דוח מינהל התכנון: הותמ"ל לא מצליחה לעמוד ביעדים במרכז

היעד של הותמ"ל במחוז תל-אביב עמד על 6,000 יחידות דיור ב-2017, אך הוועדה הצליחה לאשר רק כ-4,000 יחידות דיור • היעד במחוז המרכז מדובר עמד על מ-20 אלף יחידות דיור, אולם היקף התוכניות המאושרות היה כ-5,400 יחידות דיור

בנייה חדשה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בנייה חדשה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מינהל התכנון במשרד האוצר פרסם היום (א') את הדוח השנתי לשנת 2017. על פי הדוח, היקף יחידות הדיור שאישרו הוועדות המחוזיות יחד עם הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) אומנם עמד ביעדים ועקף את אותו הנתון ב-2016, אבל בחינת פעילות הותמ"ל לבדה אל מול היעדים שהוצבו לה מעיד על תמונה בעייתית במרכז הארץ.

נתחיל בהיקף הכללי של יחידות הדיור שאושרו על ידי כלל הוועדות המחוזיות והותמ"ל יחד. מדובר בכ-127 אלף יחידות דיור שאושרו במהלך 2017 וזאת לעומת כ-111 אלף יחידות דיור שאושרו במהלך שנת 2016. בעוד הוועדות המחוזיות עמדו ביעדי התכנון שהממשלה קבעה בלי יוצא מן הכלל, נראה שדווקא 'ועדת העל' מתקשה לעמוד ביעדים באזור המרכז. כך, בעוד מחוץ לגבולות אזור הביקוש היקף התוכניות שאישרה הוועדה המיוחדת מרקיע שחקים לעומת היעד, במחוזות חיפה מרכז ותל-אביב אישור התוכניות בפועל לא הגיע ליעדים. היעד של הותמ"ל במחוז תל-אביב עמד על 6,000 יחידות דיור בעוד הוועדה הצליחה לאשר רק קרוב ל-4,000 יחידות דיור, במחוז המרכז מדובר על יעד של לא פחות מ-20 אלף יחידות דיור אולם היקף התוכניות המאושרות עמד על קרוב ל-5,400 יחידות דיור בלבד. במחוז חיפה היעד עמד על 3,500 יחידות דיור בשנת 2017 אולם על פי הדוח הותמ"ל לא הצליחה לאשר אף לא יחידת דיור אחת. מנגד, במחוזות הצפון והדרום אושרו תוכניות לעשרות אלפי יחידות דיור, הרבה מעבר ליעדים. במחוז הצפון עמד היעד לותמ"ל על 6,000 יחידות דיור, בעוד בפועל אישרה הותמ"ל כמעט פי 3 יחידות דיור כ-16.6 אלף יחידות דיור ב-2017. תמונה דומה נרשמה גם במחוז הדרום כאשר היעד עמד על 8,000 יחידות דיור בשנה ובפועל אושרו קרוב ל-15.2 אלף יחידות דיור.

עוד נתון מעניין הנוגע לותמ"ל ומופיע בדוח מינהל התכנון מתייחס לנוכחות חברי הוועדה השונים במהלך הדיונים. על פי נתוני הדוח, משרדי המשפטים והפנים הפגינו נוכחות נמוכה למדיי בדיונים כאשר נציגי המשרדים (או ממלאי מקומם) הגיעו לפחות מ-40% מהדיונים. משרדי הבינוי והשיכון, החקלאות והביטחון הפגינו נוכחות רחבה יותר אולם עדיין לא כמצופה - בין 60% ל-79% מהדיונים. במקביל, נציין כי משרדי האוצר, ראש הממשלה, הגנת הסביבה, התחבורה וגם נציגי רשות מקרקעי ישראל הפגינו נוכחות של 80% ומעלה בדיונים.

עוד נתון מעניין, ששופך אור מעט שונה על טענות הרשויות המקומיות הנוגעות לפעילות הותמ"ל, קשור למידת ההשתתפות של נציגי השלטון המקומי בישיבות. על פי הדוח, הנציגים הקבועים שהם מועצה איזורית אשכול, עיריית אילת, ועיריית עכו כמו גם נציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה הגיעו לרף השתתפות של למטה מ-40%. במקביל, גם נציגי הרשויות המקומיות בתחום התוכניות שנידונות בהותמ"ל לא הפגינו נוכחות מרשימה אלא רק של בין 60% ל-79%.

הזמן הממוצע לאישור תוכנית בסמכות ועדה מחוזית עמד על 2.6 שנים

עוד עולה מהדוח השנתי כי בשנת 2017 כולה טיפלה הותמ"ל ב-33 תכניות סך הכל, מתוכן 19 הגיעו לידי אישור ו-7 מהן ביישובי מיעוטים.

עוד נתונים שעולם מהדוח השנתי מעידים על 5,674 תוכניות בהן דנו מוסדות התכנון (הארציים והמחוזיים) במהלך השנה, מתוכן 21% (כ-1,170) אושרו למתן תוקף. הזמן הממוצע לאישור תוכנית בסמכות ועדה מחוזית עמד בשנת 2017 על 2.6 שנים. "משך זמן זה משקף מגמה של קיצור בזמני אישור תכניות", כך מסבירים במינהל התכנון, אך חשוב להגיד שעדיין מדובר בפרק זמן ארוך.

בכל הקשור לקידום תכניות מתאר, בשנת 2017 קודמו 139 תוכניות מתאר כוללות ליישובים. 50 מתוכן קודמו במחוז צפון לרבות יישובי המיעוטים.

"בשנת 2017 קיבלה ממשלת ישראל החלטה אסטרטגית חשובה, שתשפיע במידה רבה על האופן שבו יראה הפיתוח של המדינה בשלושים השנים הקרובות - התוכנית האסטרטגית לדיור לשנת 2040", כך אמרה מנהלת מינהל התכנון,דלית זילבר, עם פרסום הדוח. "מטרתה של התוכנית האסטרטגית להבטיח תכנון מיטבי ואיכותי לכולנו ולמען הדורות הבאים בהיבטים חברתיים, כלכליים וסביבתיים. לפיכך, לצד הספקת יחידות דיור, ניתן דגש לקידום התחומים המשלימים של תשתיות תחבורה, תשתיות אנרגיה, תעסוקה וביסוס מעמדם של המרחב הכפרי והשטחים הפתוחים. שנה זו גם עמדה בסימן של המשך התייעלות: משך הזמן הממוצע לאישור תכניות בסמכות מחוזית המשיך לרדת, ניכרת התייעלות נוספת במועדי פרסום החלטות מוסדות התכנון ועוד. מדובר במגמות והליכים חשובים שיש בהם כדי לתרום למשק כולו וכן להגביר השקיפות של הליכי התכנון".

שר האוצר, משה כחלון, התייחס אף הוא לדוח ואמר: "חוסר בתכנון היה אחד הגורמים המרכזיים למשבר הדיור. בשנים האחרונות הגדלנו את המלאי התכנוני בצורה דרמטית ובשלוש השנים הקרובות נמשיך באותה המגמה ונתכנן כחצי מיליון יחידות דיור בכל רחבי הארץ. מספרים אלו הם תוצאה של עבודה יום יומית קשה של כל המערכת ושל ההחלטה לרכז את כל הגורמים האחראים על הדיור תחת קורת גג אחת. למרות הירידה המתמשכת במחירי הדיור, אנחנו לא עוצרים וממשיכים בכל הכוח. הגדלת המלאי התכנוני וקיצור הזמנים הדרושים לאישור תכניות סייעו לנו להתמודד עם משבר הדיור הנוכחי ויביאו למניעה של משבר דיור נוסף בעתיד".

במקביל, הדוח גורר גם תגובות של גורמים אחרים שדווקא סבורים שאין בנתוניו בשורה. בתנועת האיחוד החקלאי טוענים היום כי הדוח ממחיש את אי נחיצותו של הותמ"ל. מזכ"ל האיחוד החקלאי עו"ד דודו קוכמן אמר היום על הותמ"ל כי: "עד כה המנגנון הזה רק הרס וחיסל כפרים אבל לא בנה ולא מספק מענה לצרכים האמתיים- מחסור ורמת מחירים גבוהה באיורי הביקוש. מאידך אנו רואים שוועדות התכנון הוותיקות עושות את מלאכתן נאמנה- אלה הועדות המקצועיות שרואות את תמונת התכנון במלואה נוהגות באחריות וביעילות. לאור העובדה שוועדות התכנון עומדות ביעדים ועושות את מלאכתן נאמנה, יש לשקול את ביטול חוק הותמ"ל. זה אף פעם לא מאוחר להודות בטעות. חוק הותמ"ל הוא אסון למדינת ישראל. עבור משרד האוצר מדובר במספרים. עבורנו זה החיים עצמם. אנו נמשיך במאבק ציבורי בכל החזיתות כדי למנוע את חיסול החקלאות, השטחים הפתוחים ואת פירבורה של המדינה, מהלך שיהיה בכיה לדורות".

בהמשך לפרסום הדו"ח השנתי, ביקשו להבהיר במינהל התכנון היום כי: "במסגרת התוכנית האסטרטגית לדיור, מדי שנה הותמ"ל מחויבת לאשר סל של יחידות דיור בפריסה ארצית. כך בשנת 2017 עמדה הותמ"ל ביעדים שמינהל התכנון קבע לה ואישרה 41,800 יח"ד, שהם שליש מכלל יחידות הדיור שאושרו במוסדות התכנון השונים. הפיזור הגיאוגרפי של המתחמים המטופלים בותמ"ל הינו פועל יוצא של ראיה רב-שנתית, תוך התייחסות לישימות התכניות, וגמישות בפתרון הקשיים השונים שעולים במהלך שלבי התכנון. כך למשל בשנת 2017 אושרו תכניות בהיקף משמעותי במחוזות דרום וצפון, ובמהלך שנת 2018 צפוי להתאשר היקף משמעותי של יח"ד גם באזורי הביקוש".