אלטשולר שחם מסירה את המועמד שלה לדירקטוריון לאומי

הסיבה: אם ייבחר דירקטור מטעמם יוטלו על בית ההשקעות מגבלות בעבודה מול הבנק

גילעד אלטשולר / צילום: תמר מצפי
גילעד אלטשולר / צילום: תמר מצפי

בית ההשקעות אלטשולר שחם החליט להסיר את מועמדותו של אבי זיגלמן לתפקיד דח"צ בבנק לאומי. בהודעה שפרסם היום בנק לאומי בנושא נכתב כי: "ההחלטה התקבלה בעקבות ההבנה כי מינויו של המועמד שהוצע על ידם, היה ויבחר, כפופה להוראות נוהל בנקאי, על כל המשתמע ממנו, לרבות הכבדה אפשרית על פעילותה העסקית השוטפת של אלטשולר שחם והחשש לפגיעה פוטנציאלית בלקוחות והעמיתים של אלטשולר שחם כתוצאה מהאמור".

לפי נהלי בנק ישראל, אם נבחר לדירקטוריון הבנק מועמד מטעם אחד מבעלי המניות, אז אותו גוף נחשב ל"גוף קשור" לבנק. המשמעות היא שכל עסקה שבית ההשקעות יעשה עם הבנק, גם אם מדובר בכספי עמיתים, תצטרך לעבור אישור של ועדת הביקורת בבנק. כלומר המשמעות בפועל היא שבית ההשקעות לא יוכל לעבוד באופן שוטף עם הבנק, ובשוק הון קטן כמו השוק הישראלי, מדובר במגבלה עסקית משמעותית.

בשוק ההון מציינים שבשל מגבלה זו המשקיעים המוסדיים נמנעים מלהציע מועמדים כדירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה, וזאת על אף שהם מחזיקים בהיקף לא מבוטל מהמניות.
אלטשולר שחם מחזיק בכ5% ממניות בנק לאומי. בבית ההשקעות החליטו בשנה האחרונה להגביר את האקטיביות שלהם במינוי דירקטורים בחברות ציבוריות שלבית ההשקעות החזקה מהותית, אלא שהניסיון לעשות זאת בבנק לאומי נכשל לאור מגבלות של בנק ישראל בנושא.