פיתוח חדש: אפליקציה שתזהה קשיים אצל בני הגיל השלישי

חברת Myndyou כבר החלה לשתף פעולה עם ענקית שיקום אמריקאית ומתכוונת בהמשך להתרחב לתחומי האבחון של אלצהיימר, ועזרה למשפחות המטופלים • יזמת ומנכ"לית החברה: "ראיתי כיצד תחום הטיפול בגיל השלישי משווע לתמיכה ולעזרה, וגם ראיתי את הפוטנציאל העסקי האדיר הגלום בו"

מרפאים בעיסוק או קלינאי תקשורת זוכים בדרך כלל להתעלמות די גורפת בציבור, אולי משום התפיסה המיושנת את תפקידם של בעלי המקצועות הפרא-רפואיים כ"נחמד אבל לא חיוני". הסטארט-אפ מיינד יו (Myndyou) מבקש לתת בידיהם כלי חדשני בטיפול בגיל השלישי - מערכת המזהה באמצעות הטלפון הנייד קשיים פיזיים וקוגניטיביים ומאפשרת אבחון מדויק יותר והתאמת הטיפול.

לדברי רות פוליאקין-ברוכי, יזמת ומנכ"לית החברה, "אחת הבעיות בטיפול בפגיעות קוגניטיביות אצל בני הגיל השלישי היא שאנשים מגיעים אליו מאוחר, הן משום שהנושא רגיש וקשה להעלות בפני בן המשפחה חשש שהוא סובל מליקוי, וכן משום שקשה להבדיל בין הידרדרות טבעית כתוצאה מהגיל להידרדרות שיש מה לעשות לגביה. כשכבר יש התערבות, היא מתרחשת בנקודת זמן אחת, ואולי זה יום טוב או רע במיוחד ויש לכך השלכות לגבי הטיפול. לעומת זאת, באבחון הידרדרות לאורך זמן, אפשר לדעת מה הנסיבות שבהן היא מופיעה, מה קצב ההידרדרות ועוד. אז נוכל לחבר לכל בעיה את הטיפול והאימון הנכון".

פוליאקין-ברוכי חשפה לצורכי הטיפול בגיל השלישי כאשר ניהלה את חברת וולסנס, שפיתחה בדים חכמים המתריעים על הופעת פצעי לחץ בבתי חולים. "כשניהלתי את וולסנס, התגוררתי בארה"ב וביליתי שעות רבות בבתי החולים ובבתי האבות", היא מספרת. "יצאתי מהחוויה הזאת עם תובנות רבות לגבי מה אני רוצה וצריכה לעשות בחיים. ראיתי כיצד תחום הטיפול בגיל השלישי משווע לתמיכה ולעזרה, וגם ראיתי את הפוטנציאל העסקי האדיר הגלום בו".

שותפה למיזם ולחיים, איתי ברוכי, ד"ר לפיזיקה מאוניברסיטת תל אביב, מסביר את הטכנולוגיה שעליה מתבססת החברה. "במשך רוב הקריירה שלי עסקתי ברשתות נוירונים ועיבוד אותות", הוא אומר, "זו היכולת שמאפשרת לנו במיינד יו להבין בשיטות של עיבוד אותות ולמידת מכונה היכן המטופל חורג מדפוס היכולות הרגיל שלו, אף שהשינוי הוא איטי והדרגתי. האותות נאספים בעזרת מכשיר הסלולר. אנחנו מסתכלים על דפוסי תנועה, בחירת מסלולים, דפוסי שינה, מנתחים את הקול".

החברה תתמקד תחילה בתחום הריפוי בעיסוק, ובהמשך הכוונה להתרחב לתחומים נוספים. "אנחנו נותנים היום למרפא בעיסוק מידע שבאמצעותו הוא יכול להתאים טוב יותר את הטיפול שלו, כדי לגשר על הפער שיש לו מעצם העובדה שהוא נפגש עם המטופל באופן נקודתי ולא רציף", אומרת פוליאקין-ברוכי. "נניח שאדם חוזר הביתה אחרי אירוע מוחי והוא אוהב לעשות קניות של מזון. המטפל יכול להוריד עבורו את האפליקציה, ברשותו, והיא בוחנת את המסלול שלו כשהוא קונה בסופר. אם המטפל רואה שהוא מתקשה בדברים מסוימים (למשל, הוא עוצר כמה פעמים או שהוא הולך וחוזר בתוך הסופר), הוא יוכל לאמן אותו בהתאם. לראשונה גם המטפל יראה אם יש תועלת בהתערבות שלו. הפידבק הזה חוזר גם אל מערכת הבריאות ומגביר את הסיכוי שהמטפל יקבל אי פעם תשלום נאות על עבודתו".

המוצר כבר נמצא בשוק. מרפאים בעיסוק משתמשים בו באמצעות שיתוף פעולה עם חברת Genesis Rehab Services האמריקאית, חברת ענק בתחום השיקום והטיפול במבוגרים בארה"ב, המעסיקה בין היתר 30,000 מרפאים בעיסוק. "אנחנו נמצאים בחדירה ראשונה לשוק יחד איתם, והשנה נטפל באלף מטופלים", אומרת פוליאקין-ברוכי. המודל העסקי במקרה הזה הוא תשלום חודשי פר מטופל, שמגיע ל-15-50 דולר לחודש, תלוי בסוג השירות המבוקש.

בהמשך, בחברה מתכוונים להתרחב לתחום האבחון המוקדם של אלצהיימר ולתחום העזרה למשפחת המטופל. "אנחנו רוצים להעביר מידע גם למשפחות, שיבינו טוב יותר את המצב של בן משפחתם ויקבלו פידבק על העזרה שהתמיכה שלהם נותנת לו. אנחנו חושבים שהמשפחות יאמצו את הכלי רק אחרי שיראו כיצד הוא פועל אצל אנשי מקצוע".