למרות ההתנגדויות: התיקון לחוק חינוך מיוחד אושר

ועדת החינוך אישרה את התיקון לחוק בתום ישיבה סוערת, והוא עובר לקריאה שנייה ושלישית • "חברי הוועדה הצביעו בעד קבורת השילוב"

ח"כ יעקב מרגי / צילום: טל שניידר
ח"כ יעקב מרגי / צילום: טל שניידר

למרות התנגדויות רבות, אישרה היום ועדת החינוך, התרבות והספורט את התיקון לחוק החינוך המיוחד בתום ישיבה סוערת. במסגרת הישיבה, יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי הוציא כ-10 משתתפים שמחו נגד התיקון. 8 חברי הקואליציה בוועדה הצביעו בעד החוק, וכל 7 הח"כים מהאופוזיציה התנגדו לה.

המתנגדים להצעת החוק טוענים כי אינה מאפשרת שילוב מיטבי של התלמידים בשל היעדר תקציב. כך, קיים חשש מפני הבדלים בתקצוב ובתנאים של ילד שמשתלב במסגרת רגילה לילד בחינוך מיוחד. למשל, ילד בחינוך מיוחד מקבל שירותים כמו בריכה טיפולית, שלא קיימים בחינוך הרגיל, דבר שעלול לדחוף הורים דווקא לחינוך המיוחד.

הצעת החוק מפרטת את הרכב ועדת הזכאות והאפיון הקובעת את היקף סל השירותים שיינתן לתלמיד עם צרכים מיוחדים לפי רמת התפקוד שלו וצרכיו ואת דרכי פעולתה. על פי ההצעה, הוועדה תקבע את רמת התפקוד והצרכים של התלמיד בין היתר בהתאם למצבו הקוגניטיבי, הלימודי, השפתי, הרגשי והחברתי.

הוועדה תמסור להורי התלמיד את פירוט השירותים להם הוא זכאי במסגרת החינוכית שבה ילמד: כיתה רגילה במוסד חינוך רגיל; כיתה במוסד חינוך רגיל שבה ניתן חינוך מיוחד או מוסד חינוך מוכר שניתן בו חינוך מיוחד, כאשר להורים ניתנת, ככלל, למעט בחריגים מסוימים, האפשרות לבחור את המסגרת החינוכית שבה ילמד התלמיד מבין המסגרות הללו.

מרגי מסר כי "הצעת החוק הנוכחית אינה "חוק השילוב", מטרתה להסדיר את פעילות משרד החינוך בכל הנוגע לשיבוצו של התלמיד עם הצרכים המיוחדים במוסדות החינוך. בעקבות הדיונים על הצעת החוק הודיע משרד החינוך כי הוא מוסיף תקציבים לטובת החינוך המיוחד ואני שמח על כך. הוועדה תמשיך לקבל פניות מהורים ולטפל בהן".

עו"ד רויטל לן כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מסרה בתגובה לאישור: "היום נפל דבר במדינת ישראל. משרד החינוך במו ידיו יוצר אפליה בין תלמיד לתלמיד, בין החינוך המיוחד לשילוב. החוק החדש ימנע מתלמידים סיוע לו הם זקוקים ויוביל למצב שבו כל מערכת החינוך, בעיקר הרגילה, לא תוכל להתמודד ולתפקד. שיקולים קואליציונים הועדפו על פני טובת הילדים של כולנו ואת המחיר, רגשי, פיזי וכלכלי נשלם אנחנו וילדינו".

עו"ד אביבית ברקאי-אהרונוף, אחראית תחום חינוך של ארגון בזכות מסרה כי "הבוקר חברי ועדת החינוך הצביעו בעד קבורת השילוב ונגד הכלת תלמידים עם מוגבלות בחברה הישראלית. הוועדה נתנה יד למשרד החינוך לקדם חוק עוקף בג"ץ אשר מאפשר שילוב לעשירים בלבד, נוטש עשרות אלפי ילדים ללא תמיכות במערכת החינוך הרגילה, מפריד ילדים עם מוגבלות מהחברה וממשיך להנציח דעות קדומות ואפילות ביחס של החברה, החל מילדות, לילדים עם מוגבלות ובהמשך לאנשים עם מוגבלות. לרגל סוף שנת הלימודים מוענק בזאת ציון נכשל למשרד החינוך בשיעור חינוך".