"את כל מה שאני עושה למדתי לבד, באופן אוטודידקטי"

אווה פרוקופייב (22), אנליסטית מודיעין סייבר בחברת סייברפרוף (CyberProof) • הערכת שכר: 25-20 אלף שקל

אווה פרוקופייב / צילום: אלבום פרטי
אווה פרוקופייב / צילום: אלבום פרטי

איפה אני תופסת אותך?

"בדיוק הכנתי דוחות מודיעין ללקוחות. זה חלק מהעבודה השגרתית והיומיומית שלי בסייברפרוף במסגרתה אני מחפשת איומים על הלקוחות שלנו. המטרה שלי היא לזהות ולנתח איומים כללים וממוקדים, מתוך הרשת האפלה וממקורות גלויים. אני בודקת חדרי צ'אט, התכתבויות בין אנשים וכיו"ב. אם למשל יש האקרים שמטרגטים לקוח שלי, או אם יש חולשות שמהוות איום עליו או על הטכנולוגיה שלו, אני זו שמאתרת אותם".

את ממש צעירה. הגעת לחברה ישר אחרי השחרור מהצבא?

"עוד לפני שהגעתי לסייברפרוף עבדתי במודיעין סייבר, אבל בחברה אחרת. בצבא אמנם שירתי ביחידה טכנולוגית, אבל בתפקיד מנהלי. לא התעסקתי בטכנולוגיה ומחשבים. את כל מה שאני עושה עכשיו למדתי לבד, באופן אוטודידקטי".

איך לומדים סייבר ומודיעין לבד?

"פשוט קראתי על זה באינטרנט ובספרים. בתיכון למדתי במגמת תקשוב 13 יחידות וסיימתי בהצטיינות, אבל זה לא היה סייבר. שם למדתי תשתיות, כשדרך המגמה עשיתי הסמכות של חברת סיסקו. במקביל למדתי מספרים, השתתפתי בפורומים וגם קצת התמחיתי בהאקינג. אני מאוד אוהבת את זה".

יש לך עוד מה ללמוד?

"תמיד יש מה ללמוד. יש שיטות ודברים חדשים, טכנולוגיות חדשות..."

איך זה שבצבא הגעת דווקא לתפקיד מנהלי?

"רציתי תפקיד שקשור לסייבר וזה לא יצא. אני מעדיפה שלא לחשוף מה כן עשיתי שם".

מה מושך אותך בסייבר?

"ספציפית המודיעין. מכיוון שאני אדם סקרן, אני נמשכת לעבודת חיפוש המידע - ובעיקר למציאת מידע. אני אף פעם לא מוותרת. אני יודעת שהמידע תמיד נמצא ולכן אמשיך ואחפש אותו".

יש לך תואר אקדמי?

"לא. אני מאוד רוצה לעשות אבל בעתיד. חשבתי לעשות תואר ראשון במידענות כדי להתפתח יותר בתחום, או בלימודי המזרח הרחוק. אני רוצה ללמוד עוד שפות כמו סינית. זה יכול מאוד לעזור לי במקורות ב'דארק נט' למשל. סינית חשובה משום שהיא שימושית כמעט כמו אנגלית. יש הרבה פורומים של האקרים בסינית. וגם ברוסית".

איזה שפות את דוברת?

"רוסית, אנגלית, עברית, יפנית שלמדתי לבד, וקצת צרפתית. יפנית אני יכולה לדבר ולקרוא, ברמה טובה מאוד".

את עובדת הרבה שעות או שיש זמן לחיים פרטיים.

"חשוב לשלב חיים פרטיים, אבל תשמעי, לא הייתי אומרת שאני עובדת באופן מטורף. אני משקיעה הרבה זמן בעבודה ומאוד אוהבת את מה שאני עושה. במילה אחת העבודה שלי היא - אתגר".

איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים מהיום?

"ממשיכה לגדול ולהתפתח בסייברפרוף. אני רוצה להיות הכי טובה במה שאני עושה".