נתוני התעסוקה בארה"ב מגבירים את הלחץ על הפד

נתוני אפריל הראו שפל באבטלה שכמוהו לא נראה שנים • עם זאת, קצב עליית השכר נותר דומה לזה של החודשים הקודמים • הבנק המרכזי של ארה"ב יצטרך להכריע אם להאיץ את קצב העלאות הריבית כדי למנוע התחממות יתר

ג'רום פאואל, יו"ר הפד החדש / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל, יו"ר הפד החדש / צילום: רויטרס

דוח התעסוקה לאפריל במשק האמריקאי שפורסם ביום שישי האחרון לא יפריע לבנק המרכזי, הפדרל ריזרב, להעלות את הריבית קצרת המועד שלו בישיבתו בחודש הבא (יוני). עם זאת, הפד יצטרך להיערך לאפשרות שהאבטלה בארה"ב תרד בהמשך השנה לרמות שפל שלא נראו זה עשרות שנים.

מאז המיתון האחרון לפני תשע שנים, אנשי הפד עקבו אחר דוחות התעסוקה החודשיים כדי לחפש סימנים לכך ששוק העבודה משתפר מספיק כדי לאפשר להם להעלות את הריביות בהדרגה. כעת השאלה היא אם האבטלה תרד לרמה נמוכה עד כדי כך שהם יצטרכו להאיץ את קצב העלאת הריביות כדי למנוע התחממות יתר של המשק.

הנתונים החדשים מדגישים את השאלה הזו. שיעור האבטלה בארה"ב ירד באפריל ל-3.9% אחרי שהחזיק מעמד מעל 4.1% בששת החודשים הקודמים. הפעם האחרונה שבה נרשמה אבטלה נמוכה יותר הייתה באפריל 2000.

מדידה רחבה יותר של תת-תעסוקה, שכוללת אנשים שלא מחפשים עבודה באופן פעיל או כאלו שרוצים לעבור ממשרה חלקית למלאה, ירדה ל-7.8%, רמת שפל מאז שנת 2001.

בכיר בבנק המרכזי אמר שלשום שהירידה באבטלה לא יוצרת חששות מפני עלייה מהירה בלחצי המחירים, מפני שהשכר עולה בקצב מתון בלבד. "זו במידה רבה כלכלה אידיאלית", אמר נשיא הפדרל ריזרב בסן פרנסיסקו, ג'ן וויליאמס, בראיון לערוץ CNBC.

שכר העבודה הממוצע לשעה במגזר הפרטי עלה באפריל ב-2.6% בהשוואה לאפריל 2017, בדומה לעליות החודשיות האחרונות. מדד נפרד של שכר ומשכורות במגזר הפרטי שפורסם בשבוע שעבר הראה שהם עלו ב-2.9% בשנה שהסתיימה במארס, העלייה החזקה ביותר זה כמעט עשור.

וויליאמס, שאמור להתמנות לנשיא הפד בניו יורק ב-18 ביוני, אמר שמגמות השכר והמחירים אינן מצביעות על "עלייה מהירה באינפלציה הקרובה".

לעומת זאת, נשיא שלוחת הפד בדאלאס, טקסס, רוברט קפלן, אמר שהעדר האצה ראויה לציון בעליית השכר באפריל נראה כמו "סטייה של חודש אחד", מפני שהנתונים מאותתים על לחצי שכר חזקים יותר כלפי מעלה. "כל מה שראיתי אומר לי שיש קצת פחות רפיון בשוק העבודה. שוק העבודה הולך ומתהדק", הוא אמר ל-CNBC.

בשנה שעברה, בכירי הפד חששו פחות מכך שהאבטלה תרד אל מתחת לשיעור שנחשב בר-קיימא בטווח הארוך, שנאמד כעת ב-4.5%, מפי שהאינפלציה נחלשה במפתיע, אל מתחת ליעד של הבנק המרכזי, 2% בשנה.

כעת הם קשובים יותר לעליית השכר ולירידה בשיעור האבטלה, מפני שהאינפלציה קרובה הרבה יותר ליעד הזה. המחירים לצרכן בניכוי מוצרי מזון ואנרגיה עלו ב-1.9% בשנה שהסתיימה במארס, לפי המדידה המקובלת על הפדרל ריזרב. בפברואר נרשמה אינפלציה של 1.6% בלבד.

רוב בכירי הפד לא ויתרו על השקפת עולמם הבסיסית, שמעוגנת במה שנקרא "עקומת פיליפס", שלפיה שוקי עבודה הדוקים יותר מאיצים את עליות השכר ואת האינפלציה. חלק מהם מודאג שהיחסים הללו אינם לינאריים, כלומר שלחצי האינפלציה מתגברים מהר יותר אחרי שרמת האבטלה יורדת מנקודה מסוימת.

אחרים אומרים שיש מקום לספקנות. שיעור האבטלה הטבעי, זה שמתחתיו האינפלציה עולה, יכול להיות נמוך יותר מכפי שמקובל להניח. גם אם יש יחס מסוים בין אבטלה לאינפלציה, ייתכן שנדרש יותר זמן עד הצטברות לחצי משאבים על החברות והעסקים.

כל זה מתחולל כאשר הקונגרס והבית הלבן אישרו קיצוצי מס חדשים, שכלכלנים צופים שיקפיצו את הצמיחה הכלכלית בשנתיים הקרובות. החזאים בוול סטריט רואים את האבטלה יורדת בסוף השנה ל-3.5%. הפדרל ריזרב צופה שיעור של 3.8%.

ראשי הפד רוצים ששוק עבודה הדוק יעלה את האינפלציה ל-2%, שנתפסים בעיניהם כרמה בריאה בכלכלה צומחת. הם אינם רוצים לחצי מחירים מעבר לשליטה. חלקם חושש שאם הכלכלה תצבור יותר מדי מומנטום, הם יצטרכו להעלות את הריביות ביתר אגרסיביות, ולהסתכן בעצירת הצמיחה הכלכלית.

בכירי הפד יקבלו לידיהם עוד דוח תעסוקה חודשי, של מאי, לפני ישיבתם התקופתית הבאה ב-12-13 ביוני. הם צפויים להעלות את הריבית ויפרסמו תחזיות כלכליות ותחזיות ריבית להמשך הדרך. השאלה הגדולה לשווקים היא אם הם יחזו סך של שלוש או ארבע העלאות ריבית השנה.

במארס הריבית כבר הועלתה לטווח של 1.5% עד 1.75%. בשבוע שעבר החליטו בכירי הבנק המרכזי להשאיר את הריבית הזו על כנה.

מועצת נשיאי ונגידי הבנק המרכזי הייתה כמעט חצויה בדעתה שווה בשווה בשאלת העלאות הריבית השנה. חוזי הריבית העתידיים שיקפו שלשום סבירות של 40% שהריבית תעלה השנה ארבע פעמים, לפי חברת CME גרופ.

כריסטינה הופר, אסטרטגית השוק העולמי הראשית של אינבסקו, מעריכה שדוח התעסוקה של יום ו' יניע את בכירי הפד לשקול ארבע העלאות ריבית ב-2018.

ראשי הפד יקדמו ללא ספק בברכה סימנים לכך ששוק העבודה ההדוק מושך אנשים חזרה לעבוד. חלקם של מבוגרים בגילים 25 עד 54 שעובדים נשאר באפריל 79.2% מתוך קבוצת הגיל הזו, קרוב לרמת השיא של יולי 2008, לפני המיתון הכלכלי. זוהי עלייה מ-74.8% בנובמבר 2010, אבל רמה נמוכה בהשוואה לשיא של 80.1% שנרשם בימי הבום באמצע שנות ה-2000.

שאלה אחרת שעומדת בפני הבנק המרכזי היא בכמה להעלות את הריביות בשנתיים-שלוש הקרובות. וויליאמס אמר שלשום שהוא מעריך שבטווח הארוך, ריבית של 2.5% תתאים למדיניות נייטרלית של שמירה על צמיחה יציבה. אבל הוא רמז גם שייתכן שהפד יצטרך להיות אגרסיבי יותר בשלב כלשהו.

עמיתו קפלן אמר שכאשר הריביות יעלו לרמה הנייטרלית שלהן, "נצטרך להיות מאוד מאוד זהירים".

השלכות השפל באבטלה: ערים בארה"ב משלמות לאנשים כדי שיעברו לגור בהן

אם תעברו לעיר המילטון שבאזור, מבטיחה העירייה לשלם לכם 5,000 דולר לפירעון הלוואות הסטודנט שלכם. אתם יכולים גם להגיע למחוז גראנט במדינת אינדיאנה ולזכות ב-5,000 דולר למימון רכישת דירה. אם תחליטו להתיישב בנורת' פאלט במדינת נברסקה, תערוך לשכת המסחר לכבודכם טקס ותגיש לכם צ'ק עם סכום גבוה עוד יותר.

בשלב חדש זה שאליו נכנסה כלכלת ארה"ב, המתאפיין במחסור בעובדים במקום במחסור במקומות עבודה, שואלים אנשי העירייה בהמילטון ובמקומות אחרים את עצמם: למה לא לשלם לאנשים כדי שיעברו לגור כאן?

רעיון זה הולך ומתפשט במקומות שבהם נוצר מחסור חמור בעובדים בגלל הכלכלה החזקה, האוכלוסייה המזדקנת ועזיבתם של עובדים צעירים. לעתים קרובות מדובר במקומות בעלי שיעור אבטלה נמוך וצמיחת שכר גבוהה מהממוצע. זוהי הסיבה לכך שבמקום להציע תמריצים למעסיקים כגון אמזון, מציעות ערים קטנות ברחבי ארה"ב את התמריצים הללו לעובדים - בזה אחר זה.

מייק אולגרן, כלכלן באוניברסיטת דקוטה הדרומית, מכנה את התמריצים הפיננסיים אלה "חוקי הנחלה של ימינו" - התייחסות לחוק מ-1862 שמתוקפו הוענקה קרקע ציבורית למתיישבים שהיו מוכנים לעבור מערבה.

"שיעור אבטלה נמוך נחשב בעיני כולם לדבר טוב, והוא באמת דבר טוב, אבל יש לו גם היבט שלילי", אמר אולגרן. "בסוף אתה נשאר בלי אנשים שיעשו את העבודה".