התרבות הסקסיסטית לנשים בהייטק: אפליה וריקודים על עמוד

נשים בתעשיית ההייטק בסין עדיין נאבקות בסקסיזם וערכים שמרניים • באירוע של טנסנט נראו עובדות בחברה כורעות על ארבע מול עמיתיהם הגברים כחלק ממשחק • גם עליבאבא הפיקה סרטון בו עובדות נראו רוקדות על עמוד במטרה למשוך עובדים גברים לחברה

נשים בהייטק / שאטרסטוק
נשים בהייטק / שאטרסטוק

סין הפכה אמנם לשחקנית מובילה בהייטק העולמי, אך נשים שעובדות בתעשייה לא נהנות מההתפתחות הזו, וממשיכות להילחם בסקסיזם ובערכים שמרניים שפוגעים בהן, כך לפי כתבה שפורסמה ברויטרס. בעוד שאפליה נגד נשים במקום העבודה היא אסורה בסין, החוק לא מפרט מה מגדיר אפליה, ונדיר שהיא נאכפת.

האפליה נגד נשים מתחילה כבר בשלב הגיוס לעבודה. סמנתה קווק, מייסדת חברת הגיוס הסינית JingJobs אמרה לרויטרס שפעמים רבות חברות שמחפשות עובדים מפרסמות מודעה מסוימת באופן פומבי, ונוסח פנימי נפרד לחברות הגיוס, בו קיימות גם דרישות הנוגעות לגיל ומגדר. "יש לחברות האלה פרופיל מוגדר מראש של המועמד שהם מחפשות" אמרה קווק. גם ארגון Human Rights Watch שחרר דו"ח בחודש שעבר שהצביע על כך שמודעות דרושים לגברים בלבד הן פרקטיקה נרחבת בסין. חברות אחרות יפרסמו בגלוי העדפה למועמדים גברים או ל"נשים גבריות".

סקר שנערך השנה ע"י Silicon Valley Bank מצא אמנם כי בסטארט-אפים סיניים יש סיכוי גבוה יותר למצוא אישה כמייסדת או בתפקיד ניהולי לעומת הסטארטאפים המערביים, אך בחברות ההייטק הגדולות עדיין נדיר למצוא נשים בתפקידים בכירים. גם בתפקידים התחלתיים ותפקידי ניהול ביניים, נשים מתקשות להתקדם, ומקבלות שכר נמוך משל עמיתיהם הגברים.

"הראייה המסורתית היא שנשים לא מתאימות להיות מתכנתות" אמר לרויטרס צ'ן בין, מהנדס לשעבר במייקרוסופט שהקים קמפיין בסין במטרה להכניס נשים רבות יותר לתעשיית ההייטק בשם Teach Girls Coding. "הדברים השתפרו בעשור האחרון, אבל מספר הנשים בהייטק עדיין מאוד נמוך" אמר.

פני כהן, מהנדסת תוכנה בת 29 שעבדה בחברת האי-קומרס הסינית JD.com ובאפליקציית החדשות Jinri Toutiao אמרה לרויטרס כי נשים לרוב נשארות מחוץ לאירועים חברתיים במקומות העבודה. היא סיפרה על מקרה אחד בו נקבעה יציאה למסעדה ו"הבוס אמר לנשים לפגוש את הגברים בחוץ, אבל זו הייתה מתיחה, כי הגברים כבר עזבו מוקדם יותר עם ההסעה".

התרבות הסקסיסטית מוצאת ביטויים נוספים כחלק מהיחס לנשים במקומות העבודה. בשנה שעברה, התפרסם סרטון מאירוע של טנסנט בו נראו עובדות בחברה כורעות על ארבע מול עמיתיהם הגברים כחלק ממשחק. לאחר החשיפה, טנסנט התנצלה על התקרית. ב-2014 גם עליבאבא הפיקה סרטון בו עובדות נראו רוקדות על עמוד במטרה למשוך עובדים גברים לחברה. תקריות שונות של סקסיזם מגיעות לרשתות החברתיות ומעוררות סערה, אך נראה שתקריות רבות אחרות כלל לא נחשפות.