7 שנות מאסר לדאוד גודובסקי, יד-ימינה של פאינה קירשנבאום

גודובסקי, ששימש כמנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו והיה הנאשם המרכזי בפרשת השחיתות לצד פאינה קירשנבאום, הורשע בשורת עבירות שוחד עפ"י הודאתו בהסדר טיעון • עורכי הדין של גודובסקי: בכוונתנו לערער על גזר הדין

דאוד גודובסקי ממתין לגזר הדין היום בבית המשפט / שלומי יוסף
דאוד גודובסקי ממתין לגזר הדין היום בבית המשפט / שלומי יוסף

"התמונה העגומה והמקוממת שנגלתה לבית המשפט ממכלול המעשים בהם הורשע הנאשם - שימוש נלוז, מושחת, ומופקר על-ידי עובד ציבור, בכספי ציבור, ללא בושה, עכבות מוסריות או אחרות - מחייבת ענישה מחמירה. ענישה שיהיה בה מסר חד וברור, כי בית המשפט יעשה כל הניתן כדי לטהר את השירות הציבורי ולהרתיע כל עובד ציבור, באשר הוא, לבל יהין לשלוח ידו בכספי הציבור. ידע עובד הציבור כי אם יעשה כן, הוא מסתכן בעונש חמור, ממשי וכואב" - כך סיים שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ירון לוי, את גזר דינו של דאוד גודובסקי, מי ששימש כמנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו והיה הנאשם המרכזי לצד פאינה קירשנבאום בפרשת השחיתות והשוחד, בגדרו הושתו על גודובסקי 7 שנות מאסר בפועל.

גודובסקי הורשע, על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בשורת עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון. מדובר בהסדר טיעון שישי שנחתם עם נאשמים בפרשת השוחד והשחיתות השלטונית מהחמורות שנראו בישראל לכאורה - "פרשה 242", המכונה גם פרשת "ישראל ביתנו", במסגרתה מואשמת סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, בקבלת שוחד בתמורה לחלוקת תקציבים של המפלגה, בסיועו הצמוד של גודובסקי.

בפתח גזר הדין ציין השופט לוי כי גודובסקי "לקח שוחד, וביקש שוחד" בסכום כולל של לפחות 425 אלף שקל ו-880 אלף שקל (לכל הפחות) בהתאמה.

כספים אלה, ציין השופט לוי, הועברו ונדרשו על-ידי גודובסקי בשעה "שהתנה העברת כספי מדינה, וביניהם כספים קואליציוניים של מפלגת ישראל ביתנו בהיקף של מיליוני שקלים, לגופים שונים", במטרה שאותם גופים ישלמו לגודובסקי מתוך אותם כספים ששימשו את קירשנבאום או את המפלגה לצורכיהם, ובכלל אלה: מימון יחסי ציבור של קירשנבאום ותשלום למקורבים למפלגת ישראל ביתנו מבלי שאלה ביצעו כל עבודה ומימון טיסות של גודובסקי לחו"ל.

גודובסקי הורשע במספר אישומים, ובהם סיוע לעדת המדינה נלי דינוביצקי, בעלת חברת ההפקות "אברורה", לזכות בעבודות של הפקת אירועים, תוך שימוש בקשריו עם בכירים ברשויות המקומיות. זאת, בתמורה להעברת תשלום לגודובסקי ולקירשנבאום (לכאורה) בסך 10% מן התקציב שיתקבל עבור ההפקה.

לפי גזר הדין, גודובסקי עזר ל"אברורה" להפיק 19 מופעים בתמיכת ועדת הארבעה (ועדה שהייתה אמונה על הענקת כספי סיוע לשם הפקת אירועי תרבות שלפחות 50% מהאומנים שמשתתפים בה מוגדרים כעולים חדשים).

אישום נוסף בו הורשע גודובסקי הוא על חלקו בתת-הפרשה בעניינה של עמותת איילים (העוסקת בהקמת כפרי סטודנטים בנגב ובגליל), במסגרתה הואשם גודובסקי, בין היתר, בדרישה לקבלת שוחד בסך חצי מיליון שקל וכן בדרישה לקבלת נתח משמעותי מכספים קואליציוניים שהעביר לעמותת איילים באמצעות העברתם לפעילים של המפלגה, ובכלל אלה המדליסט האולימפי מיכאל קלגנוב וחברת הכנסת לשעבר ליה שמטוב, זאת בצורת משכורת על עבודה ש"כביכול" עשו.

בנוסף הורשע גודובסקי בכך שקיבל כשוחד מימון טיסות לו וליועץ התקשורת של חברת הכנסת לשעבר מהתאחדות היזמים בישראל.

בכל הנוגע למעשי הנאשם בנוגע לעמותת איילים, בית המשפט ציין כי דרישתו של גודובסקי לקבל חצי מיליון שקל, מלמדת "על תעוזתו של גודובסקי", שפעל להשגת כספי השוחד "באופן חסר בושה ונטול מעצורים".

השופט לוי המשיך וקבע כי עוצמת הפגיעה בערכים המוגנים, באמון הציבור במערכת השלטונית ובטוהר המידות של עובדי ציבור היא כה גבוהה, שיש בה כדי להפחית את העובדה שגודובסקי לא נטל לכיסו את כספי השוחד. בגזר הדין החריף ציין השופט לוי כי עוצמת פגיעת הנאשם בערכים המוגנים חמורה ביותר, תוך שהוא מציין כי גודובסקי היה אמון על נושאים מהותיים במפלגה והיה אחראי על הקשר עם ראשי רשויות.

השופט לוי ציין כי קירבתו של גודובסקי לפאינה קירשנבאום נתנו לו כוח רב ושררה, אותם בחר לנצל בצורה צינית, בכך שדאג שכספים קואליציוניים שחולקו, יושבו בדרכים כאלה ואחרות למטרות המפלגה.

בית המשפט קבע כי פעילותו הציבורית של גודובסקי במשך עשרות שנים עמדה לו לרועץ, בכך שמיצבה אותו בעמדת כוח, "שממנה כשל וניצל את שררתו, לקידום אינטרסים זרים ופסולים".

עורכי הדין של גודובסקי, מאור ברדיצ'בסקי ולירן זילברמן, הודיעו עם יציאתם מאולם בית המשפט כי בכוונתו של גודובסקי לערער על גזר הדין לבית המשפט העליון. הם מסרו בתגובה: "גזר הדין הוא חמור ולא מאוזן, ובשורה התחתונה התחושה מקריאת גזר הדין היא של פספוס של הנסיבות הנכונות בתיק. אנחנו נגיש ערעור לבית המשפט העליון, ואנו בטוחים שבית המשפט העליון יראה את התיק הזה בפרופורציות המתאימות". 

ד"ר יונתן קרמר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטת המדינה מסר בתום הדיון: "בית המשפט קיבל את עמדתנו וגזר על הנאשם 7 שנות מאסר בפועל. הנאשם לקח שוחד באופן שיטתי ב-3 פרשות שונות על-מנת לקדם את מטרות המפלגה. גזר הדין מידתי וראוי וממחיש את החומרה שבנטילת שוחד על-ידי עובדי ציבור בכלל ובמעשיו של הנאשם במקרה זה בפרט".

את הפרשה מנהלים עורכי הדין ד"ר מאור אבן-חן, ד"ר יונתן קרמר, נטלי קוקוי ומשה עקירב מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.