אנונימוס: משרד החקלאות מרוויח הון מהמשלוחים החיים

"המשרד מרוויח עשרות מיליוני שקלים בשנה מאגרות שמשלמים היבואנים, ולא פלא שהוא מתנגד להפסקתם", טוענים באנונימוס וב"תנו לחיות לחיות" • משרד החקלאות: להפך - הורדת המכסים ליבוא בשר הביאה לדילול קופת המדינה ב-30 מיליון שקל

הובלת עגלים אוסטרליים / צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים
הובלת עגלים אוסטרליים / צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים

ארגון אנונימוס למען רווחת בעלי חיים טוען כי משרד החקלאות הרוויח ב-2017 יותר מ-30 מיליון שקל באגרות מהמשלוחים החיים של עגלים וטלאים, סכום שהוא מעל ומעבר להוצאות של המשרד על העניין, וב-2018 צפוי גידול משמעותי.

באנונימוס וב"תנו לחיות לחיות" טוענים לקראת דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת ביום שלישי הקרוב כי משרד החקלאות מעניק יותר ויותר רישיונות ליבוא עגלים וכבשים, והיקף המשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה הולך וגדל.

לפני מספר ימים הודיע המשרד כי יקדם הקמת תחנות הסגר נוספות, לנוכח העלייה במשלוחים החיים. "המשרד מרוויח עשרות מיליוני שקלים בשנה מאגרות שמשלמים היבואנים", טוענים באנונימוס וב"תנו לחיות לחיות", "ולא פלא שהוא מתנגד להפסקתם".

תקנות מחלות בעלי חיים (יבוא בעלי חיים), קובעות כי עבור כל עגל משלמים היבואנים אגרה של 101 שקל ל-8 ימי הסגר, ועבור כל כבשה 43 שקל. ב-2017 יובאו לישראל 204,145 עגלים ו-258,309 כבשים. מכאן שהתשלום עבור העגלים הגיע ל-20,618,645 שקל; עבור הכבשים - 11,107,287; ובסך-הכול 31,725,932 שקל.

לטענת אנונימוס, ההסגרים מופעלים על-ידי היבואנים במעורבות מינימלית של משרד החקלאות, כך שהסכום לא אמור לכסות את ההוצאות הממשלתיות. המעורבות היחידה מצד הווטרינר הממשלתי המפקח על ההסגרים היא בדיקה חזותית וחיסון נגד מחלת הפה והטלפיים, אלא אם מתגלים תסמינים המחייבים ביצוע בדיקות דם מדגמיות. בכל חשש למחלה אמור לטפל הווטרינר הפרטי שמעסיק היבואן, למעט במקרים חריגים של חשש למחלות רשומות כגון מחלת הפה והטלפיים וקטרת העור.

היקף ההתעללות רק הולך וגדל

"משרד החקלאות מרוויח מהמשלוחים החיים, ולכן לא מפליא שהוא מתנגד להפסקתם, ושהיקף ההתעללות רק הולך וגדל, וזאת בניגוד להצהרות שר החקלאות על צמצום המשלוחים החיים", אומרים בעמותות. "רק לאחרונה נחשפו צילומים המתעדים בעלי חיים סובלים מצפיפות בלתי נתפסת, מכוסים בצואה, ובקיץ הם מתבשלים בעודם בחיים באוניות המחניקות. אנו קוראים לראש הממשלה להתערב בדחיפות ולעצור את המשלוחים החיים וההתעללות הכרוכה בהם לאלתר".

בשבוע שעבר הודיע משרד החקלאות כי יפעל לקידום הקמת תחנות הסגר לבעלי חיים המיובאים לפיטום ושחיטה בישראל במשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה, לנוכח העלייה במשלוחים החיים. בחודשים ינואר-אפריל 2018 יובאו לישראל 250,832 בעלי חיים במשלוחים החיים, עלייה של 73% לעומת התקופה המקבילה ב-2017, בה יובאו 145,808 כבשים ועגלים לפיטום ושחיטה בישראל. זאת, טוענים הארגונים, למרות ששר החקלאות אורי אריאל הבטיח מספר פעמים בעבר כי יפעל לצמצום המשלוחים החיים, ולמשל ב-23.4 השר אמר כי "יש כוונה לצמצם משמעותית את הובלת בני הבקר החיים מאוסטרליה לישראל".

"משרד החקלאות מצהיר כי יצמצם את המשלוחים החיים, אבל ההיערכות בשטח מראה אחרת", אמרה ח"כ יעל כהן-פארן מהשדולה לזכויות בעלי חיים בכנסת, שיזמה דיון מהיר בנושא הקמת תחנות ההסגר החדשות. "ההחלטה להרחיב את אתרי ההסגר כדי להיערך למשלוחי בקר ועגלים נוספים היא שערורייה".

משרד החקלאות: יוגדלו היקפי היבוא של בשר טרי מצונן

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "הטענה כי המדינה התעשרה כתוצאה מיבוא העגלים משוללת כל יסוד ולמעשה הפוכה לחלוטין. התחשיב בגין היבוא מכניס לקופת המדינה שליש בלבד מהסכום הנקוב, קרי 10 מיליון שקל, ואילו הורדת המכסים ליבוא בשר גרמו לגירעון בקופת המדינה של למעלה מ-40 מיליון שקל. אזי, המהלך הביא לדילול קופת המדינה ב-30 מיליון שקל.

"משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בשמירה על רווחת בעלי החיים. בתוך כך, המשרד פועל לצמצום כמות משלוחי הבקר לישראל ולהגדלת היקפי היבוא של בשר טרי מצונן לישראל, אך בשל העובדה שהביקוש המקומי גדול יותר מההיצע, לא ניתן לחדול לחלוטין מיבוא בעלי חיים. בשנת 2017 היינו עדים לעלייה של כ-25% בצריכת הבשר ביחס לשנים קודמות, לכן חלה עלייה ביבוא הבשר הטרי השחוט מחו"ל מ-6,391 טון בשנת 2016 ל-14,260 טון בשנת 2017 ובתחילת שנת 2018.

"משרד החקלאות פועל להגדלת היקפי היבוא של בשר טרי לישראל כתחליף ליבוא עגלים חיים מחו"ל. לכן, המשרד קידם שתי רפורמות משלימות. האחת - פתיחה ליבוא של בשר טרי שחוט מכמה שיותר מדינות באירופה, מהלך שהביא לעלייה בכמות הבשר הטרי השחוט מחו"ל בישראל; והשנייה - הארכת תוקף חיי המדף של הבשר הטרי, אשר במסגרתה הוארך תוקף חיי המדף המקסימליים של בשר טרי מצונן מ-45 ימים ל-85 יום, דבר שצפוי להפחית את היקפי המשלוח של בעלי חיים מחוץ לארץ, כיוון שתגדל האספקה של יבוא בשר טרי. המשלוחים הראשונים של בשר טרי מצונן עם אורך חיי מדף ארוכים הגיעו בחודש האחרון לישראל. על-פי הערכות הגורמים המקצועיים, הצעדים הללו יפחיתו בצורה ניכרת את הצורך בהובלת בעלי החיים לישראל.

"כמו כן, המשרד חידד ועדכן את נוהלי ההובלה של בעלי חיים דרך האוויר והים במטרה להגדיל את רווחת בעלי החיים. הנהלים הועברו לכלל היבואנים, והם מחייבים אותם. המשרד ממשיך לעקוב אחר ביצועם בשטח".

הצעות החוק: להפסיק יבוא עגלים וכבשים תוך 3 שנים

הצעת חוק שמוביל ח"כ מיקי זוהר מבקשת לקבוע מכסות מוגבלות ליבוא עגלים וכבשים במשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה, עד להפסקתו בתוך 3 שנים. הצעת החוק קובעת כי ב-2019 המכסה לא תעלה על 75% ממספר בעלי החיים שייובאו ב-2017, ובשנתיים הבאות תצטמצם בשיעור ניכר, שייקבע על-ידי שר החקלאות בהתאם להתפתחויות בשוק.

הצעות חוק דומות נוספות הוגשו על-ידי חברות הכנסת נורית קורן (ליכוד), מרב מיכאלי (המחנה הציוני) ותמר זנדברג (מרצ). בסך-הכול חתמו על ההצעות 27 חברי כנסת: מיקי זוהר, שרן השכל (ליכוד), יעקב מרגי (ש"ס), יהודה גליק (ליכוד), דן סידה (ש"ס), אורן חזן (ליכוד), דב חנין (הרשימה המשותפת), חיליק בר (המחנה הציוני), אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), איתן כבל (המחנה הציוני), יעל כהן-פארן (המחנה הציוני), מיכאל מלכיאלי (ש"ס), מוסי רז (מרצ), איציק שמולי (המחנה הציוני), מירב בן-ארי (כולנו), אכרם חסון (כולנו), עמיר פרץ (המחנה הציוני), נאוה בוקר (הליכוד), יפעת שאשא-ביטון (כולנו), יוליה מלינו-בסקי (ישראל ביתנו), עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), ציפי לבני (המחנה הציוני), יוסי יונה (המחנה הציוני) וג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת).

בעמותות מציינים כי רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, פרסמה סרטון בעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה, בו היא מביעה זעזוע מהתיעוד מהמשלוחים החיים שנחשף בתקשורת לאחרונה. ראש הממשלה הביע את גאוותו ברעייתו, "שהדאגה שלה לבעלי החיים חודרת ללבי וללבם של רבים ומניעה אותם לפעול".