בלקרוק מציעה: הערכת סיכונים לתיקי הלקוחות בחינם

כחלק ממאמץ למכור יותר קרנות למשקיעים יחידים, מציעה חברת ניהול הפיננסים הגדולה בעולם כלי חינמי ליועצי ההשקעות, שיאפשר להם להעריך סיכונים בתרחישים כלכליים שונים - תוך השוואה לתיקים אחרים • למדריך השקעה במניות

בלקרוק מפרסמת במגרשי הטניס. ייעוץ בחינם / צילום: רויטרס AI Project
בלקרוק מפרסמת במגרשי הטניס. ייעוץ בחינם / צילום: רויטרס AI Project

חברת ניהול הנכסים הפיננסיים הגדולה בעולם, בלקרוק האמריקאית, מקווה למכור עוד מוצרי השקעות לציבור הרחב, באמצעות אחת האסטרטגיות הוותיקות בעסקים: שירות מתנה צמוד.

בלקרוק (סימול מניה BLK) מפתה יועצים פיננסיים להעלות את התיקים של הלקוחות שלהם לאתר משלים שלה, שבוחן איך התיקים הללו מתפקדים בתרחישים כלכליים שונים, ומשווה אותם לתיקים אחרים. מאז אוקטובר שעבר כ-20 אלף יועצים פיננסיים כבר השתמשו בכלי הזה, שנקרא BlackRock Advisor Center.

היועצים מקבלים גישה חופשית לאתר, שמתבסס על גרסה לטכנולוגיה של בלקרוק שנקראת אלאדין, שבאמצעותה חברות גדולות בוול סטריט וחברות ביטוח מעריכות סיכונים.

בלקרוק מקווה שהיועצים הפיננסיים יקנו בתמורה יותר קרנות שלה. דוברת של החברה אמרה, שהטכנולוגיה "עוזרת ליועצים לנהל את העבודה שלהם בצורה יעילה ומדידה יותר".

בלקרוק, שפועלת מניו יורק, מוכרת גרסה נרחבת יותר של טכנולוגיית אלאדין לחברות ברוקרים שיש להן רשתות גדולות של יועצים פיננסיים, כמו קבוצת UBS ומורגן סטנלי. השירות הזה אמור להעניק לחברות הללו מבט על הסיכונים שבתיקי הלקוחות בסניפי חברות הברוקרים.

כמה חברות ניהול נכסים אחרות מציעות גם הן כלים בחינם, אבל בלקרוק היא מקרה ייחודי - בגלל גודלה האדיר, ההיצע הרחב של מוצרי ההשקעה שלה והיכולת שלה להמשיך לצבור נכסים של משקיעים חדשים.

האילוצים החדשים שיוצרת הרגולציה

בלקרוק מצויה תחת לחץ למצוא דרכים חדשות לניהול הון בגל שינויי הרגולציה של תעשיית ניהול הנכסים, ועל רקע המגמה של המשקיעים תאבי החיסכון לחפש את עלויות ההשקעה הנמוכות ביותר.

חוק חדש של משרד העבודה הפדרלי האמריקאי, שנכנס לתוקף באפריל 2016, חייב ברוקרים שעובדים עם תוכניות פרישה (פנסיה) להעמיד את האינטרס של הלקוח בעדיפות ראשונה. פירוש הדבר הוא שפחות קרנות נכנסות למבחר המוצרים שחברות הברוקרים מציעות ללקוחות. זו סכנה לחברות כמו בלקרוק, שנשענות על יועצים פיננסיים למכירת מוצריהן לציבור הרחב.

החוק של משרד העבודה נמחק על-ידי בית משפט לערעורים במארס השנה, אך רשות ניירות ערך הפדרלית, SEC, עובדת על גרסה משלה של העדפת האינטרס של הלקוחות על-ידי ברוקרים.

המטרה המקורית של מרכז הייעוץ היתה לסייע להפוך את בלקרוק למוקד נתונים על ניהול הון, בדומה לכך שפייסבוק היא מוקד מידע על יחסים ואמזון היא מוקד מודיעין מסחרי, כך מסרו לעיתון מקורות יודעי דבר. צבירת נתונים על תיקי ניהול הון תעניק לבלקרוק אינדיקציה להתנהגות אפשרית של קניית קרנות, והיכן היא תהיה מסוגלת למכור עוד קרנות שלה, נוסף על היחסים המשופרים עם יועצי ההשקעות.

בלקרוק, שמנהלת נכסים בשווי 6.3 טריליון דולר, הצטרכה בעבר לאסוף את המידע הזה בפגישות יחידניות עם יועצי השקעות, או להסתמך על ספקי נתונים חיצוניים, מפני שבניגוד ליריבותיה קבוצת ונגארד ופידליטי השקעות, היא איננה מוכרת קרנות נאמנות או תעודות סל ישירות למשקיעים פרטיים.

כך פועל מרכז הייעוץ החינמי: יועצים פיננסיים יכולים לבחון מה יעשה תיק השקעות אם, נניח, מחירי הנפט יעלו ב-35%, או שהתנודתיות בשוק המניות תעלה ב-20%. יועץ שבודק סוג מסוים של קרן יקבל בשלב ראשון הצצה לגרסה של הקרן הזו בבלקרוק.

אם מקלידים את סימול המסחר של קרן יריבה כגון ונגארד או צ'רלס שוואב, שעוקבת אחרי ביצועי מדד 500 S&P, לדוגמה, מקבלים לינק לתעודת הסל iShares Core S&P של בלקרוק, שהיא מוצר מקביל, כך לפי יועצים פיננסיים שכבר ניסו את הגרסה החינמית של הטכנולוגיה.

עדכון שנעשה לאתר לאחרונה מאפשר ליועצים הפיננסיים להשוות תיק של לקוח לכ-7,000 תיקי יועצים אחרים, לפי מסמכים שבידי וול סטריט ג'ורנל. הנתונים באים מתיקים שאנשי הייעוץ של בלקרוק ראו בפגישות עם יועצים, ובאמצעות הכלי המקוון בתקופה של שישה חודשים עד סוף פברואר.

ניגודים עניינים פוטנציאליים

הפלטפורמה החינמית הזו, שלתוכה מכניסים יועצי ההשקעות בצורה וולונטרית נתונים של תיקים שהם מנהלים, יכולה להניב רווחים גדולים אם היא מובילה למכירות נוספות של קרנות או טכנולוגיה. חברות נוספות, כולל ג'יי.פי מורגן צ'ייס, מציעות גם כן טכנולוגיית ניתוחי תיקים חינמית ליועצים פיננסיים.

כמה משקיפים אומרים שניגודי עניינים פוטנציאליים של יועצים פיננסיים יכולים להיווצר אם הם מפצים את בלקרוק או חברת קרנות אחרת בתמורה לטכנולוגיה הזו, בכך שהם מעדיפים את הקרנות שלהן על פני מוצרים אחרים שמתאימים יותר ללקוחות שלהם.

"מבחינתי, המפגש בין הצמיג לכביש, כלומר רגע האמת, הוא איך יועצי ההשקעות משתמשים בשירות הזה, והאם ההמלצות של היועצים הן המענה הטוב ביותר לאינטרסים של הלקוחות", אמר ארתור לייבי, פרופסור למשפטים באוניברסיטת רטגרס (ניו ג'רזי), ועובד לשעבר ברשות ניירות ערך האמריקאית, ה-SEC.

כלים מסוג זה גם מעלים את החששות מפני פגיעה בפרטיות הלקוחות, וזה תלוי במידע שהיועצים שלהם חולקים עם עמיתיהם ועם חברת ניהול הנכסים, אמר לייבי.

תנאי השימוש של בלקרוק בשירות שלה הם שהיועצים יהיו מודעים לכך שהם אחראים להשגת הרשות של לקוחותיהם לחלוק במידע שקשור אליהם.

"מרכז הייעוץ תוכנן בכוונה תחילה בכיוון של תיקי מודל ושמירה על הלקוחות של היועצים אנונימיים מבחינת בלקרוק. אנחנו לא מחייבים את היועצים להשתמש במידע האישי של לקוחותיהם כשהם משתמשים בשירותי מרכז הייעוץ. למעשה, אנחנו אומרים שאנחנו לא רוצים זאת, ואין לנו צורך בזה", מסרה דוברת של החברה.