מיטב דש: "מצבו של שוק הסלולר מחייב משנה זהירות"

בנייר עמדה שפרסם בית ההשקעות, הוא קורא למשנה זהירות ביחס לשתי חברות הסלולר הוותיקות • מניית פרטנר ירדה ב-37% מתחילת השנה, ומניית סלקום ב-31%

בית ההשקעות מיטב דש ברוקראז' קורא למשנה זהירות ביחס לחברות התקשורת פרטנר וסלקום. בנייר עמדה שפרסם בית ההשקעות, ניתחו האנליסטים אלכס זבז'ינסקי ורז מור את יכולת ההחזר של שתי החברות, והזהירו מפני סיכון ענפי לאור התחרות הגוברת בשוק הסלולר, שבו פועלות השתיים. בסיכום עבודתם כותבים השניים: "להערכתנו, מצבו של שוק הסלולר מחייב משנה זהירות ופרמיות סיכון גבוהות מאלה שמגולמות במרווחי האג"ח של פרטנר ובעיקר של סלקום".

"שוק הסלולר פועל זה תקופה ארוכה בתנאי תחרות קשה, שהובילה להורדת מחירים דרמטית", כותבים כלכלני מיטב דש. "כניסתה של המפעילה השישית אקספון במחירי 'רצפה' טרפה שוב את הקלפים והכניסה את השוק לסחרור". הם מזכירים כי מניית פרטנר   ירדה ב-37% מתחילת השנה, וזו של סלקום   ב-31%.

לדבריהם, "מלחמת נתח השוק שהתחילה, ערערה את המודלים העסקיים של החברות הסלולריות, כשהיא מובילה לכך שלקוחות עסקיים דורשים תנאים משופרים, קיבוע של מבצעים לשנתיים ואף יותר, פגיעה בעדכון תעריפים ופגיעה בשימוש בחו"ל. החברות נכנסו לתוכנית השקעות אגרסיבית בסיבים האופטיים, שאמנם יניבו להן החזרי השקעה גבוהים, אך עדיין יגדילו את המינוף". 

"מצבו של שוק הסלולר, במיוחד כשמדובר בחברות כמעט ללא הון עצמי אמיתי, מחייב להערכתנו משנה זהירות ומרווחים גבוהים יחסית בשל הסיכון הענפי", קובעים במיטב דש. 

החולשה בסלולר-פרטנר וסלקום
 החולשה בסלולר-פרטנר וסלקום

"דירוג החוב צריך להיות שונה"

בהתייחסות ספציפית לפרטנר, הם מציינים כי החברה אמנם הצליחה להקטין את החוב על ידי הורדת היקף מכירות המכשירים, קבלת הפיצוי מאורנג' העולמית (בעקבות הפסקת השימוש במותג אורנג') ומהסכום החד-פעמי שקיבלה מהוט  (שקשור לרשת המשותפת שבבעלות שתי החברות), אבל הם מזהירים כי "עדיין מצבה עלול להידרדר במהירות". 

שתי חברות הסלולר הוותיקות הן בעלות דירוג חוב זהה מחברת הדירוג מעלות - A פלוס, באופק יציב. ואולם לדברי מיטב דש, "אף שפרטנר וסלקום זוכות לדירוג זהה ממעלות, קיים הבדל מהותי ביכולת החזר החוב של שתי החברות. ראשית, היקף החוב נטו של סלקום גבוה בכ-180% מזה של פרטנר. יחסי החזר החוב (חוב נטו ל-EBITDA) של פרטנר נמוכים משמעותית מאלה של סלקום, ולכן אנו חושבים שדירוג החוב של שתי החברות צריך להיות שונה".

לפי הנתונים שהם מצרפים, בסוף 2017 היו לפרטנר כ-1 מיליארד שקל במזומנים והשקעות, לעומת סך של 1.9 מיליארד שקל התחייבויות פיננסיות, כך שעודף ההתחייבויות הפיננסיות היה כ-906 מיליון שקל. בסלקום, לעומת זאת, היקף המזומנים וההשקעות היה 891 מיליון שקל, וסך ההתחייבויות כ-3.4 מיליארד שקל, כך שעודף ההתחייבויות הפיננסיות היה 2.5 מיליארד שקל. עוד כותבים במיטב דש כי יחס החוב הפיננסי ל-EBITDA בפרטנר היה 1.4, לעומת 3.4 בסלקום.

נציין כי שתי החברות עדיין לא פרסמו את דוחות הרבעון הראשון של 2018, וצפויות לעשות זאת השבוע (סלקום ביום רביעי, ופרטנר ביום חמישי), לקראת המועד האחרון האפשרי של פרסום הדוחות.