5 שנות מאסר להאקר הקנדי שסייע לפריצה לחשבונות יאהו

קארים ברטוב בן ה-23 הודה ב-9 אישומים, שכוללים גניבת זהות וקשירת קשר, ובנוסף למאסר גם יחויב לשלם קנס בגובה רבע מיליון דולר

האקרים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
האקרים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קארים ברטוב, האקר קנדי-קזחי בן 23, נידון ל-5 שנות מאסר על-ידי בית המשפט הפדרלי בסן פרנסיסקו, בעקבות הסיוע שלו לפריצת הענק לחשבונות של 3 מיליארד משתמשים ביאהו ב-2014.

ברטוב הודה בחודש נובמבר ב-9 אישומים, שכוללים גניבת זהות וקשירת קשר, ובנוסף למאסר גם יחויב לשלם קנס בגובה רבע מיליון דולר.

הרשויות הפדרליות בארה"ב סבורות כי מי שהוביל את הפריצה ליאהו, שחטיבת האינטרנט שלה נמכרה מאז לחברת Verizon Communications, היו מרגלים רוסים. ברטוב עבד תחתיהם ובהתאם להוראותיהם, אך נכון להיום הוא היחיד שהורשע בעקבות הפריצה.

הסיבה לכך היא שדימיטרי דוקוצ'ב ואיגור סושצ'ין, שככל הנראה היו מנהליו של ברטוב, מתגוררים ברוסיה, אשר בינה לבין ארה"ב אין הסכם הסגרה, ולכן לא סביר שהם יצטרכו להתמודד עם השלכות הפריצה. גם האקר נוסף שהיה מעורב בפרימה, אלכסיי בלן, מוגן כרגע בשל אזרחותו הלטבית.

במקרה של ברטוב, לעומת זאת, אזרחותו הקנדית הפכה אותו לפגיע, וניתן היה לתבוע אותו. התובעים אף טענו כי לברטוב הגיע עונש חמור יותר, וכי היה עליו לרצות 94 חודשי מאסר, כדי להרתיע אנשים מלשתף פעולה עם הממשלה הרוסית.

עורכי דינו של ברטוב טענו כי הוא לא ידע שהוא עובד עבור מרגלים רוסים. בנוסף הם טענו כי ברטוב, שהיה בסך-הכול בן 19 כשהתחיל במעשיו, היה אדם צעיר וסקרן שהונע מאהבתו לתכנות. "זה שיעור קשה עבור אדם צעיר כמותו, אבל הוא למד את הלקח", כתבו עורכי דינו, אנדרו מנסילה ורוברט פנטון, לבית המשפט.

הרשויות האמריקאיות סירבו לקבל את ההסבר, שמפחית מעוצמת המעשים. "זה לא מקרה של נער שעשה טעות חד-פעמית באינטרנט מתוך סקרנות. מדובר כאן במקרה של נאשם שהפך את הפריצה לחייהם הפרטיים של אלפי קורבנות למקצוע", כתבו.

התובעים אמרו כי ברטוב ניצל את עיסוקו כדי לחיות אורח חיים ראוותני מהכסף שהרוויח. הוא החזיק ברשותו מספר מכוניות יוקרה, בהן למבורגיני, פורשה, מרצדס וב.מ.וו. בנוסף, הוא נהג להעלות תמונות לרשתות החברתיות בהן הוא נראה מחזיק בערימת שטרות של 100 דולר.

עוד תיארו התובעים כי המידע שנגנב מיאהו שימש כדי לרגל אחרי עיתונאים רוסים, אחרי בכירים בממשל האמריקאי והרוסי ואחרי עסקים פרטיים.

"בחודשים האחרונים עברתי חוויה של התפכחות", אמר ברטוב לפני המשפט. "לא ידעתי כמה נזק גרמתי לפני כן, ואין שום תירוץ למעשים שלי".

לפי התובעים, ברטוב היה האקר להשכרה, שהיווה חלק ממבצע רחב לאיסוף מידע. המומחיות שלו הייתה פריצה לחשבונות אימיילים שמבוססים בשירותים ברשת, ושיטת הפעולה שלו הייתה לגרום לאנשים להכניס את שם המשתמש ואת הסיסמה שלהם לעמוד התחברות מזויף. לפי הרשויות הפדרליות, ברטוב פרץ ליותר מ-11 אלף חשבונות אימייל בין השנים 2010-2017.