מחפשים רמז לבאות? כך תדעו שמכסי המגן מתחילים להזיק

סכסוכי סחר חמורים אינם מסתיימים בדרך כלל עד שהמדינות המעורבות בהן חשות את הכאב • הבעיה היא שהכאב הזה הופך לחריף רק זמן מה לאחר שהנזק כבר נגרם

דונלד טראמפ \ צילום: רויטרס
דונלד טראמפ \ צילום: רויטרס

ממשל טראמפ הסלים ביום שישי את מלחמת הסחר שלו עם סין, והכריז שארה"ב תטיל מכסי מגן על סחורות סיניות. בתגובה נקטה סין צעדי תגמול. התפתחויות אלה התרחשו לאחר ההסלמה בסכסוך הסחר של ארה"ב עם קנדה בעקבות פסגת 7G לפני שבוע.

עד כה הייתה למדיניות הסחר של ממשל טראמפ השפעה מעומעמת בלבד. הכלכלה בסדר. האינפלציה בשליטה. שוק המניות - למרות התנודתיות שנרשמה בעקבות ההכרזות על מכסי המגן - עדיין נמוך בכ-3% בלבד מהשיא שנקבע בינואר.

למעט כמה יוצאי דופן - כמו מחיר העץ המנוסר שהגיע לשיא לאחר שארה"ב הטילה מכסי מגן על עץ קנדי - הרטוריקה עד כה הייתה קשה יותר מהמציאות בשטח.

המשקיעים צריכים להביט אל מעבר לנתונים הכלכליים כדי לראות את הפגיעות הראשונות של סכסוכי הסחר. לדברי כלכלנים יש שלושה אינדיקטורים ראשוניים שלהם יש לצפות. הראשון הוא השוק. שלשום ירדו המניות, אך באופן מתון בלבד, וייתכן שהסיבה לכך היא שהמשקיעים החליטו שאיומיו של טראמפ חלולים בעיקרם. עם זאת, מניותיהן של חברות בעלות חשיפת סחר רבה, כמו קאטרפילר ובואינג, איבדו יותר מ-2% מערכן. למעשה, תגובת השוק יכולה לשלוח איתות לממשל שהוא מפעיל לחץ גדול מדי.

האינדיקטור השני הוא הבוחרים, בייחוד בקהילות שבהן מספר רב של מקומות עבודה תלוי בסחר. עד כה הפגיעה הייתה מתונה, אך מכסי המגן הסיניים החדשים עלולים ליצור תהודה חזקה בדעת הקהל מהתהודה המשתקפת בסקרי דעת קהל או בקלפיות.

האינדיקטור השלישי הוא החברות שנפגעות ממכסי המגן. תמיד יהיו תלונות מתעשיות שנפגעו, אבל מה שחשוב זה כשהחברות מתחילות לדבר על שיבושים בעסקיהן. יש רמזים לכך שזה קורה. בכנס משקיעים ביום ג', למשל, אמרה לנוקס אינטרנשיונל, ספקית חימום, אוורור וקירור, כי לנוכח חוסר הוודאות סביב מכסי המגן היא החליטה להשעות את תוכניתה להרחיב את פעילותה העסקית במקסיקו.

נתונים כלכליים רשמיים מספקים תובנה זעומה מאוד על תפקודן של שרשרות האספקה העולמיות, וכפי שהוכיחו השיבושים שנגרמו מרעידת האדמה והצונמי ביפן ב-2011, לעתים קרובות אין לחברות עצמן הידע החיוני לגבי שרשרות האספקה של עצמן.

הסכנה היא שכאשר יתבררו השלכות מהלכי הסחר האחרונים של ממשל טראמפ, כבר ייגרם מהם נזק כלכלי משמעותי.