פוטין ורוחאני נפגשו בסין: "שיתוף הפעולה שלנו בסוריה מוצלח"

ברקע הדיווחים על חזרת כוחות איראניים לדרום סוריה כשהם לבושים במדי צבא אסד, נועדו נשיאי רוסיה ואיראן בשולי ועידת ארגון שיתוף הפעולה של שנגחאי • בנוסף, ציין רוחאני כי ירצה לדון עם מוסקבה בפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין

ולדימיר פוטין וחסן רוחאני / רויטרס
ולדימיר פוטין וחסן רוחאני / רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין תיאר היום (שבת) את שיתוף הפעולה בין ארצו לבין איראן בסוריה כ"מוצלח", והצביע על תוצאות מוחשיות בשטח - כך דווח באתר "ספוטניק" בשפה הערבית. הדברים נאמרו בפגישתו של פוטין עם מקבילו מאיראן, חסן רוחאני, בוועידת ארגון שיתוף הפעולה של שנגחאי בסין.

בפגישה בין השניים התייחס רוחאני גם הוא לשיתוף הפעולה ושיבח את הפעולות של שתי המדינות יחד בסוריה. לטענת רוחאני, מוסקבה וטהראן, המגבות תקופה ארוכה את נשיא סוריה בשאר אסד, הן בעלות "תפקיד משמעותי מאוד באזור".

רוחאני התייחס בדבריו גם לפרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015, עליה הודיע הנשיא אמריקני דונלד טראמפ בחודש שעבר. לדבריו, היה רוצה לדון בנושא יציאת ארצות הברית מההסכם, שאותה כינה "בלתי חוקית", עם מוסקבה. "פרישת ארצות הברית מההסכם מצריכה שיחות רציניות וחשובות בין המדינות", ציין.

אתמול דווח כי כוחות של איראן וחיזבאללה שבו לדרום סוריה כשהם לבושים במדי צבא סוריה. הדיווח בוול סטריט ג'ורנל התבסס על גורמים בכירים בשורות המורדים באזור הגבול עם ישראל, שמצדה הזהירה כי לא תקבל נוכחות איראנית בסמוך לרמת הגולן.

בשבועות האחרונים היו שורת דיווחים סותרים על עתידם של הכוחות במחוזות דרעא וקוניטרה, שבהם יש עוד לאופוזיציה ולארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) נוכחות. האזור סומן כמטרה הבאה של המשטר, אחרי כיבוש פרברי דמשק, אולם שילובם של אנשי חיזבאללה וכוחות מיליציות שיעיות אחרים המופעלים על ידי איראן הוביל את ישראל להפעיל לחץ על רוסיה, שמגבה גם היא את הנשיא בשאר אסד . ואולם, לפי דיווחים שונים, בין רוסיה לאיראן קיימת מתיחות סביב עתידה של סוריה ביום שלאחר המלחמה, עם הצטמצמות החזיתות ותבוסת דאעש.

בסוף החודש שעבר דיווח הארגון הסורי לזכויות אדם כי הכוחות האיראניים נערכים לנסיגה מהאזור כחלק מהסדר בין ירושלים למוסקבה. ואולם, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר כי על איראן לצאת מכל שטחה שלסוריה ולא רק מדרומה. לפי אותם מפקדים בשורות הבכירים, לוחמים רבים עזבו, אולם שבו בשיירות גדולות כשהם לבושים במדי צבא סוריה ונושאים את דגלי סוריה. "אפשר להיות בטוחים שישראל מודעת כמעט לכך דבר שקורה בחצר האחורית שלה", אמר גורם ישראלי, ששמר על עילום שם, לוול סטריט ג'ורנל.

השבוע הודיעה איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על התחלת תהליך שיאפשר לה להגדיל את יכולות ייצור האורניום המועשר שלה. דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן בהרוז קמאלוונדי הוסיף ביום שלישי האחרון כי "איראן תמסור מכתב לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ובו תדווח כי התהליך להגדלת היכולת לייצר UF6 יתחיל היום".

לדברי קמאלוונדי, לאיראן יש יכולת להאיץ את ייצור הצנטריפוגות, המשמשות להעשרת אורניום. UF6 - אורניום שש פלואורי - הוא חומר ההזנה של הצנטריפוגות". עוד הוא הוסיף כי אם מדינות אחרות מעוניינות לפרוש מהסכם הגרעין, לאיראן יש יכולת להגדיל אף יותר את קצב העשרת האורניום.