הבנקים יעניקו הקלות לנשים לאחר שיצאו ממקלט לנשים מוכות

בנק ישראל והמערכת הבנקאית מרחיבים את האמנה לצמצום תופעת אלימות כלכלית נגד נשים - גם לאחר שהנשים המוכות יצאו מהמקלט, הבנקים ימשיכו להעניק להן הקלות במשך שנה נוספת

חדווה בר / צילום: תמר מצפי
חדווה בר / צילום: תמר מצפי

כשנה וחצי לאחר שנחתמה אמנה של בנק ישראל ביחד עם המערכת הבנקאית, לצמצום תופעת אלימות כלכלית נגד נשים, הוחלט להרחיב אותה. בנוסח המעודכן נקבע כי גם לאחר שהנשים המוכות יצאו מהמקלט, הבנקים ימשיכו להעניק להן הקלות למשך שנה נוספת.

בבנק ישראל מציינים כי "עיקר הפעילות במסגרת האמנה תעשה במהלך שהותן של הנשים במקלטים, אולם בשל החשיבות ביצירת רציפות ביציאה לעצמאות פיננסית, עם יציאתן של הנשים מהמקלט ימשיכו המוסדות הפיננסיים לתמוך בהן במהלך שנה נוספת לאחר יציאת האישה מהמקלט, או למשך חצי שנה לאחר יציאת האישה מדירת המעבר".

עוד הוחלט כי במסגרת הרחבת האמנה הבנקים התחייבו לאמץ את המקלטים ולסייע לנשים בתחום החינוך הפיננסי.

ההכרזה על ההרחבה נעשתה אתמול (ב') באירוע רשמי, בו השתתפו, מלבד המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר, גם שלוש הנשים המנהלות כיום בנקים: רקפת רוסק-עמינח בלאומי, לילך אשר-טופילסקי בדיסקונט וסמדר ברבר-צדיק בבינלאומי.

האמנה בנושא הסיוע גובשה ע"י הפיקוח על הבנקים, איגוד הבנקים, יחד עם משרד הרווחה, המערכת הבנקאית והארגונים החברתיים. במטרה לסייע לנשים אשר נאלצות להימלט מהבית ומבן הזוג האלים ללא כל סיוע ואמצעים.

בנוסף לאלימות הפיזית, הרבה פעמים הנשים גם סובלות מאלימות כלכלית המתבטאת בנטילת כספי האישה, ומתן קצבה במזומן מוגבלת לצרכיה, מניעת אפשרות לצאת לעבודה, והוצאה החוצה של נכסים המשותפים לשני בני הזוג.

מטרה האמנה היא לסייע לנשים לצאת לעצמאות כלכלית. במסגרת זו מונה איש קשר בכל בנק בעל הכשרה מתאימה למתן מענה מהיר לבעיות שעולות. עוד הוחלט על הקפאת החשבון המשותף, ופתיחת חשבון חדש לאישה, הקפאת משכנתא חצי שנה, העמדת אשראי, השהיית הליכים בהוצאה לפועל ופעולות נוספות. במסגרת יישום האמנה סייעה עד כה המערכת הפיננסית לכ-540 נשים בהתמודדות עם האלימות הכלכלית.

עוד נציין כי מהלך זה נעשה במקביל למהלכים נוספים שעושה בנק ישראל בתחום החברתי, כגון פרויקט חינוך פיננסי בבתי ספר. מטרתם המהלכים גם לסייע לחברה אך גם לשפר את התדמית של המערכת הבנקאית בציבור ממנוכרת לאנושית יותר.