קיורטק של כת"ב לא מוצאת בית: הסכם המכירה לאינסייט בוטל

אינסייט הייתה אמורה לשלם עבור קיורטק 50 מיליון דולר מיידית, ועד 550 מיליון דולר במקרה של הצלחה, אך לא העבירה את התשלומים המוסכמים

חברת כלל ביוטכנולוגיה  הבורסאית הודיעה היום (ד') כי העסקה למכירת החברה-הבת (53%) קיורטק לחברת אינסייט  הישראלית לא תצא בסופו של דבר לפועל, לאחר שאינסייט לא העבירה לכת"ב את התשלומים המוסכמים. כת"ב נסחרת לפי שווי של 498 מיליון שקל, לאחר שבחודש האחרון עלתה מניית החברה ב-10%, בעיקר על רקע הנפקת חברת ניאון, שבה מחזיקה כת"ב 5%.

קיורטק מפתחת מוצר בתחום האימונותרפיה לסרטן. אינסייט (InSight), חברה ישראלית בבעלות אסטונית, ביקשה לרכוש את המוצר כדי להתפתח מתחום פיתוח המוצרים הביולוגיים הגנריים (ביוסימילרז) לתחום התרופות החדשניות. אינסייט הייתה אמורה לשלם עבור קיורטק 50 מיליון דולר מיידית, ועד 550 מיליון דולר במקרה של הצלחה.

זו הפעם השלישית שבה קיורטק נמכרת וחוזרת לידי כת"ב. התרופה המובילה של החברה נמכרה לראשונה לטבע, אך זו התעכבה בפיתוח שלה והחזירה אותה לידי כת"ב ב-2012, בעקבות הרה-ארגון בטבע. המוצר מוסחר שוב ב-2014 לחברת מדיוויישן, תמורת מקדמה של 5 מיליון דולר, וסכום כולל אפשרי של עד 245 מיליון דולר. אולם ב-2016 נרכשה מדיוויישן על-ידי פייזר, וקיורטק רכשה את המוצר בחזרה בסכום כולל של 20 מיליון דולר, שיוחזרו מתוך כל עסקה עתידית.

בזמן שקיורטק החליפה ידיים, מתחרים בולטים הפועלים על אותו מנגנון, ביניהם התרופה רבת-המכר קייטרודה של חברת מרק, הקדימו אותה בשוק, ואף הציגו תוצאות קליניות טובות יותר באינדיקציות המובילות.

זה לא סוף הסיפור עבור קיורטק, שכן המוצר שלה השיג תוצאות טובות במיוחד בסוג נדיר של סרטן מוח, בשם BIPG. כמו כן, הוא יכול להשתלב בקוקטיילים של תרופות יחד עם מוצרים אחרים. זו היום הגישה המובילה בפיתוח טיפולים לסרטן. בקרוב יחל שלב III של הניסויים הקליניים במוצר למחלת ה-BIPG, וקיורטק תצטרך למצוא לו מקורות מימון או להיכנס לעסקה חלופית. 

העיכוב בתשלום על-ידי אינסייט אינו סימן טוב עבורה. החברה פועלת מ-1991, לפני כשנה נמכרה לחברת PharmaEstica Manufacturing האסטונית ולשותף הישראלי שלה, ד"ר דוברוסלב מלמד, וזאת לאחר שהחברה פשטה רגל בעבר. לאחר כניסתו של מלמד לחברה חודשה פעילותה, אך בחודשים האחרונים היא צמצמה את כוח האדם.

קיורטק
 קיורטק

גיוס בחברת פורטפוליו אמריקאית

בינתיים נהנית כת"ב גם מחדשות טובות. חברת Cadent Therapeutics Inc מפורטפוליו החברות האמריקאיות של כת"ב, גייסה 40 מיליון דולר. בהשקעה השתתפו קרנות הון סיכון אמריקאיות מובילות - Atlas Ventures, Qiming Venture Partners, Cowen Healthcare Investments - וכן החברה כת"ב וחברת אקסס מדיקל בשליטת לן בלווטניק, שהוא גם בעל השליטה בכת"ב. על פי ההערכות, הגיוס בוצע לפי שווי של מעל 100 מיליון דולר אחרי הכסף.

Cadent מפתחת תרופות למחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות. עם השלמת ההשקעה, מחזיקה כת"ב בכ-16% מ-Cadent. כת"ב מסרה, כי החברה תציג מעתה את השקעתה ב-Cadent כנכס פיננסי בשווי הוגן, דרך רווח או הפסד, ו-Cadent תחדל להיות חברה כלולה, בעקבות הירידה בהחזקה. בהתאם, צפויה החברה להכיר בדוחותיה הכספיים לרבעון השלישי לשנת 2018 ברווח בסך של כ-6 עד 10 מיליון שקל.

ל-Cadent הסכם רישיון עם חברת התרופות נוברטיס לפיתוח תרופה לטיפול בדיכאון, כאשר במסגרת ההסכם נוברטיס מממנת את פיתוח התרופה ומשלמת ל-Cadent תשלומים מבוססי אבני דרך ותשלומים מבוססי מכירות בהיקף כולל שיכול להגיע עד 386 מיליון דולר, וכן תמלוגים ממכירות. 40 מיליון הדולר שגויסו אמורים לאפשר לחברה ביצוע של שלושה ניסויי שלב II (ניסויי יעילות), וניסוי רביעי שהיא מתכננת לערוך מומן על-ידי נוברטיס במלואו.