מתגוררים בבניין ישן? יכול להיות שמגיע לכם מענק מהמדינה

מדובר במענקים להשתתפות בשיפוץ השטחים המשותפים בבניין בהיקף אלפי שקלים לכל יחידת דיור בבניין • האגודה לתרבות הדיור תהיה אמונה על הפרויקט, אולם אין חובה להיות חברים באגודה כדי לקבל את המענק

בניינים ישנים ברמלה / צילום: איל יצהר
בניינים ישנים ברמלה / צילום: איל יצהר

מתגוררים בבניינים ישנים באזורים בהם פרויקט שיקום שכונות של משרד הבינוי והשיכון לא חל עליהם? ייתכן שאתם זכאים למענק מהמדינה לסיוע בשיפוץ הבניין הישן.

ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול (ב') העברה תקציבית בגובה 15 מיליון שקל למשרד הבינוי והשיכון שיועברו לוועדי בתים בבעלות פרטית, בשכונות שאינן שכונות שיקום ברחבי הארץ. תקציב זה מיועד עבור שיפוץ המרחב הציבורי של הבניין. איתור הבניינים ויצירת הקשר ייעשה באמצעות האגודה לתרבות הדיור שגם תהיה אחראית על היישום בשטח. נדגיש כי מדובר בסיוע בשיפוץ ולא במימון מלא, כך שבעלי הדירות יצטרכו לקדם את השיפוץ ולשלם את חלקו מכיסם.

על פי משרד הבינוי והשיכון והאגודה לתרבות הדיור, המימון האמור צפוי לעבור לכ-530 בניינים שונים בהם כ-6,300 יחידות דיור. הכספים שיועברו עתידים לשמש לשיפוץ חדר הכניסה לבניין, שיפוץ חזיתות הבניין, שיפוץ חדרי מדרגות, איטום הגג ועוד. כדי לקבל את התקצוב האמור יצטרכו ועדי הבתים לפנות לאגודה לתרבות הדיור שעתידה לפרסם קול קורא בנושא בקרוב. כמו כן, על הבניינים יהיה לעמוד במספר קריטריונים שיפורטו בקול הקורא. בכל מקרה, לאחר קבלת הבקשות לסיוע בשיפוץ, ייעשה תיעדוף באגודה לתרבות הדיור על פי אשכול סוציו-אקונומי של היישוב והשכונה בהם ממוקם הבניין כאשר העדפה תהיה למיקום בעלי אשכול נמוך יותר.

וועדת היגוי בהשתתפות נציג משרד הבינוי והשיכון ונציג האגודה, תבחר בהצעות הזוכות שהוגשו לקולות הקוראים ותיצור מאגר של ועדי בתים הזכאים לקבלת הסיוע. בנוסף, אחת לחודשיים צפוי להתפרסם קול קורא לחידוש המאגר. נדגיש כי גם בניין שאינו חבר באגודה לתרבות הדיור יכול לפנות בבקשה לקבלת המענק וחברות באגודה היא לא תנאי לקבלתו.

עוד נציין כי גובה המענק ישתנה בהתאם למספר קריטריונים, בהם, מתן מענק מוגדל במקרים בהם בעלי הדירות מתקיימים מקצבאות קיום של ביטוח לאומי, ומענקים מוגדלים כאשר הבניינים ממוקמים באזורים מוחלשים. כך, בין מסלולי הסיוע, מענק מוגדל לשיפוץ חלקי שבמסגרתו יעניק משרד הבינוי והשיכון עד 4,000 שקל ליחידת דיור לשיפוץ שנאמד בסכום של עד 5,000 שקל ליחידת דיור (החלק היחסי בשיפוץ הבניין) ; מענק רגיל לשיפוץ חלקי שבמסגרתו יעניק המשרד עד 1,000 שקל ליחידת דיור מתוך תקציב שיפוץ כולל של לפחות 5,000 שקל ליחידת דיור (החלק היחסי בשיפוץ הבניין); מענק לשיפוץ עומק, במסגרתו יעניק המשרד עד 5,000 שקל ליחידת דיור מתוך תקציב שיפוץ של עד 30 אלף שקל. במקביל, ממשרד הבינוי והשיכון נמסר עוד כי : "במסגרת מענק עבור שיפוץ חלקי רגיל ובמענק לשיפוץ עומק תיבדק אפשרות מתן תוספת של 50% מגובה המענק לבעלי דירות המתקיימים מקצבאות הקיום של המוסד לביטוח לאומי. כל מסלול סיוע ימוין לפי האזור בו נמצא הבניין כאשר עדיפות תינתן לבניינים באזורים מוחלשים".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק, אמר היום: ״הפרויקט מאפשר למדינה לסייע באופן ישיר בשיפור רווחת ואיכות המגורים של בעלי הדירות. צעד זה ישפר את חייהם של רבים".

מנכ"ל האגודה לתרבות הדיור, ראובן צדוק: "בניינים שלא הוגדרו במסגרת שיקום שכונות יזכו כעת למענה. אנחנו מאמינים שהבניינים האלו יזכו כעת לעמוד על הרגליים בתוך זמן קצר ובך ימנע בעתיד הטיפול שלהם במסגרת שיקום שכונות".