבש של הרפורמה במתכונתה הנוכחית, ניתן למנות את פורום יצרני חשמל פרטיים והצוות הכלכלי בראשות של הפרופסור אבי שמחון אשר בחן את תועלות הרפורמה למשק. הבחינה נעשתה לבקשת ראש הממשלה בנימין נתינהו שהתעקש, לפני חודשיים, לקדם את העתירה לבג"ץ במטרה לנסות ולקבל פסק דין תקדימי המגביל את זכות השביתה של עובדי מונופולים.

פורום יצרני החשמל הפרטיים שמתנגד כאמור נחרצות לרפורמה, פועל נגדה לאחרונה במספר מישורים. בין היתר, היצרניה הפרטיים יצאו בשבוע האחרון בקמפיין תחת המסר "מוכרים לכם כאילו רפורמה במשק החשמל".