ח"כים בבית היהודי לאוצר: ביטול מכרז השירות הלאומי עד מחר

המכרז צפוי לפגוע בעמותות הוותיקות שמרכזות את מרבית המתנדבות מהציונות הדתית • לפי גורמים במפלגה, המכרז מנוגד להסכם הקואליציוני • השר אריאל וח"כ סמוטריץ מאיימים לקדם מחר הצעת חוק לביטול המכרז • הבית היהודי: "מקווים שהמחלוקת תיפתר בדיאלוג"

אורי אריאל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אורי אריאל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המכרז האחוד בשירות הלאומי, שהיה אמור להחליש את כוחן של עמותות הציונות הדתית, נמצא בסכנה: במפלגת הבית היהודי מנהלים מלחמת חורמה במכרז והציבו אולטימטום למשרד האוצר - שינוי המכרז האחוד בשירות הלאומי עד מחר, או שלוועדת השרים לחקיקה תועלה הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' שנועדה כדי לטרפד את המכרז.

בבית היהודי אף טוענים כי המכרז האחוד מנוגד להסכם הקואליציוני שבו נכתב כי מודל הפעלת השירות הלאומי-אזרחי לא ישונה. לפי הערכות, הדבר עשוי להוביל את משרד האוצר להציע פשרה, אחרת הבית היהודי עלול להוביל למשבר קואליציוני. במשרד האוצר סירבו להתייחס.

כיום משרדי הממשלה עורכים מכרזים נפרדים לעמותות השירות הלאומי, וכך כל אחד מהם יכול לקבוע קריטריונים שונים. החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו מוביל מכרז אחוד (מכרז אחד לכל משרדי הממשלה) שבמסגרתו 70% משעות ההתנדבות יחולקו באופן שווה בין כל שמונה העמותות.

העמותות הן אלו שמתפעלות את מערך המתנדבים כולל פיקוח עליהם, מהוות צינור כספים לשכר שלהם, וכן אחראיות לקשר עם מקומות ההתנדבות. בעבור זאת הם מקבלים מהרשות לשירות לאומי גם כסף על תקורה. בין שמונה העמותות יש 4 עמותות ותיקות, שמרכזות את פעילות מרבית המתנדבים מהציונות הדתית, ו-4 עמותות חדשות שהוקמו בשנים האחרונות.

מעוז עתיר עצמה ומשאבים

חלק ממשרדי הממשלה, ובראשם משרד החינוך, כוללים במכרז שלהם קריטריונים של ותק וניסיון, וכך למעשה העמותות הוותיקות מקבלות עדיפות. היתרון לבית היהודי הוא גישה לגופים עתירי תקציבים ולמתנדבות רבות שמקדמות את ערכי המפלגה, למשל במערכת החינוך. המכרז שמתכנן החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, צפוי לפגוע באופן משמעותי בעמותות הוותיקות, שכיום מגלגלות מאות מיליוני שקלים.

בשנים האחרונות ירד משקלן של בנות הציונות הדתית וכעת הוא עומד על 45% מתוך 18 אלף מתנדבי השירות הלאומי. מכיוון שבמקור התפתח השירות הלאומי מתוך צורך של בנות הציונות הדתית, שלא התגייסו לצה"ל, העמותות הוותיקות מזוהות עם אוכלוסייה זו.

בשבוע שעבר שלח שר החקלאות אורי אריאל, שהשירות הלאומי מצוי תחת סמכותו, מכתב לשר האוצר משה כחלון שבו הצהיר כי יתמוך במכרז האחוד, רק אם השעות שיחולקו באופן שוויוני יופחתו ל-30% מכלל השעות, ולא ל-70% כפי שדורש האוצר.

אריאל דורש כי שאר השעות יוקצו לפי קריטריונים איכותניים המבוססים על מקצועיות וניסיון הגוף המפעיל. עוד הוא דורש כי קביעת הדירוג של העמותות תיקבע בוועדה שבה יישבו מלבד החשב הכללי, גם ראש השירות הלאומי ונציגי המשרדים הממשלתיים. אריאל הצהיר כי אם לא יתקבלו דרישותיו, יתמוך בהצעת החוק של ח"כ סמוטריץ'.

הניסיון של סמוטריץ' ואריאל לשמר את מעמדן של עמותות הציונות הדתית אינו מפתיע - מאז ומעולם שלט הבית היהודי בשירות הלאומי. מאז הוקמה הרשות לפני כעשור הקפידו בבית היהודי להכניס להסכמים הקואליציוניים סעיף לפיו הרשות תהיה תחת שליטתם, והיא עברה בין ארבעה משרדי ממשלה, שבכולם עמדו שרי הבית היהודי.

לפני כשבועיים אמר מנכ"ל הרשות לשירות לאומי, שר-שלום ג'רבי, בראיון לגלובס כי לדעתו, "השירות הלאומי-אזרחי לא צריך להיות בשליטה של הבית היהודי. אני חושב שזה גוף ממלכתי, שקשור לכל המגזרים, ולכן הוא צריך להיות תחת משרד ראש הממשלה".

בשבוע שעבר שלחו העמותות החדשות מכתב לכחלון וחזקיהו, וכן למבקר המדינה יוסף שפירא וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שבו כתבו: "גורמים פוליטיים מתערבים באופן מובהק בתחרות בין העמותות ומקנים יתרון בלתי הוגן לגופים הוותיקים אשר לשמור על נחלתם, כאילו הינה נחלתם הפרטית".

"הניסיון למנוע את קיומו של המכרז, או לצמצם את המשמעות שלו, אינו נובע מהרצון לשפר את השירות הלאומי או למנוע פגיעה לכאורה (אשר לא קיימת כלל) בהתנדבות לשירות הלאומי אזרחי. אנו סבורים כי הוא מונע משיקולים זרים ואינטרסנטיים של בעלי עניין, באופן המנוגד לעקרון השוויון, לחוק חובת מכרזים, ובניגוד לטובת מתנדבי השירות הלאומי-אזרחי". על המכתב חתומים נציגי עמותות "העמותה לשוויון חברתי", "עמותת ש"ל", "עמותת אופק לקידום צעירים מתנדבים בישראל" ו"עמותת חיבור חדש".

אי הסדרים לא פגעו בפעילות האגודה להתנדבות

"הפעלת תקני השירות הלאומי דורשת ניסיון והתמקצעות ברכישת אמון המתנדבים והוריהם, בהצלחה בהשמת המתנדבים במקומות ההתנדבות, בליווי המעטפת ועוד ועוד", כך כתב שר החקלאות אורי אריאל במכתב ששלח לשר האוצר לפני כשבועיים בהתייחסות למכרז האחוד.

לא מפתיע כי השר אריאל, שאחראי על רשות השירות הלאומי, לא התייחס ברשימת הדרישות מהעמותות להתנהלות פיננסית תקינה. לפני כשנתיים התגלו אי סדרים חריפים בהתנהלות חלק מהעמותות, ובראשן האגודה להתנדבות, שמפעילה כ-5,500 מתנדבים. לפי החשד, שעדיין נמצא כיום בחקירת משטרה, האגודה להתנדבות גבתה ממשרדי ממשלה 18 מיליון שקל עודפים. אי סדרים התגלו גם בפעילות של עמותת ש"ל (שירות לאומי), שהיתה צריכה להחזיר למשרד הרווחה סכום של מאות אלפי שקלים.

בתגובה שניתנה בזמנו ל"כלכליסט", מסרה האגודה להתנדבות כי "איתרנו תקלות בדיווח שנתגלו כתוצאה ממערכת מחשוב מעודכנת אצל אחד ממשרדי הממשלה…". ואולם בכך לא נגמר הדבר. ל"גלובס" נודע כי העמותה החזירה סכומי כסף עודפים גם לגופים במגזר השלישי איתם עבדה, כלומר התגובה שלהם הופכת ללא רלוונטית. אי הסדרים האלו לא פגעו בפעילות של האגודה להתנדבות עם משרדי הממשלה. עם זאת, משרד הרווחה הפסיק את הפעילות עם עמותת ש"ל, דבר שמעלה תהיות לגבי האפליה בין שני הגופים.

ממשרד הרווחה נמסר כי "המקרים שונים בתכלית מכיוון שבעמותת ש"ל התגלה דיווח כוזב על ידי הפיקוח של המשרד ולמרות שניתנו מספר אזהרות העמותה המשיכה לדווח על מתנדבים שלא היו קיימים. לעומת זאת, האגודה להתנדבות פנתה אלינו מיוזמתה לאחר שגילתה אי סדרים כספיים בשל העברת כל מערך התשלומים לתוכנה ממוחשבת וביקשה להשיב למשרד את הכספים העודפים".