המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בחיפה החלה לפעול

המחלקה הכלכלית תרכז את הדיון בנושאים המוגדרים ככלכליים בחוק בתי המשפט, בתחומים האזרחיים והפלילים • במחלקה הכלכלית יכהן סגן הנשיא, השופט רון סוקול

השופט רון סוקול / צילום: דוברות בתי המשפט
השופט רון סוקול / צילום: דוברות בתי המשפט

המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בחיפה החלה לפעול. בהתאם לתיקון לחוק בתי המשפט שהתקבל ב-15 בדצמבר 2017 ולפי צו שנחתם על-ידי שרת המשפטים איילת שקד ופורסם החודש, החלה לפעול בבית המשפט המחוזי בחיפה מחלקה כלכלית החל מיום שישי האחרון.

המחלקה הכלכלית תרכז את הדיון בנושאים המוגדרים ככלכליים בחוק בתי המשפט, בתחומים האזרחיים והפלילים. במחלקה הכלכלית יכהן סגן הנשיא, השופט רון סוקול

לפני כ-6 שנים, בדצמבר 2010, הושק בישראל "בית המשפט הכלכלי" הראשון מסוגו. בית המשפט הוקם בתל-אביב, "בירת העסקים" של ישראל. המילים "היסטוריה" ו"קפיצת מדרגה" ליוו את הקמת הערכאה הייחודית, שנועדה לייעל ולשכלל את האכיפה הכלכלית במדינה, לאפשר התמקצעות וניהול יעיל של הליכים לפי הדין הכלכלי ולהגביר את הוודאות בתחום.

ההשראה להקמת "בית משפט כלכלי" הייתה "בית המשפט לחברות ולניירות ערך" הפועל שנים רבות במדינת דלאוור בארה"ב - מוסד שיפוטי ידוע שהפך את דלאוור למרכז לעלייה לרגל של חברות מכל העולם ולמדינה המובילה בעולם בתחום החברות.

בניגוד לאמריקה, בישראל לא הוקם "בית משפט" שעומד בפני עצמו, אלא רק "מחלקה כלכלית" בבית המשפט המחוזי, שאליה הוקצו 3 שופטים מקצועיים, שדנים ב-6 השנים האחרונות בתיקים המורכבים והגדולים במדינה. עם זאת, הציפיות ליעילות ולוודאות, שליוו את הקמת הערכאה הזאת, הגשימו את עצמן. המחלקה הכלכלית היא היום אחת המחלקות המקצועיות והיעילות שידעה מערכת המשפט.

על הרקע הזה, שרת המשפטים שקד הודיעה על הקמתה של מחלקה כלכלית דומה גם בבית המשפט המחוזי בחיפה. את המהלך להקמת מחלקה כלכלית בחיפה הניעו, בין היתר, המשפטנים הצפוניים, בהם שופטים ועורכי דין, וכן גורמים מהנהלת בתי המשפט, שהבהירו לשרת המשפטים כי הקמת מחלקה כזו, שתשרת את תושבי הצפון, היא חשובה לאזור. בין השופטים שדחפו להקמת המחלקה היה נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט יוסף אלרון, שנבחר באחרונה לכהן כשופט עליון.