רוכבים על הטכנולוגיה החכמה: העתיד של רכיבת האופניים

האביזרים החדשים שיהפכו את הרכיבה על אופניים לנוחה יותר וחכמה יותר, גם לחובבים

הביקור של תחרות האופניים "ג'ירו ד'איטליה" החודש בישראל המחיש עד כמה עשיר ענף הספורט הזה. הוא זוכה למימון וחסויות בהיקף מאות מיליוני דולרים, מקבל סיקור גלובאלי נרחב, ולצד רוכבים מקצוענים, הוא מושך אליו הרבה רוכבים חובבים אבל "מכורים" שהפרוטה נמצאת בכיסם.

ענף הרכיבה מפרנס לא רק את יצרני האופניים שמחירם יכול להגיע לאלפי דולרים, אלא גם תעשייה שלמה של יצרני אקססוריז ועזרים שבשנים האחרונות הופכים להיות מאד מתוחכמים ועתירי אלקטרוניקה. כרגיל, עונת האביב היא עונתם הגדולה של החידושים בתחום.

משקפיים שמצלמים 360

לא מעט מוצרים משוכללים לרוכבים מתחילים את דרכם באתרי מימון ההמונים, וכך גם משקפי הווידאו ב-360 מעלות של חברת ORBI מקליפורניה, שגייסה מימון מאסיבי בשנה שעברה.

המוצר של החברה מעוצב כמו משקפי שמש אופנתיים, אם כי מעט מגושמים, ומכיל בתוכו ארבעה חיישני צילום ברזולוציה HD עם עדשה רחבה. מעבד מתוחכם, שמובנה בתוך מסגרת המשקפיים, משלב את התמונה מארבעת החיישנים בו זמנית, ויוצר פנורמה של 360 מעלות באיכות 4K ובקצב 30 פריימים בשניה מנקודת המבט של הרוכב בליווי הקלטה קולית.

הצילום נאגר על כרטיס זיכרון פלאש בנפח עד 128 ג'יגה, שגם הוא מובנה לתוך המסגרת ויכול להכיל הקלטה באורך של כמה שעות, בהתאם לנפח האחסון. את הכוח לכל זה מספקת סוללת ליתיום ממוזכרת של 1230 מילאמפר עם טעינה באמצעות כבל מיקרו USB.

מובן שבעידן ה-IOT, גם למשקפי שמש יש חיבור לרשת WIFI באמצעותו ניתן להעביר מיידית קליפים באורך עד 15 דקות לאפליקציה של אנדרואיד או IOS בסמארטפון. כל העסק ארוז במסגרת קלה עשויה פוליקרבונט ואלומיניום שעמידה בפני רטיבות ואבק, עם עדשות מקוטבות בצבעים שונים לפי בחירה. הוא יכול לשמש כמובן גם מטיילים ושאר משתמשים חובבי הנצחה עצמית.

החברה טוענת שהמסירות ללקוחות יחלו באוגוסט הקרוב. המחיר בהזמנה מוקדמת עומד על 399 דולר.

כידון עם מערכת ניווט

למי שמתקשה להסתדר עם מערכות ניווט שמסיחות את הדעת תוך כדי רכיבה, חברת XVELCO מצרפת פיתחה פיתרון מקורי שמכונה WINK BAR. זהו למעשה מעין "כידון חכם" שמכיל בתוכו מערך מרשים של טכנולוגיות ביניהן רכיב GPS, שמחובר אלחוטית לאפליקציה בסמארטפון.

לאחר בחירת היעד, הכידון מנווט את הרוכב ליעדו, מפניה לפנייה, בזמן אמת באמצעות הבהוב של אורות LED בעוצמה גבוהה, שמותקנים משני צידי הכידון ובמרכזו. גופי התאורה שעל הכידון יכולים גם לשמש לצורך הארה "חכמה" של הדרך בלילה, כולל איתות אוטומטי בהתאם לזווית הפניה.

ולבסוף, המוצר משמש גם כמערכת איתור ואבטחה לאופניים, עם אפשרות למציאת מיקומם על המפה בכל מקום בעולם, אזעקה קולנית ויכולת נעילה מרחוק של האופניים. המוצר הושק גם הוא דרך אתר מימון המונים במחיר 264 דולר. כרגע עדיין לא ידוע מתי יצא לשוק.

למי שמעוניין בפיתרון פשוט יותר, תציע החברה צמד אורות ניווט שמתוקנים על ידיות הכידון, ומשמשים גם הם להנחיית ניווט מפנייה לפנייה בסיוע חיבור בלוטות' לסמארטפון.

חיישן לחץ אוויר

לא כל מוצר חכם לרוכבי אופניים חייב להגיע עם עיצובים חריגים או אורות מנצנצים. המוצר הקרוי TIREWIZ של חברת QUARQ מאמץ פיתרון IOT מחוכם לאחת הבעיות הטורדניות ביותר ברכיבה: הצורך בעצירות לצורך מעקב אחר לחץ האוויר בצמיגים.

המוצר הזעיר כולל שני חיישנים שמחוברים לפיית מילוי האוויר ("ונטיל") בצמיגים ועוקבים באופן רצוף אחרי השינויים בלחץ האוויר. המידע מועבר באמצעות רכיב NFC לאפליקציה בסמארטפון או למחשבי רכיבה נפוצים, ומאפשר לרוכב להחליט על ביצוע שינויים בלחץ האוויר בהתאם למשתנים כמו התנגדות גלגול, אחיזה, שחיקה נוחות הרוכב וכו'.

אם לחץ האוויר חורג מהרף שנקבע מראש, המוצר מעביר התרעות חזותיות וקוליות גם באמצעות האפליקציה וגם באמצעות אורות LED. מקור הכוח הוא סוללת ליתיום סטנדרטית שטוחה שניתנת להחלפה מהירה. החיישנים אמורים להתאים למגוון רחב של צמיגי אספלט ושטח, עם או בלי פנימית. המוצר יסופק בתחילת יוני, ומחירו בהזמנה מוקדמת עומד על 199 דולר.

משקפי AR לרוכבים

עוד מוצר מתוחכם, שיוצא גם הוא לשוק האמריקני בימים אלה לאחר לא מעט חשיפה, הוא משקפי ה-AR (מציאות רבודה) לרוכבים של חברת SOLOS. גם כאן מדובר במשקפיים אופנתיים עם עיצוב אווירודינמי, שמתוכנן להשתלב יחד עם קסדות רכיבה עדכניות ועדשות מקטבות איכותיות.

הגימיק הוא מקרן תצוגה עילית ממוזער שמשולב בתוך המסגרת, ומקרין מידע משלל חיישנים היישר לעיניהם של הרוכבים. זאת מבלי לחסום את שדה הראייה ולהסיח את דעת הרוכבים מהדרך. הגודל הפיזי של מסך התצוגה הוא 4 מ"מ בלבד, כגודלו של אישון העין, אולם התצוגה הוירטואלית שלו, כפי שנראית מבעד למשקפיים, דומה לזו של מסך 5 אינץ'. המקרן גם מצויד בטכנולוגיה שמטרתה למנוע סינוור או עמעום בתנאי תאורה שונים ולהקטין את מאמץ העין.

באמצעות המשקפיים ניתן לצפות במגוון פריטי מידע בזמן אמת כמו מסלולים, מידע מחיישנים כמו מהירות, עומס, קצב לב וכדומה, סטטיסטיקת רכיבה, ניווט וכדומה. המוצר מתחבר לאפקליציה ייעודית שמאפשרת אימון ושיפור ביצועים בזמן אמת, בדומה לתוכנות אימון אישי, או לשתף את המידע עם רוכבים אחרים.

מקור הכוח הוא סוללה מובנית שמספקת עד 6 שעות פעולה בכל טעינה. בנוסף, מסגרת המשקפיים מצוידת גם באזניות אלחוטיות זעירות וחסינות רעש רוח, שמעבירות הודעות חשובות ומסרים באמצעות החיבור האלחוטי לסמארטפון. מחיר ההשקה עומד על 499 דולר.