בעלי אגוד על הכוונה לפסול את מיזוג הבנק: "החלטה אומללה"

במכתב חריף שפרסמו היום, בעלי השליטה בבנק אגוד תוקפים בחריפות את כוונת רשות ההגבלים שלא לאשר את המיזוג עם מזרחי טפחות: "ההחלטה מבוססת במקרה הטוב על 'תחושת בטן' ובמקרה הגרוע על פחד מהדרג הפוליטי"

יצחק מנור / צילום: אביב חופי
יצחק מנור / צילום: אביב חופי

בעלי השליטה בבנק אגוד עולים למתקפה. בעקבות הפרסום אתמול ב"גלובס" על כוונת רשות ההגבלים העסקיים לפסול את המיזוג עם מזרחי טפחות, וזאת בכפוף לשימוע שייעשה, הם פרסמו היום (ד') באופן חריג הודעה תקיפה בנושא. "מדובר בהחלטה אומללה של רשות ההגבלים. קשה למצוא ולו הנמקה רצינית אחת המבוססת על עובדות או נתונים כלכליים שמצדיקה את פסילת המיזוג", פרסמו בעלי השליטה בבנק, משפחת לנדאו, משפחת מנור וד"ר יעל אלמוג-זכאי. 

מרשות ההגבלים נמסר היום: "הרשות אינה מעוניינת להגיב על הדברים".  

בימים הקרובים צפויה הרשות לערוך שימוע לבעלי השליטה ולמזרחי טפחות לקראת ההחלטה הרשמית בנושא הצפויה בשבוע הבא. שימוע נערך כאשר הרשות מתכוונת לפסול עסקאות מיזוג. ברשות ההגבלים העסקיים הדגישו אתמול בתגובה כי לא התקבלה עדיין כל החלטה בנושא.

יחד עם זאת בקרב הבעלים של בנק אגוד כבר מבינים לאן הרוח נושבת ואומרים היום: "נראה שהחלטת הממונה מבוססת במקרה הטוב על 'תחושת בטן' ובמקרה הגרוע, על פחד מהדרג הפוליטי, שהתערב בתהליך ברגל גסה". נזכיר כי שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן כבר הביעו את התנגדותם למיזוג. גם היום במסגרת הדיון ביישום חוק שטרום אמר ח"כ איתן כבל: "אם המיזוג הזה יאושר יישאר מרפורמות שטרום רק קרום". 

בנושא זה אומרים בעלי השליטה באגוד: "אין זה הבנק קל הרגליים ומוטה הטכנולוגיה שעליו חלם דוח שטרום, אלא בנק ותיק, עתיר עובדים שתלוי במערכת מחשוב חיצונית. על אף כל הניסיונות שנעשו לאורך השנים, בנק אגוד לא הביא בשורה תחרותית לשוק עד היום, ואין לצפות שיעשה כך בעתיד".

עוד הם כותבים: "במקום להתבסס על מסכת עובדתית מוצקה, נפלו טעויות משמעותיות בעובדות ובפרשנויות שניתנו להן על השפעתו של בנק אגוד על התחרות. השפעתו של אגוד על התחרות הינה אפסית וגם בעתיד אין סיכוי כלשהו שישפיע על התחרות, עקב מבנה ההוצאות הקשיח שלו, המונע ממנו להתייעל, להתרחב או לגדול".

בעלי השליטה בבנק אגוד אף מזלזלים ביוזמה המרכזית שהוביל הבנק שבשליטתם בשנים האחרונות והוא חשבון הפוך: "בהיעדר טיעונים רציניים, מנפנפים מתנגדי המיזוג ב"חשבון הפוך", שלו היה מצליח, ודאי בנקים אחרים היו מחקים אותו. לא הוכח כי הלקוחות שעוברים אכן סוגרים את חשבונותיהם בבנק ממנו עוברים. לא הוכח גם שהלקוחות שעוברים, לא מנצלים את יתרון החשבון ההפוך ואחר-כך סוגרים את החשבון באגוד, והעיקר - לא הוכח שאגוד הגדיל את חלקו באשראי או בפיקדונות של הציבור הקמעונאי. ההפך הוא הנכון, פעילות העו"ש מול משקי בית נמצאת בסטגנציה ואינה עולה כלל".