האחים צחי וחן נוימן עושים צעד נוסף בדרך לבעלות על בזק

הרוכשים הפוטנציאליים של קבוצת בזק הגיעו להבנות עם רוב ועדי העובדים של הקבוצה בנוגע לתנאי העסקה העתידיים במקרה שהרכישה תושלם

האחים נוימן / צילום: ענבל מרמרי
האחים נוימן / צילום: ענבל מרמרי

השאלה האם לאפשר לאחים נוימן לרכוש את השליטה בבזק או לקיים הליך מכירה מסודר תגיע ביום רביעי הקרוב לדיון בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. השופט איתן אורנשטיין ביקש מאינטרנט זהב שמקדמת את העסקה ומהבנקים הנושים בקומה העליונה ביורוקום שמתנגדים לה כי: "יבואו בדברים ויגיעו להסכמות טרם הדיון". בין המנהלים המיוחדים של יורוקום (עורכי הדין של הבנקים הנושים) לבין אינטרנט זהב שבשליטתם, נעשים ניסיונות להגיע לפשרה, אך זו טרם גובשה.

בינתיים האחים נוימן ממשיכים להילחם על העסקה, והם חתמו על מזכר הבנות עם ועדי העובדים בקבוצה - בזק, בזק בינלאומי ופלאפון. מזכר ההבנות מדבר על כך שזכויות העובדים יישמרו, האחים נוימן יכבדו את ההסכמים הקיבוציים, איתנותה הפיננסית של החברה תישמר, והעובדים יזכו לשיתוף ברווחים עתידיים.

עובדי yes טרם חתמו

בעבר נחתם הסכם דומה על-ידי עובדי קבוצת בזק מול קבוצת אייפקס-סבן כשהחברה הופרטה ונרכשה על ידם. ההסכם הנוכחי מעניק לאחים נוימן יתרון מסוים במקרה שייערך מכרז על בזק, אך סביר להניח שגם גופים אחרים שיתמודדו על החברה יצטרכו להשתוות בהצעות למה שנוימן מציעים. החברה היחידה בקבוצה שאיתה לא נחתם הסכם היא ועד העובדים של yes. עובדי החברה מיוצגים על-ידי ההסתדרות הלאומית, ואילו יתר החברות בבזק מיוצגים על-ידי ההסתדרות הכללית.

מהאחים נוימן נמסר כי "החלטת נציגות העובדים להכריז על תמיכה בהצעת קבוצת נוימן מצטרפת להודעת דירקטוריון החברה, ומהווה הבעת אמון גורפת של האורגנים המהותיים בחברה לבחור בהצעה הטובה ביותר מבין אלו שהוגשו ונבחנו לעומקם על ידי הנהלת החברה ועובדיה בשבועות האחרונים. לאור מצב החברה, אנו מצפים מכלל המעורבים להסיר את אי הוודאות ואת החשש מכך שהתמשכות התהליך ללא סיבה מהותית, תוביל לאי ודאות בקשר לעתיד הקבוצה".

יושבי ראש ועדי העובדים, שלמה כפיר מבזק, ברק לוי מפלאפון ולימור ליברמן-לביא מבזק בינלאומי, מסרו כי לאחר הטלטלות הרבות שעברה קבוצת בזק בתקופה האחרונה ולנוכח האיומים הרבים על פעילות קבוצת בזק הם מצפים מבעלי השליטה, מהדירקטוריון ומהנהלות החברות לשמור על איתנות קבוצת בזק באופן שיבטיח את תעסוקת העובדים לטווח הארוך.

כאמור, השגת ההסכמות עם ועדי העובדים נעשית כאשר ברקע ישנו צו מניעה כנגד העסקה שהוגש ע"י הבנקים הנושים ביורוקום, ושאליו גם הצטרף בית ההשקעות אלטשולר שחם - בעל המניות השני בגודלו באינטרנט זהב.

האחים נוימן מציעים לרכוש את מניות בי קום, המוחזקת על-ידי אינטרנט זהב לפי שווי של מיליארד שקל, המהווה פרמיה של כ-30% מעל מחיר השוק. יחד עם זאת, המנהלים המיוחדים ביורוקום ואלטשולר שחם הגישו את הצו בטענה כי מדובר במחטף, והם טוענים כי יש לקיים מכרז מסודר למכירת השליטה בבזק. עוד הם טוענים כי רק כמה ימים לפני ההודעה על העסקה הם הזרימו לאינטרנט זהב כ-85 מיליון שקל (מתוך סך גיוס של 100 מיליון שקל) במטרה לייצב את מצבה הפיננסי של אינטרנט זהב ולאפשר תהליך מכירה מסודר וללא לחץ זמן.

מאז הוציאו הבנקים את צו המניעה נגד העסקה, איבדה מניית בי קום כ-15% משוויה, זאת לאור העובדה כי העסקה שהייתה אמורה להתבצע בפרמיה מעל השוק, הולכת ומתרחקת. יחד עם זאת, נציין כי ישנם מתעניינים נוספים ברכישת השליטה בבזק. בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס" כי קרן searchlight הגישה הצעה לרכישת החברה גם כן, לפי שווי דומה של כמיליארד שקל. ייתכן שבמכרז מסודר יגיעו הצעות ממתעניינים נוספים ברכישת קבוצת התקשורת הגדולה בישראל.