מניית המשביר מייצרת הפסדים למבוטחי הפניקס והכשרה ביטוח

לאחר ירידה של 75% במניה בשלוש השנים האחרונות, גם פיצוי של 5% מההון מותיר את הפניקס עם הפסד של כ-15 מיליון שקל "על הנייר" ברשת בתי הכלבו • בהכשרה ביטוח של אלי אלעזרא מדובר בהפסד יותר מכפול

האופטימיות ששידרה קבוצת המשביר לצרכן לפני כשלוש שנים עם הקצאת מניות שביצעה לחברת הביטוח הפניקס, רחוקה מלבוא לידי ביטוי בביצועי מנייתה מאז. זו צללה בתקופה זו בכ-75% ומייצרת להפניקס הפסד של כ-15 מיליון שקל "על הנייר" - מחצית מכספי ההשקעה שביצעה ברשת בתי הכלבו של רמי שביט.

מניית המשביר צללה
 מניית המשביר צללה

המשביר עדכנה לקראת סוף השבוע האחרון כי בעקבות ירידת שוויה, היא תקצה להפניקס כ-5% ממניותיה, וזאת בהתאם למנגנון פיצוי שנקבע בהסכם ההקצאה שנחתם בין הצדדים לפני כשלוש שנים. בין היתר נקבע אז כי שער המניה המינימלי לפיו יחושב הפיצוי יעמוד על 1.4 שקלים - גבוה בכ-70% משוויה הנוכחי של המניה, כ-80 אגורות.

טרם ההקצאה הנוכחית, מחזיקה הפניקס בכ-6.5% ממניות המשביר, בשווי נוכחי של כ-8 מיליון שקל, וכעת תקבל כאמור כ-5% נוספים, בשווי שוק של כ-6 מיליון שקל - ובסך הכל החזקה של כ-11% בשווי של כ-15 מיליון שקל.

השקעתה של הפניקס במניות המשביר , תמורת סכום כפול של כ-30 מיליון שקל - נעשתה לפי שווי מניה של 2.8 שקלים, שהיה אז נמוך בכ-15% ממחיר המניה בשוק, ושיקף למשביר שווי חברה של כ-420 מיליון שקל "אחרי הכסף". רמי  שביט מסר אז כי הוא "שמח על הבעת האמון של הפניקס בפעילות הקבוצה ובחזונה העסקי, ואנו שמחים על הפיכה לשותף אסטרטגי ארוך טווח". לאחר ההקצאה הנוכחית להפניקס, חלקו של שביט במניות המשביר, בהן הוא מחזיק באמצעות קבוצת שביט-גיטרץ, יעמוד על כ-63% מההון. 

בהסכם בין הצדדים נקבע כי זכותה של הפניקס לפיצוי תפקע במקרה שבו תגיע המשביר לשווי שוק של 700 מיליון שקל. אולם שווי השיא אליו הגיעה זמן קצר לאחר העסקה עמד על כ-535 מיליון שקל, ומאז הוא נמצא בכיוון ההפוך - כשמוקדם יותר החודש המשביר הגיעה לנקודת שפל מאז החתימה על העסקה כששוויה עמד על כ-110 מיליון שקל (כיום נסחרת המשביר בשווי חברה של כ-125 מיליון שקל, אחרי צלילה של קרוב ל-60% במנייתה מתחילת השנה). את עיקר השקעתה במשביר ביצעה הפניקס בכספי המבוטחים המנוהלים בפוליסות המשתתפות ברווחים ("ביטוחי מנהלים"), והיתר בכספי הנוסטרו. 

שחיקה ברווחיות על אף שיפור בפעילות הכלבו

גוף מוסדי נוסף שרחוק מליהנות מפירות השקעה שביצע בקבוצת המשביר הוא חברת הכשרה ביטוח של אלי אלעזרא. הכשרה ביטוח השקיעה במהלך 2014 כ-60 מיליון שקל (מתוכם כ-10 מיליון שקל כהלוואה) כנגד הקצאת כ-13% ממניות המשביר. השקעה זו נעשתה לפי שווי מניה דומה לזה של הפניקס (2.8 שקלים) ומומנה בשיעור שווה מכספי הנוסטרו ומכספי המבוטחים של החברה. שווי החזקתה הנוכחית במשביר מסתכם בכ-14 מיליון שקל, קרי הפסד "על הנייר" של כ-36 מיליון שקל על ההשקעה ההונית בלבד. 

בדומה להפניקס, גם בהסכם שנחתם בין הכשרה ביטוח למשביר נקבע סעיף פיצוי במקרה של ירידת שווי, בתנאים דומים, אולם מועד הפיצוי נקבע בתום חמש שנים ממועד השלמת העסקה, שנחתמה במאי 2014.

קבוצת המשביר מתקשה להרוויח זה תקופה ארוכה, ובסיכום הרבעון הראשון של השנה הציגה הפסד של 4.5 מיליון שקל, לאחר שב-2017 כולה הפסידה כ-9 מיליון שקל. בסך הכול בארבע השנים האחרונות (2014-2017) הפסדי החברה מצטברים לכ-65 מיליון שקל.

כיום פעילותה של המשביר מתרכזת ברשת בתי הכלבו הנושאת את שמה (המשביר החדש לצרכן) וכוללת קרוב ל-40 בתי כלבו וסניפי קונספט בפריסה ארצית, וזאת לאחר שבסוף 2017 השלימה המשביר את מכירת רשת ניו פארם לשופרסל תמורת כ-130 מיליון שקל - עסקה ממנה היא צופה רווח הון של כ-40 מיליון שקל.

המשביר גם שותפה עם ויזה כאל בכרטיס האשראי החוץ בנקאי מועדון 365, וכן מחזיקה בפעילות של פיתוח טכנולוגיות בתחום ההסעדה (טכנולוגיות 365).

בסיכום רבעוני נהנתה המשביר מעלייה של יותר מ-5% בהכנסותיה, שהגיעו ל-246 מיליון שקל, אולם הרווח הגולמי נשחק ב-6% ל-95 מיליון שקל והעביר אותה להפסד תפעולי של יותר מ-3 מיליון שקל, אחרי שורה מאוזנת בסעיף זה ברבעון המקביל אשתקד.

עיקר השיפור במכירות הרבעוניות הגיע מפעילות בתי הכלבו, שהושפעה ככל הנראה מעיתוי חג פסח, אולם הרווח התפעולי של פעילות זו צלל ב-80% ל-1.5 מיליון שקל - מגמה המיוחסת ל"שחיקה ברווח הגולמי בגין מחלקת הקוסמטיקה".

במשביר מציינים כי "בהמשך לשינויים בשוק הקמעונות ולתחרות המתגברת בענף, פועלת החברה למיצובה מחדש של הרשת באמצעות הגדלת וייחוד מגוון המוצרים, על-ידי יבוא מותגים בינלאומיים בבלעדיות, וכן בבנייה מחדש של מחלקת הילדים עם מותגים אירופיים". כמו כן היא פועלת "להרחבת המגוון והגדלה משמעותית של מחלקת הספורט, מחלקת אביזרי אופנה והנעליים. כל אלה, במקביל להרחבת המותג הפרטי אותו בונה החברה במוצרי הבייסיק".