סולבר חוזרת לבורסה עם פעילות קנאביס בוסרית שפוצלה ממנה

חברת קנאשור, שהקימו בעלי סולבר, ניל פלס ושמעון בר-קמה, תתמזג לתוך דירקט קפיטל • במסגרת המיזוג קנאשור תקבל 75% ממניות דירקט

מפעל סולבר / צילום: תמר מצפי
מפעל סולבר / צילום: תמר מצפי

חברת דירקט קפיטל הודיעה ביום חמישי כי Cannassure (קנאשור), חברה הפועלת בתחום הקנאביס שמיועדת להתמזג לתוכה, חתמה על הסכם לשיווק מוצריה בישראל תחת המותג הדסה מדיקל של בית החולים הדסה. תמורת השימוש במותג תקבל הדסה מדיקל 7.5% מן ההכנסות מן המוצר.

בנוסף, תוכל קנאשור למכור את מוצריה בנקודות המכירה של הדסה מדיקל, שהן מכוני רפואת הקהילה של הדסה (בהם מתבצעים בדיקות סקר מנהלים, הדמיות, רפואת ספורט וכדומה). בעבור המכירה בנקודות המכירה תעניק קנאשור להדסה דמי שימוש בסכום שטרם נקבע. כמו כן קיבלה הדסה מדיקל אופציה למשך שמונה שנים, לרכישת עד 7.5% ממניות קנאשור תמורת 750 אלף דולר, קרי שווי חברה של 10 מיליון דולר.

המשבר, פימי והאקזיט

דירקט קפיטל  נסחרת לפי שווי של 20 מיליון שקל. במסגרת עסקת המיזוג הצפויה, קנאשור תקבל כ-75% ממניות דירקט ותוסיף עוד 9 מיליון שקל משלה בצורת הלוואה לתוך הפעילות. לדירקט קפיטל פעילות בתחום הנדל"ן, אותה היא מתכננת לממש במקביל לכניסתה לתחום הקנאביס. בקופתה נכון למועד הדיווח הרבעוני האחרון היו 8.5 מיליון שקל, אשר צפויים גם הם להתווסף לפעילות זו.

בעלי קנאשור, ניל פלס ושמעון בר-קמה, הם בעלי חברת סולבר שהוקמה על-ידי קיבוץ חצור והתמחתה בייצור חלבונים, כוספה ושמן מפולי סויה. בעקבות משבר שעברה באמצע העשור הקודם נרכשה השליטה בסולבר על-ידי קרן פימי, שהצליחה למכור אותה בשנת 2011 תמורת 133 מיליון דולר לידי חברת CHS האמריקאית.

בשנתיים וחצי הבאות נאלצה החברה הרוכשת למחוק כ-75 מיליון דולר - מרבית השקעתה בסולבר - ולצמצם דרמטית את פעילותה בישראל עקב ירידה חדה בהכנסות. זאת עקב ריקול ענק של סחורה שנמכרה ללקוחות סולבר. המהלך נועד לשמור על שמו הטוב של קואופרטיב CHS, אבל בדיעבד התברר שהמחיר היה חיסול פעילותה הרווחית ביותר של סולבר (או בשמה הנוכחי CHS ישראל) - ייצור חלבוני סויה לתעשיית המזון והבשר, בעיקר לשוקי חו"ל. את הפעילות בישראל היא מכרה ב-2016 לפלס ובר-קמה.

צומחת ורווחית

לדברי השניים מגלגלת כיום החברה מכירות של יותר מ-100 מיליון דולר בשנה והיא צומחת ורווחית. סולבר מתמחה בייצור כוספה לשוק בעלי החיים וכן שמן סויה עבור חברות המזון הגדולות. פלס ובר-קמה החליטו להוציא את קאנשור כספין אוף לחברה נפרדת מפעילות הסויה תחת אותה בעלות.

שמעון בר-קמה היה מנכ"ל בלופניקס וכן בכיר בסולתם. ניר פלס החל את הקריירה שלו כיועץ כלכלי, הוביל עסקאות פרייבט אקוויטי כשכיר וכמשקיע, וכן כיהן במקביל כסמנכ"ל הכספים של החברות הבורסאיות בלופניקס (כאשר בר-קמה היה מנכ"ל) ואלקוברה. הוא ישמש כיו"ר קנאשור. מנכ"ל קנאשור הוא רן עמיר, אשר מנהל את העילות הישראלית של סולבר עוד מלפני העברת הבעלות, ובעבר שימש כבכיר בחברת המזון The Bread Factory הבריטית.

מפעל סולבר שיוסב כעת לתחום הקנאביס, כבר עומד בסטנדרטים של ניקיון וביטחון של מפעל מזון ובעבר אף שימש לייצור של חומרי גלם לעולם הפארמה. ייצור שמני הקנאביס במפעל צפוי להתחיל במחצית הראשונה של 2019, בהשקעה של מספר מיליוני דולרים. (זאת, לעומת הערכה של מספר עשרות מיליוני דולרים להקמה של מפעל חדש או להסבה של מפעל שלא עמד עד היום בתקנים של תעשיות נקיות כמו תעשיית המזון).

פלס מעריך את פוטנציאל השוק הישראלי ב-115-130 מיליון שקל בשנה. אולם, כמו כל החברות הישראליות בתחום, קנאשור מכוונת לשוק העולמי. "אנחנו מכוונים קודם כל לשוק של מוצרים המכילים את החומר CBD, ללא הרכיב ה'ממסטל' THC. עדיין אסור לייצא אותם מישראל, אבל בעולם, למשל בבריטניה, אפשר לייבא אותם כתוסף מזון". לדברי פלס, למוצרים במוססי CBD, ישנה בעיה של יציבות, אותה סולבר יודעת לדבריו לפתור, וכן בעיה של אחידות, ואילו סולבר יודעת לדגום במעבדה שלה את המיצוי כדי לומר אילו חומרים יש שם מלבד ה-CBD, ובאילו כמויות בדיוק. "סולבר כבר משחקת במשחק של תמצית צמח אחידה ומנוטרת היטב, בתחום הסויה. אנחנו מתכוונים לקחת את היכולות הללו לתחום הקנאביס".