הקרב על הזהב: מי מאיים על קרן הסל GLD ששלטה בזירה?

במשך שנים הייתה קרן הסל GLD הכתובת המרכזית למי שביקש להיצמד למחיר הזהב בתיק ההשקעות, אך לאחרונה קמה לה מתחרה חדשה בדמי ניהול תחרותיים • מי תספק למשקיעים את הפתרון הנוצץ?

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

תעשיית קרנות הסל (ETF) העולמית נחשבת לזירה תחרותית למדי, עם מאות שחקנים שונים ודמי ניהול שהולכים ויורדים מדי שנה. עם זאת, תחום אחד בתעשייה הזו נשלט ללא עוררין במשך למעלה מעשור על ידי קרן אחת שגרפה את רוב הקופה באפיק השקעה נוצץ במיוחד.

למעשה, עד היום משקיעים המבקשים חשיפה למחיר הזהב חושבים באופן אוטומטי על קרן הסל GLD, המנוהלת על ידי סטייט סטריט, שנחשבה עד לא מזמן לאלטרנטיבה היחידה בשוק.

אולם, מי שעוקב מקרוב אחר המתרחש בגזרה נוצצת זו של תעשיית קרנות הסל, ודאי שם לב ש-GLD כבר מזמן איננה הפתרון היחיד להצמדה אחר מחיר הזהב. GLD הייתה אמנם הראשונה מסוגה כשהושקה בשנת 2004, אך תוך חודשים ספורים צמחה לה מתחרה - קרן הסל IAU של בלאקרוק.

למרות התחרות מצד מנהל הנכסים הגדול בעולם, המשיכה GLD לצבור נכסים ולתפוח לממדים אדירים, אפילו ביחס לתעשיית קרנות הסל כיום. באמצע שנת 2011 הגיעו נכסי הקרן לסכום שיא של 77 מיליארד דולר, שנייה באותם ימים רק לקרן הסל הפופולרית SPY, גם היא מבית סטייט סטריט.

הקרן נהנתה ממספר גורמים בו-זמנית שהקנו לה את מעמדה הרם בקרב המשקיעים באפיק זה. בעת השקת הקרן עולם קרנות הסל היה מפותח דיו כדי שמספיק משקיעים יגלו עניין בקרן סל חדשה העוקבת אחר הזהב. בנוסף, מחיר הסחורה האמיר בעשרות אחוזים בשנתיים שקדמו להשקת הקרן, ובשנים שלאחר מכן המשיכה המתכת הצהובה לנסוק ולמשוך את תשומת-לב המשקיעים. 

היקף נכסים GLD
 היקף נכסים GLD

מטיל זהב לכל דורש

מעבר להיותה הראשונה בתחומה, GLD אפשרה לראשונה לכל משקיע, בין אם מדובר בקרן פנסיה גדולה, קרן גידור מתוחכמת או משקיע פרטי מן השורה, להיות בעליו הרשמיים של מטילי זהב. קרן הסל מגובה בזהב פיזי המאוחסן בכספות ענק בלונדון, כך שבכל עת שווי הקרן צמוד למחיר מטילי הזהב בשוק החופשי.

צורה זו של גיבוי בנכס פיזי אינה אופיינית למוצרים פיננסים העוקבים אחר סחורות אחרות כמו נפט, חיטה או מתכות תעשייתיות. מוצרי מדד העוקבים אחר סחורות אלו מתכסים לרוב על ידי שימוש בחוזים עתידיים או בחוזי החלף, ולכן מדובר בחשיפה סינטטית לסחורה האמיתית.

מכיוון שזהב אינו משמש כמעט לדבר פרט לאחסון ערך (ייצור תכשיטים ושימושים תעשייתיים הם שוליים למדי בהשוואה להיקף הזהב הנעול בכספות ברחבי העולם), יש היגיון במנגנון שבו הקרנות העוקבות אחריו מגבות עצמן דרך מטילים של ממש.

במקרה של סחורות אחרות, לסחורה הפיזית יש לרוב שימוש ממשי (נפט משמש להפקת אנרגיה, חיטה לייצור מזון וכו'), ולכן זה לא ריאלי לגבות את הקרן בהחזקת הסחורה מאחורי סורג ובריח. עם זאת, להחזקה הפיזית של זהב יש עלות - חכירת שטח האחסון ועלויות אבטחה וביטוח למניעת גניבה של מטילי הזהב, הן חלק משמעותי מהעלויות של החזקת זהב - דבר שמחייב את הגוף שמנהל את הקרן לגלגל את העלויות לתוך דמי הניהול של המשקיעים.

דמי ניהול מול המרווח

במרוצת השנים קמו מספר מתחרים לקרן GLD. ראשונה בהן היא כאמור iShares Gold Trust, שהגיעה בשיא לסך נכסים של 12 מיליארד דולר במהלך שנת 2012. מתחרה אחרת התווספה במהלך 2009, אז הושקה SGOL מבית ETFS, אשר צברה תוך 3 שנים נכסים בסך של כ-2 מיליארד דולר.

למרות הופעת המתחרות הללו, עדיין לא נוצר תחליף של ממש לדומיננטיות של GLD, שנהנית מנתח שוק של יותר מ-80%. כיום מנהלת GLD כ-34 מיליארד דולר, לעומת כ-12 מיליארד דולר ב-IAU וכמיליארד דולר ב-SGOL.

יחד עם זאת, בחודשים האחרונים נכנס שחקן חדש לתחום זה, קרן הסל BAR של GraniteShares, עם דמי ניהול של 0.2% - מחצית מדמי הניהול שגובה GLD. בתחילת החודש קרן זו גייסה סכום מרשים של כ-150 מיליון דולר תוך מספר ימים, בזמן שב-GLD ובמתחרה IAU נרשמו פדיונות בהיקף דומה, נתון שמעיד ככל הנראה על ניסיון לנגוס מעט מנתח השוק של שתי הענקיות.

ימים יגידו אם אכן BAR (לא רפאלי...) תצליח לשנות את ההגמוניה של GLD וכי החיסכון בדמי הניהול יגרום למספיק משקיעים לזנוח את קרן הסל הותיקה.

מה שכן, אם הנכם משקיעים קיימים ב-GLD, חשוב לזכור שלצד דמי הניהול יש עוד מספר פרמטרים חשובים שכדאי לבחון לפני שעוברים לקרן אחרת. כך לדוגמה, סחירות קרן הסל חשובה מאוד - GLD נסחרת במרווח זעיר של 0.01% בין מחיר הקנייה למחיר המכירה, בעוד שהקרנות האחרות בתחום נסחרות במרווח גדול יותר.

גם השאלה האם הקרן נסחרת מעל או מתחת לשווי הנכסי הנקי שלה (NAV) רלוונטית. מעבר לכך, משקיעים שמממשים את החזקתם בקרן העוקבת אחר מחיר הזהב, נדרשים לשלם מס גבוה מזה המוטל על קרנות סל רגילות, ויש לקחת זאת בחשבון לפני השקעה באפיק זה. 

קרנות סל בארצות הברית
 קרנות סל בארצות הברית

זהב - לקנות או לא לקנות?

בעוד ניתן למצוא היגיון מסוים בשילוב זהב כחלק מתיק השקעות מפוזר ומאוזן, לא בטוח בכלל שלמתכת הצהובה יש מקום בתיק ההשקעות בתקופה הנוכחית. החזקה של זהב לאורך זמן, בניגוד לפיקדונות, אג"חים או מניות, היא החזקה עם תוחלת תשואה שלילית או אפסית במקרה הטוב.

הסיבה לכך היא שעצם ההחזקה בזהב (כמו סחורות אחרות) אינה מעניקה זכות לקבלת ריבית או תזרים קבוע כלשהו. על כן, החזקת פיקדון דולרי בתיק ההשקעות עדיפה על החזקה של זהב בגלל הריבית שנקבל, ובמיוחד לאחר שהריבית בארה"ב עלתה ל-2%.

באופן כללי, בתקופות של עליית ריבית לא מומלץ להחזיק בזהב, מכיוון שערך הכסף עולה יחד עם העלייה בריבית, וכאשר ערך הכסף עולה, ערכן של סחורות ריאליות יורד. מעבר לכך, זהב נחשב לנכס המגן מפני אינפלציה גבוהה או מפני מקרי קיצון של אובדן אמון במטבע. כאשר ריבית הבנק המרכזי עולה, פוחת הסיכוי להתגברות האינפלציה, כך שהתמריץ להחזקת הזהב קטן. ●

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.