מה מלמדים המינויים האחרונים בצמרת המשק הישראלי

מינויים של יורם נוה למנכ"ל כלל ביטוח ודודו מזרחי למנכ"ל בזק מעידים על פרופיל המנכ"לים הטריים שכבשו לאחרונה את החברות הגדולות במשק • "גלובס" מנתח את המינויים והאתגרים

מינויים של יורם נוה למנכ"ל כלל ביטוח ודודו מזרחי למנכ"ל בזק ביממה האחרונה מצטרפים לסבב המינויים שהתרחש בשבועות האחרונים בשורה ארוכה של חברות גדולות: מאסם ועד אל על המנכ"לים החדשים הם בעיקר גברים, בשלהי שנות ה-40, שצמחו בתוך הארגון ורצוי גם עם רקע בניהול כספים.

משחק הכסאות של החברות הגדולות במשק
 משחק הכסאות של החברות הגדולות במשק

משימת השיקום של השלישייה החדשה בצמרת בזק

אחד הדברים המעניינים שקרו בשוק התקשורת בעקבות המינוי של דודו מזרחי לתפקיד מנכ"ל בזק היה התגובות החיוביות של האנליסטים. אנליסטים בישראל כמו גם מנהלי השקעות זרים הביעו סיפוק רב מהמינוי הזה. זה לאו דווקא צריך להפתיע. מניית בזק  ספגה ירידה קשה מאוד בשנה האחרונה, והמינוי של מזרחי מבטא אולי יותר מכול את השאיפה של המשקיעים לראות תיקון שלה. קשה להתעלם מהעיתוי של המינוי - שנה, כמעט בדיוק, לחקירה הגלויה של הרשות לניירות ערך נגד בעל השליטה הקודם בבזק. ידוע שמזרחי עזב את בזק על רקע העסקאות שנחקרו ברשות, אבל האמת היא שהוא עזב קודם כול לא בגלל עצם קיומן של העסקאות אלא בגלל התמורה ששילמה בזק במסגרתן. רוצה לומר, מזרחי לא התנגד לכך שבזק תרכוש את חלקה של יורוקום ב-yes. להיפך. הוא כן התנגד לכך שבזק תשלם כמיליארד שקל עבור עסקה שאמורה הייתה לשלם עליה במקרה הטוב רבע מזה.
הבחירה במזרחי וברן גוראון, מנכ"ל פלאפון שמונה לשמש במקביל גם כמנכ"ל yes, יוצרת עם יו"ר קבוצת בזק שלמה רודב שלישייה חדשה בצמרת. רודב, מזרחי וגוראון אמורים להחזיר את בזק לימיה הטובים. למעשה, רודב מותח קו על העבר מתוך כוונה ברורה וחד-משמעית ליצור מציאות חדשה.

רוני בירון, מהאנליסטים המוערכים בשוק, כתב על מזרחי וגוראון: "להערכתנו, מדובר במינויים איכותיים המצטרפים למינויו של שלמה רודב לתפקיד היו"ר בצומת משמעותי עבור החברה ולאחר תקופה לא קצרה של ואקום ניהולי. לדודו מזרחי היכרות רבת שנים עם בזק, שכללה מגוון תפקידים ניהוליים שהאחרון בהם תפקיד סמנכ"ל הכספים של הקבוצה ומשנה למנכ"ל. רן גוראון מביא עמו גם כן ניסיון ניהולי רב בתוך בזק. השניים מאחדים כוחות עם שלמה רודב לאחר ששיתפו פעולה תחת בעלות איפקס/סבן. כמו כן, הם מגיעים עם רקע נקי מבחינת ממשל תאגידי".

האתגרים של עסקי הקבוצה

ברמת הכותרת, האתגר של הטריו הוא לשקם את בזק ולנסות להחזיר אותה למסלול מתוקן, אבל האתגרים הספציפיים הם לא פשוטים. הביזנס עצמו של בזק בירידה, ואת זה נוטים לשכוח. בזק בינלאומי נשחקת בגלל השוק הבינלאומי שהולך וקטן; פלאפון נאבקת בשוק תחרותי מאין כמוהו להשאיר את הראש מעל המים. כמו מתחרותיה הוותיקות, אם היא תצליח לסיים את השנה ללא הפסד זה יהיה נס; yes נמצאת במאבק בלימה על נטישת המנויים, והיא משלמת על כך מחירים כבדים מאוד בשחיקת הרווחיות; ובזק קווי אמנם ממשיכה להרוויח יפה, אך התחרות בשוק לא פסחה עליה. היא ממשיכה לאבד הכנסות בטלפוניה מדי שנה, ומנועי הצמיחה החלופיים אינם מורגשים מספיק עדיין.

על כך יש להוסיף את החשש מפני התרחבות הפריסה העצמאית של פרטנר וסלקום בתחום הסיבים האופטיים, ואת העיסוק של משרד התקשורת בכל הקשור לרווחיות העודפת של בזק. כרגע הדבר בא לידי ביטוי בניסיון לייצר תחרות דרך מחירי הטלפוניה הסיטונאית שהמשרד דורש ליישם. בזק אמנם בלמה את ההשפעה שהייתה עשויה להיות למהלך, אבל זה לא אומר שמשרד התקשורת ישכח מהרווחיות העודפת של החברה.

 

סימן שאלה גדול נוסף מרחף מעל מה שהתפרש בטעות כרצון של בזק להקים שתי ישויות נפרדות - חברת שירותים וחברת תשתיות. ובכן, אין כוונה כזו ולא הייתה. הרעיון הוא לייצר סינרגיה בין הפעילויות היכן שהרגולטור מאפשר. מטרת העל של בזק היא להקים חברה אחת לא מופרדת, כלומר לבטל את ההפרדה המבנית כמקובל בכל העולם, אבל בימים ההם אין מלך בשוק התקשורת, ולפיכך הוחלט לחפש את הדרך להתייעל מבחינה תפעולית.

הצעד הראשון הוא המינוי של רן גוראון גם כמנכ"ל yes, במקום רון אילון. לא מדובר במיזוג בין החברות. הקמת שתי ישויות במודל של חברת שירותים וחברת תשתיות הוא מודל רע שלא הוכיח את עצמו בשום מקום בעולם, גם לא בבריטניה מולדתו. בדירקטוריון בזק יודעים זאת. בטווח הקצר, זה נשמע רעיון טוב שיכול להשיא תמורה לבעלי המניות (בעיקר לפיננסיירים), אך בטווח הארוך מדובר במהלך רע לבזק, ועוד יותר מכך, רע לשוק התקשורת בארץ.

היחסים עם משרד התקשורת משתנים

בדירקטוריון בזק יושבים כיום שני מנכ"לים לשעבר של החברה, אילן בירן ואמנון דיק. שניהם יודעים היטב מהי רגולציה וחוו את השלכות המאבקים מול משרד התקשורת על בשרם. מאז שהם היו מנכ"לים, למעשה כמעט כלום לא השתנה בשיח מול משרד התקשורת. לא נוצר דיאלוג שיוביל למשהו פרודוקטיבי. לבזק הייתה תרומה מכרעת בכך. נכון שהתנהלות משרד התקשורת היא לא פעם שערורייתית, אבל לבזק יש אחריות גדולה למצבה. לא לחינם רודב, וגם דוד גרנות היו"ר הזמני לפניו, הפסיקו מיידית את מדיניות ההתכסחות עם המשרד. המדיניות הזאת גרמה רק נזק והסיטה את בזק מהתמקדות בעשיית הטוב ביותר שהיא יכולה.

ההנהלות הוותיקות עומדות להשתנות

אחרי מינוי המנכ"לים, לא יהיה מנוס מרענון השורות בקבוצה ברמת ההנהלות. זו נקודה רגישה שמזרחי וגוראון ללא ספק יידרשו לטפל בה. ההנהלות בחברות של קבוצת בזק הן ותיקות מאוד. יש לכך יתרונות רבים, אבל גם חסרונות. בין חלק מהדמויות נוצרו חיכוכים. סביר להניח שהשנים הארוכות אפשרו לגוראון ולמזרחי לגבש דעות על חברי ההנהלות האלה. את רוב הסמנכ"לים הם מכירים היטב. בזק נעשתה כלוב של זהב לחלק מהמנהלים, ולא תהיה ברירה אלא להיפרד מחלקם. השמועות בעניין הזה כבר רצות ובזק כמרקחה. כשסטלה הנדלר הגיעה מבחוץ, היא לא נגעה באף סמנכ"ל שמונה על ידי קודמה, בין היתר משום ששאול אלוביץ חשב שאין צורך להחליף סוסים. כעת המצב שונה. ייתכן שרודב מצפה מגוראון ומזרחי לעשות בדיוק את זה, לרענן לרענן את השורות כדי לעשות דברים אחרת. 

מנכ"ל כלל ביטוח הנבחר: "יש לנו הרבה במה לטפל"

בתום מרוץ צמוד, דירקטוריון כלל ביטוח בחר אתמול ביורם נוה לתפקיד מנכ"ל החברה במקומו של המנכ"ל היוצא איזי כהן. מי שהתמודדה מולו על התפקיד היא ענת לוין, מנהלת ההשקעות הראשית בכלל ביטוח שהתפטרה לאחרונה.

נוה נחשב למועמד שמקורב לראשי ועד העובדים בכלל ביטוח, וזאת מתוקף היותו ראש חטיבת המשאבים בקבוצה - והאחראי על משאבי האנוש, על הלוגיסטיקה בקבוצה ועל מוקדי השירות ללקוחות.

"אחד הדברים החשובים שעומדים בפני הוא לשנות את המיקום של החברה בענף ואת התפיסה שלה בעיני הציבור. מה זה אומר? כלל ביטוח, אם שואלים אותי, היא החברה של כולנו. התפקיד המרכזי שלי כמנכ"ל הוא לשפר את החברה לטובת כל בעלי העניין שלה - התנהלות נכונה, אנרגיות נכונות ועבודה עם פריון גבוה לטובת הצלחת החברה, כמו גם עובדים מרוצים, שיביאו ללקוחות מרוצים, כל אלה יביאו לשיפור שורת הרווח של כלל ביטוח, לטובת בעלי המניות שלה". כך אומר היום ל"גלובס" נוה שייכנס לתפקידו באופן מיידי, כבר בתחילת יולי.

הוא מוסיף כי ב"יש לענף הביטוח עבודה קשה בשיפור המיצוב שלו בעיני הציבור ואני רוצה שכלל ביטוח תוביל בהיבט של שקיפות והגינות לציבור. רק כדי לסבר את האוזן - כלל ביטוח משלמת מדי יום 10 מיליון שקל למבוטחים שנמצאים ברגע של מצוקה. ועדיין, תדמיתו של הענף כמי שמסייע לאנשים במצוקה, מאוד נמוכה".

יש לך קירבה לוועד ולעומד בראשו.

"בהתנהלות בחברה שיש בה ועד עובדים משמעותי ודומיננטי כמו בכלל ביטוח נוצרת מערכת יחסי עבודה מקצועית. המערכת הזו מאפשרת לגשר על מחלוקות במינימום חיכוך לארגון".

עם זאת, נוה אינו מינוי טבעי, בטח לא מבחינת גורמים מחוץ לכלל ביטוח, למרות מרכזיותו בקבוצה פנימה. זאת משום שהוא לא מנהל בעל ניסיון בתחומי הליבה של הקבוצה, ובראשם ביטוח ופנסיה.

איך תכפר על חוסר ניסיון בתחומי הליבה של הביטוח והפנסיה?

"לכל מנהל יש חסרונות ויתרונות. מנכ"ל של גוף כזה גדול דורש הצטיינות במספר תחומים כמו יחסי אנוש, הבנה בתחום ההשקעות, ניהול מכירות במגוון ערוצים, ניהול של פרויקטים מורכבים, הובלת חדשנות, דיגיטציה ועוד. למדתי שכוכבים יש רק בשמיים ואני מאמין בלמידה, בעבודה קשה, בלזהות אנשים נכונים, להביא אנשים שישלימו אותך היכן שאתה פחות חזק והכי חשוב - להוביל את האנשים בשיתוף פעולה. אני אבחן את הדברים בצורה עניינית ולטובת החברה.

"זה אתגר גדול מאוד והרבה אחריות, ואצטרך את הסיוע של כולם. מנכ"ל לבד לא יכול לקדם ספינה כה גדולה בלי דירקטוריון תומך, מנהלים טובים לצדו ועובדים ושותפים עסקיים הרתומים להנעת הספינה", הוסיף.

נוה, בן 47, נשוי ואב לשלושה, נתפס מבחינת יו"ר החברה דני נוה כמי שיכול להוביל את החברה קדימה בהיבט הדיגיטלי בעיקר. בתחילת דרכו המקצועית הוא היה מתמחה ועורך דין במשרד עוה"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', בשנים 1998 עד 2004. או אז הוא הצטרף כבכיר במחלקת התאגידים ברשות ני"ע. נוה כיהן כמשנה לראש מחלקת תאגידים, עד שעזב את הרשות בעשור הקודם לטובת קבוצת כלל ביטוח.

הוא הצטרף לבית ההשקעות של הקבוצה - כלל פיננסים, בתחילה כיועץ משפטי וסמנכ"ל פיתוח עסקי. די מהר הוא מונה למשנה למנכ"ל, וכשטל רז הגיע לכלל פיננסים, יורם נוה הפך גם למנכ"ל חבר הבורסה והניהול תיקים, קרנות הנאמנות ותעודות הסל של בית ההשקעות, כלל בטוחה. כשטל רז עזב את כלל פיננסים, בדצמבר 2011, הוא מונה גם למנכ"ל בית ההשקעות, שגם החזיק בזירת סוחר. הוא נכנס בימי הטלטלה בשווקים, כשבית ההשקעות נאנק תחת קשיים שהיו בשוק. בית ההשקעות איבד הרבה ערך לאורך השנים, לא באשמתו הישירה של נוה (למשל בגלל מחיקות על רכישת קרנות הנאמנות שעשתה הקבוצה, כמו גם בגלל השקעות כושלות בטיטניום), כשאיזי כהן, שהגיע לכלל ביטח בסוף 2012, וכבר ראה לנכון לצאת מהתחום.

מבחינת איזי כהן הסגירה של כלל פיננסים והיציאה מתחום הפיננסים וההתמקדות בביטוח, הייתה אתגר שנוה עמד בו יפה. זה כלל את מכירת טיטניום, את מכירת הקרנות נאמנות והתיקים המנוהלים להראל, ואת חבר הבורסה לבנק ירושלים. בסוף כל ההליך, כלל פיננסים עמד בחובות שהועמסו עליו.

הוא מונה למנהל חטיבת המשאבים בקבוצת כלל ביטוח בינואר 2014, כשבמסגרת זו ריכז בין היתר את המעבר של הקבוצה למשכנה החדש בקרית עתידים, "פרויקט גדול, שהייתה בו עמידה בזמנים ובתקציב", אומרים בסביבת נוה, כשבמקביל הוא ריכז את ההתנהלות מול ועד העובדים "ופיתח מערכת יחסים בונה עם הוועד".

בתחילה חטיבת המשאבים הייתה מחלקת משאבי אנוש ולוגיסטיקה. נוה ביקש מאיזי כהן גם משהו עם "ביזנס", והמנכ"ל נענה והעביר אליו את תחום השירות, ובהמשך את מוקדי השירות לקוחות. ומאז "אנו עושים עבודה איכותית בשיפור ההליכים, ורואים זאת בשיפור במדדי השירות של הפיקוח", אומרים בסביבת נוה.

בצבא היה נוה רס"ן במילואים, בחיל המודיעין ובחיל האוויר, והטיס מזל"טים. כסטודנט עבד גם באלביט מערכות בפיתוח של מזל"טים.