המשנה ליועמ"ש: "נבוט בראש למפרים וזר פרחים לצייתנים"

עו"ד מאיר לוין בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה: "חולשת האכיפה גורמת להחמרת הרגולציה ולהענשה לא צודקת של הצייתנים" • מנכ"ל משרד ראש הממשלה היוצא אלי גרונר עקץ את השר לשעבר גדעון סער על כך שטרפד את היוזמה להנהיג תהליך סינון ובדיקת כדאיות לרגולציה חדשה • סער: "לא רק שלא טרפדתי את ההצעה שאליה התייחס בדבריו, אלא הצבעתי בעדה"

"חולשת האכיפה גורמת להחמרת הרגולציה ולהענשה לא צודקת של הצייתנים" - כך אמר היום (ד') המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מאיר לוין. "הגישה צריכה להיות ביד אחת נבוט בראש למי שמפר וביד שנייה זר פרחים למי שמציית".

לוין אמר את הדברים בפתח מושב "כיצד יוצאים מסבך הרגולציה והביורוקרטיה" בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

לדבריו, בין הרגולטורים בישראל מתנהל מירוץ חימוש, כאשר פרסום תקנות מכבידות על-ידי רגולטור אחד מייצר תמריצים לרגולטורים נוספים ללכת בעקבותיו, כדי "שלא יגידו עליו שהוא חלש".

לוין התייחס להתפתחות האחרונה של "רגולציה רכה" המסתפקת בהצהרות על-ידי המפוקח במקום אישור של המפקח, ואמר כי הצלחתה תלויה בכלי אכיפה רלוונטיים, עיצומים כספיים וענישה למי שהצהיר הצהרה לא נכונה.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה היוצא, אלי גרונר, עקץ את השר לשעבר גדעון סער, שנשא אתמול (ג') נאום תקיף בכנס בזכות הפחתת נטל הרגולציה. ב-2013 טרפד סער, בהיותו שר הפנים, את היוזמה של המועצה הלאומית לכלכלה ומשרד ראש הממשלה להנהיג תהליך סינון ובדיקת כדאיות לרגולציה חדשה (RIA), בנימוק ש"פקידים לא צריכים לומר לשרים מה לעשות".

"שמחתי מאד לשמוע פוליטיקאי שקורא היום להורדת הנטל, כשלפני כמה שנים הוא עשה הכול כדי למנוע את המהלך של ה-RIA שיזמנו במטרה להילחם ברגולציה", אמר גרונר. 

בתגובה לדברי גרונר נמסר מסער כי "איני יודע מאיזה טעם בחר המנכ״ל היוצא של משרד רה״מ לתקוף אותי במקום להתמודד עניינית עם הטיעונים והנתונים שהצגתי בכנס אמש. לגופו של עניין - דבריו חסרי יסוד. ראשית, לא רק שלא טרפדתי את ההצעה שאליה התייחס בדבריו, אלא הצבעתי בעדה (והיא התקבלה בממשלה פה אחד). שנית - הוא כלל לא היה אז בתפקידו ולכן מוזר שהוא מדבר על 'המהלך שיזמנו'. יש בכך ניסיון לקושש קרדיט על דברים שנעשו בתקופת קודמו בתפקיד. כך או אחרת, אני מאחל למר גרונר הצלחה בדרכו החדשה בחיים האזרחיים".