אושרה בישיבת הממשלה: הצעה להגדלת היצע הדיור הציבורי

עדכון  (12:36): ההצעה אושרה • על פי ההצעה יגדל היצע הדיור הציבורי על ידי שימוש בדירות שנרשמות על שם המדינה לאחר שהאפוטרופוס הכללי פסק מלנהל אותם

משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס
משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס

החשב הכללי במשרד האוצר יגבש המלצות לעניין שימוש בדירות שיועברו לקניין המדינה בהתאם לחוק האפוטרופוס הכללי כדירות לדיור ציבורי. כך עולה מהצעת החלטה שהגיש שר האוצר משה כחלון שעתידה לעלות היום (א') לישיבת הממשלה. הצעה זו מציעה להגדיל את היצע הדיור הציבורי על ידי שימוש בדירות שנרשמות על שם המדינה לאחר שהאפוטרופוס הכללי פסק מלנהל אותם. המלצות החשב הכללי הנוגעות לנושא יוגשו לשר האוצר כחלון 90 יום לאחר אישור ההחלטה.

הצעת ההחלטה מפרטת כי המלצות החשב הכללי יתייחסו למספר נושאים בהם התאמת הדירות האמורות לשימוש כדירות דיור ציבורי בכל הקשור לשווין, לשימוש הנוכחי בהן וגם בזכויות קיימות לגביהן לדיירים נוכחיים ולצדדים שלישיים. במקביל, החשב הכללי גם יבחן את המחוייבות של המדינה כלפי מתעניינים בנכסים אלו וידאג שזכויותיו לא ייפגעו. בנוסף, על החשב הכללי גם לבחון את ייעוד הנכס והתאמתו לשמש כדירות דיור ציבורי.

נסביר כי בהתאם לחוק האפוטרופוס הכללי, מעביר האחרון למדינה נכסים שתמה תקופת הניהול שלהם על ידי המדינה ובית המשפט השתכנע כי אין הצדקה להמשיך ולנהל אותם. בהצעת ההחלטה מציינים במשרד האוצר כי מידי שנה מועברים כעשרה נכסים מהאפוטרופוס הכללי במסגרת הליך זה כאשר הנכסים נרשמים על שם המדינה ועוברים לניהול חטיבת הנכסים, רכז ולוגיסטיקה בחשב הכללי במשרד האוצר.

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה נכתב כי מדובר במהלך נוסף במסגרת מאמצי הממשלה למתן פתרונות לדיור הציבורי. נזכיר כי נכון להיום רשימות ההמתנה של זכאי הדיור הציבורי במשרד הבינוי והשיכון עומדת על כ-2,300 משקי בית שממתינים לקבלת דירה בדיור הציבורי בתוספת עוד קרוב ל-30 אלף זכאים של משרד הקליטה. הצעת החלטה זו עתידה לשחרר דירות נוספות להגדלת ההיצע, אולם כפי שנכתב, מדובר רק בכ-10 דירות מידי שנה, כך שלא מדובר בתוספת משמעותית. עוד נזכיר כי בשבוע שעבר פורסם כי במשרד האוצר בוחנים העברת כמות גדולה של דירות דיור ציבורי לזכאים ללא תמורה. ההערכות מדברות על בין עשרת אלים דירות לכ-15 אלף דירות שיעברו לזכאים שאינם יכולים לממן את הרכישה, על אף ההנחה המשמעותית שהמדינה מעניקה במקרים אלו.

עוד על פי הצעת ההחלטה, היא אינה צפויה להשפיע על תקציב המדינה ואינה מצריכה תוספת לכוח האדם הקיים. בחוות הדעת המשפטית המצורפת להצעת ההחלטה וחתומה על ידי אסי מסינג היועץ המשפטי של משרד האוצר מצוין כי אין מניעה משפטית להצעת ההחלטה. במקביל, מכיוון שנושא הדיור הציבורי נמצא תחת אחריות משרד הבינוי והשיכון, קיימת התייחסות גם של יועץ המשפטי של המשרד. התייחסות זו מעלה כי ההצעה לא תואמה עם משרד הבינוי והשיכון.