אורי אריאל | בלעדי

אריאל ומגדלי הירקות ינסו לבלום התייקרות העגבניות

לפי הסיכום בין שר החקלאות, אורי אריאל, לבין מזכיר ארגון מגדלי הירקות, אורי יפרח, מחיר העגבניות לא יעלה מעל ל-7 שקלים במחיר סיטונאי עד סוף החודש

עגבניות / צילום: תמר מצפי
עגבניות / צילום: תמר מצפי

שר החקלאות ומזכיר ארגון מגדלי הירקות ינסו לבלום את התייקרות מחירי העגבניות. לפי הסיכום בין שר החקלאות, אורי אריאל, לבין מזכיר ארגון מגדלי הירקות, אורי יפרח, מחיר העגבניות לא יעלה מעל ל-7 שקלים במחיר סיטונאי עד סוף החודש - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בהסכמות שככל הנראה נבעו מניסיון להימנע מפתיחת שוק העגבניות ליבוא, ואולם המשמעות של ההגבלה הזו היא מחיר לצרכן שיעמוד על כ-11-12 שקלים לקילו בפורמטים השונים, שנחשב למחיר גבוה באופן יחסי.

גל ההתייקרויות במחירי המזון שחלו במוצרים כמו טונה, אורז, ובשר קפוא מיובא, מורגש בימים האחרונים היטב גם במחירי הפירות והירקות. עלייה זו באה לידי ביטוי גם במדד המחירים לצרכן במחירי הפירות שעלו בלמעלה מ-17%. לפי הדוח השבועי של חטיבת המחקר של משרד החקלאות, בשבוע ה-22 בשנת 2018, המחירים של עגבניות חממה עלו בכ-5% במכירה סיטונאית, שמשמעותה עלייה של כ-0.25 שקלים לקילו, ובכ-2% במכירה לצרכן, עלייה של כ-0.10 שקלים לקילו. המחיר לצרכן ברשתות השיווק הגיע עד ל-6.46 שקלים לקילו. 

מחירי העגבניות
 מחירי העגבניות

ממה נובעת ההתייקרות? במשרד החקלאות מסבירים כי שוק העגבניות הוא שוק תנודתי, וזאת בשל משתנים בלתי תלויים כגון מזג-אוויר לעומת היקפי שטחי הזריעה; וכי בהתאם, מחסור בעגבניות עלול להוביל לעלייה במחיר לצרכן.

משרד החקלאות עוקב בשגרה אחר מחירי ירקות ופירות. בשבוע שעבר, המחיר הסיטונאי של העגבניות עלה אף ל-6.50 שקלים. על-פי מדיניות המשרד, הנוהל הוא שכאשר מחירן הסיטונאי של העגבניות עולה על 6 שקלים במשך 4 ימי עבודה ברצף, פועל המשרד, ביחד עם נציגי החקלאים, להורדת המחיר לצרכן. במקביל, נבחנת גם אפשרות לפתיחת יבוא.

לפי משרד החקלאות, מחיר העגבניות נובע מהחום ששרר בחודש מאי, שהיה אחד החודשים החמים ביותר השנה.