המכרזים להפעלת מוניות שירות של מ' התחבורה יוצאים לדרך

במסגרת הרפורמה יפורסמו מכרזים להפעלת כ-20 אשכולות של קווי מוניות ברחבי הארץ, הכוללים כ-110 קווים • בקווי המוניות אשר יזכו במכרזים לראשונה יתאפשר השימוש בכרטיס הרב-קו

ישראל כץ / צילום ארכיון: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום ארכיון: תמר מצפי

משרד התחבורה יפרסם בימים הקרובים את המכרזים הראשונים להפעלת קווי מוניות שירות במסגרת הרפורמה בענף שאושרה לפני חמישה חודשים. כך הודיע היום (ב') משרד התחבורה.

במסגרת הרפורמה יפורסמו מכרזים להפעלת כ-20 אשכולות של קווי מוניות ברחבי הארץ, הכוללים כ-110 קווים. בקווי המוניות אשר יזכו במכרזים לראשונה יתאפשר השימוש בכרטיס הרב-קו. במשרד התחבורה טוענים כי עם הפעלת כל הקווים המתוכננים, יגדל מספר מוניות השירות בישראל במאות אחוזים, לעומת מספר מוניות השירות הפועל כיום.

מאז הכנסת כרטיס הרב-קו לתחבורה הציבורית בישראל, קיימת העדפה ברורה של ציבור הנוסעים לאוטובוסים. מסיבה זאת, בשנים האחרונות הצטמק מספר מוניות השירות - ומתוך 2,300 רישיונות למוניות שירות שחילקה המדינה, פעילות כיום פחות מ-700 מוניות.

כאמור על פי הרפורמה של כץ, השימוש בכרטיסי הרב קו יתאפשר רק במוניות שיעברו את תנאי הסף של משרד התחבורה ויזכו במכרזיו. בעלי המוניות הוותיקות, שפעילות בענף כבר שנים, חוששים כי קיימת סכנה משמעותית לכך שבעקבות ההליך התחרותי המתוכנן, יהיו קווי שירות שייכחדו. זאת משום שלא באמת יוכלו להתמודד במכרזי המשרד מול חברות התחבורה וההסעות הגדולות, כמו דן, אגד ועוד. נציין כי טרם פורסמו תנאי הסף של המכרזים.

מחר ייערך הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הרפורמה בענף מוניות השירות ובפרט בתנאי מתן "הגנת קשישא" למוניות הפעילות.

מהתאגדות מוניות השרות הפעילות נמסר בתגובה: "כל רפורמה בענף מוניות השירות שנותנת לגיטימציה ועידוד לריכוזיות ולא כוללת את קידום הצעת חוק הרב קו גם למוניות השרות היא רפורמה ריקה מתוכן, שתפגע קודם כל בציבור הנוסעים".