טראמפ פוצץ בדיעבד את פסגת 7 המדינות המתועשות בקנדה

בצעד חסר תקדים, נשיא ארה"ב סירב לסמוך את ידו על הודעה משותפת בסיום הפסגה • מאיים להטיל מכסים על יבוא מכוניות לארה"ב • מאשים את ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, בפרסום הודעות כוזבות

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, פוצץ בדיעבד את פסגת 7 המדינות המתועשות בקוובק סיטי, קנדה, שהסתיימה אמש (מוצ"ש). בצעד חסר תקדים הוא סירב לסמוך את ידו על הודעה משותפת לציון סיומה של הוועידה, אף על-פי שכמה שעות קודם לכן הוא הביע תמיכה בנוסח המסמך. יתר על כן, טראמפ איים שיטיל מכסים על יבוא מכוניות לארה"ב, צעד שעלול להפוך את גחלי מלחמת הסחר שלוחשות עתה ללהבות ענקיות, והאשים את ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, בפרסום הודעות כוזבות.

אנליסטים מציינים, שהתנהלותו של טראמפ אמש העמיקה עוד יותר את הקרעים שהחלו להסתמן בין ארה"ב לבעלות בריתה באירופה ובאסיה.

לאחר שהמריא מקוובק סיטי במטוס הנשיאותי לסינגפור, לפגישה עם שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, הודיע טראמפ בציוץ בטוויטר כי הורה לחברי המשלחת האמריקאית לפסגת 7 המדינות המתועשות להסיר את תמיכת ארה"ב מההודעה המשותפת שהתקבלה פה-אחד זמן מה קודם לכן. לדבריו, ארה"ב לא תסמוך ידה על המסמך לאחר שטרודו מתח ביקורת פומבית על מדיניות הסחר של טראמפ.

"על סמך ההודעות הכוזבות שהשמיע ג'סטין במסיבת העיתונאים שלו, ועל סמך העובדה שקנדה מטילה מכסים מסיביים על החקלאים, העובדים והחברות בארה"ב, הוריתי לנציגים האמריקאים לא לסמוך ידם על ההודעה המשותפת. במקביל, אנו בוחנים הטלת מכסים על כלי רכב שמציפים את השווקים האמריקאים".

טראמפ לא ציין אילו התבטאויות של טרודו נראו בעיניו כוזבות, אך הוא הדגיש כי קווי מדיניות הסחר של ארה"ב נובעים מנהלים בלתי הוגנים של קנדה. הוא אף הגדיר את טרודו כמנהיג "חלש".

קודם לכן, במסיבת עיתונאים, מתח טרודו ביקורת על החלטתו של טראמפ להטיל מכסים על יבוא פלדה ואלומיניום ממדינות האיחוד האירופי, קנדה ומקסיקו. ראש ממשלת קנדה הגדיר כ"עלבון" את טענת טראמפ, ש"הביטחון הלאומי" של ארה"ב הוא הסיבה להטלת המכסים האלה. "אזרחי קנדה, אנו מנומסים, או סבירים, אבל לא ניתן שיעבדו עלינו", אמר טרודו.

"הדגשתי ישירות באזני הנשיא שהקנדים לא ראו בעין יפה את העובדה שארה"ב הטילה מכסים משמעותיים על תעשיות הפלדה והאלומיניום שלנו", אמר ראש הממשלה. "ובמיוחד הם לא ראו בעין יפה את העובדה, שארה"ב נימקה צעד זה ב'ביטחון לאומי'. זה נאמר לנו, לקנדים, שנלחמנו בצד חיילי ארה"ב במדינות רחוקות החל במלחמת העולם הראשונה ואילך. מבחינתנו זה מעליב".

במהלך הוועידה, העלה טראמפ את הרעיון שמדינות יסירו את כל חסמי הסחר, ובתמורה אף ארה"ב תנהג כך. אבל הוא גם הזהיר, שארה"ב תגדע כליל את יחסי הסחר שלה עם מדינות מסוימות שישאירו על כנן את תקנות הסחר הנוכחיות שלהן. לטענתו, מדינות אלה ניצלו לרעה ממשלים קודמים בוושינגטון ובכך הן ניצלו למעשה לרעה את ארה"ב.

"אנו (ארה"ב) כמו קופת החיסכון שכל אחד בוזז אותה ועכשיו זה מסתיים", אמר טראמפ.