גלובל כנפיים מכרה 3 מטוסים תמורת קרוב ל-60 מיליון דולר

החברה העוסקת בהחכרת ומכירת מטוסים, פרעה טרם חתימת העסקה יתרת הלוואות שהיו לה על שניים מהמטוסים הנמכרים • העסקה צפויה להניב לה תזרים מזומנים פנוי נטו של כ-24 מיליון דולר • צפויה לרשום מכך רווח נקי של כ-4 מיליון דולר

מטוס / צילום: thinkstock
מטוס / צילום: thinkstock

חברת גלובל כנפיים, העוסקת בהחכרת ומכירת מטוסים, מכרה שלושה ממטוסיה תמורת קרוב ל-60 מיליון דולר - עסקה הצפויה להניב לה תזרים מזומנים פנוי נטו של כ-24 מיליון דולר ורווח נקי של כ-4 מיליון דולר.

בגלובל כנפיים עדכנו כי טרם החתימה על הסכם המכירה, החברה פרעה בפירעון מוקדם יתרת הלוואות שהיו לה על שניים מהמטוסים הנמכרים, בסכום כולל של כ-9 מיליון דולר.

גלובל כנפיים חתמה מוקדם יותר השבוע על העסקה, וכבר הבוקר דיווחה על השלמתה, שהייתה כפופה לכמה תנאים.

מניית  גלובל כנפיים  הגיבה לעסקה בקפיצה של כ-8% אתמול (ד'), והיום נמשכה המגמה החיובית במסחר בה, עם עליות שעמדו בשעות הצהריים על כ-2%. אולם בסך-הכול, מאז הונפקה מניית החברה לפני כשנה, היא איבדה יותר מ-30% מערכה ומשקפת כיום לחברה שווי של כ-240 מיליון שקל. 

עסקת המטוסים של גלובל כנפיים
 עסקת המטוסים של גלובל כנפיים

מטוסים ותיקים, מתחילת המילניום

המטוסים הנמכרים נחשבים "מבוגרים" יחסית, שניים מהם מדגם בואינג 737-800 ומטוס נוסף מדגם איירבוס 330-200, שיוצרו בתחילת המילניום (2000-2001), כשמחזור חייו הממוצע של מטוס עומד על כ-25 שנה.

שם הרוכש לא נמסר, אולם ככל הידוע מדובר בשחקן משמעותי בשוק החכרת המטוסים העולמי, הפועל גם בתחום של פירוק מטוסים בסוף חייהם.

רונן ציוני, מנכ"ל גלובל כנפים, אמר היום כי "עסקה זו היא משמעותית וטובה עבורנו, גם מבחינת היקפיה, וגם מבחינת התזרים והרווח שהיא מייצרת לנו, ובהתאם לשיעורי המינוף בהם אנחנו מבצעים את העסקאות שלנו, בסביבות 75%, היא תאפשר לנו לבצע עסקאות חדשות בהיקף כולל של כ-100 מיליון דולר. בנוסף, בעסקה זו אנחנו מממשים מטוסים ותיקים יחסית, והיא נעשית בהתאם לאסטרטגיה שלנו".

שניים מהמטוסים הנמכרים מוחכרים לחברת התעופה הדרום קוריאנית "קוריאן אייר ליינס", והשלישי מוחכר לחברת התעופה הבריטית וירג'ין אטלנטיק, לאחר שבעבר הוחכר לחברת התעופה הגרמנית אייר ברלין, שקרסה בשנה שעברה ונכנסה להליכי חדלות פירעון בחודש אוגוסט 2017 - מה שהסב לגלובל כנפיים נזק בתוצאותיה הכספיות אשתקד.

אייר ברלין חכרה מגלובל כנפיים את המטוס (איירבוס) בהסכם עד הרבעון השלישי של 2019, אולם הוא הוחזר לגלובל כנפיים בחודש אוקטובר האחרון - מה שגרר את החברה לרשום ירידת ערך של יותר מ-3 מיליון דולר בדוחותיה.

זינוק ברווח התפעולי ברבעון

בשליטה בגלובל כנפיים מחזיקים תמי ודדי בורוביץ' באמצעות חברת כנפיים, המחזיקה גם בשליטה בחברת התעופה אל על. במסגרת הנפקת המניות הראשונית (IPO) שביצעה גלובל כנפיים ביולי 2017, מכרה כנפיים ממניות החברה הבת תמורת כ-30 מיליון שקל.

טרם העסקה הנוכחית החזיקה גלובל כנפיים ב-13 מטוסים בגיל ממוצע של קצת יותר מ-10 שנים, שהוחכרו ללקוחות ברחבי העולם.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה הכנסותיה של גלובל כנפיים נשחקו בכ-4%, ל-10.5 מיליון דולר, אולם הרווח התפעולי שלה קפץ ביותר מפי 3 והגיע ל-3.5 מיליון דולר, וזאת לאחר שברבעון המקביל של 2017 החברה רשמה הוצאות חד פעמיות של קרוב ל-3 מיליון דולר בגין תיקון שני מנועים.

כך, בשורה התחתונה החברה הציגה רווח נקי של כ-1 מיליון דולר, אחרי הפסד של יותר מ-300 אלף דולר ברבעון המקביל, וזאת למרות עלייה בהוצאות המימון שלה.